Lassuló növekedés, sporólós vásárlók
Az idén nem lesznek könnyű helyzetben a vállalatvezetők, hiszen igen kemény munkát kell végezniük ahhoz, hogy hozni tudják a növekedési mutatókat -- írja elemzésében a Business Week. Az elmúlt öt évben a tőkepiaci pezsgés és a technológiai vállalatok gyarapodása lendítette előre az amerikai gazdaságot, amely még a 97-es ázsiai s az egy évvel később bekövetkezett orosz pénzügyi válságnak is képes volt ellenállni.
Az új esztendő beköszöntével azonban egyre több jel utal arra, hogy Amerika gazdasága sebezhetővé vált. A csúcstechnológia iránti kereslet a vártnál jobban csökken, a vásárlók visszafogják megrendeléseiket.
A vállalatok sorra módosítják lefelé idei forgalmi és nyereség-előrejelzéseiket, köztük olyan nagyágyúk, mint a Microsoft vagy az SBC Communications, s egyre többen terveznek létszámleépítést. S nincs kivétel, gyakorlatilag minden ágazatban lassulás várható.
A fogyasztók nem növelik majd olyan ütemben vásárlásaikat, mint tavaly, sőt: az autóvásárlások csökkenni fognak, várhatóan erőteljes mértékben a 2000. évi rekordhoz képest. A Standard & Poor''s előrejelzése szerint az új berendezésekre fordított beruházások 6,9 százalékkal bővülnek az idén a tavalyi 14,5 százalékot követően. Ugyanakkor az exportkilátások sem fényesek, hiszen a gazdasági növekedés üteme Európában és Ázsiában is lassulni fog.
Ez persze önmagában véve még nem jelent recessziót, hiszen a Standard & Poor''s szerint a GDP az inflációtól megtisztítva 3,1 százalékkal növekszik 2001-ben, olyan ütemben, amely a 80-as években még igazi fellendülésnek számított volna. Ugyanakkor az is igaz, hogy az amerikai gazdaság növekedési üteme 1995 óta először megy 3,5 százalék alá, s ez igen érzékenyen érinti a robusztusabb növekedéshez szokott amerikaiakat.
A baj igazából az, hogy kevés a tartalék: egy újabb közel-keleti válságból adódó árrobbanás, illetve egy részvénypiaci csuszamlás már a negatív tartományba taszíthatja a gazdaságot. S ha a Federal Reserve a segítségére is sietne egy újabb kamatcsökkentéssel, akkor az is csak bő egy év múlva éreztetné teljes egészében a hatását.
Így a vállalatoknak nem nagyon marad más választása, mint újabb és újabb termékeket, szolgáltatásokat kínálni a fogyasztóknak, illetve még hatékonyabbá tenni a termelést. Az autóiparban például a gyárak azzal akarják ellensúlyozni a várható visszaesést, hogy mindig új modellekkel csalogatják be a vevőket a szalonokba. De ugynez érvényes a gyógyszer- és élelmiszer-ipari vagy az informatikai cégekre, a médiavállalkozásokra, a tanácsadókra. A hatékonyság növelését pedig azok a konszolidációs folyamatok szolgálják, amelyek révén az egyes vállalatok összevonják erőiket. Ezzel összefüggésben az elemzők arra számítanak, hogy az idén, ha lehet, tovább erősödnek az egyesülési és üzletszerzési (M&A) folyamatok a vállalatok között.
A gazdasági növekedés lassulása legelőször éppen abban az ágazatban -- a csúcstechnológai szektorban -- érezteti hatását, amely korábban a fejlődés éllovasa volt. Előrejelzések szerint a számítógép-, illetve a félvezetőgyártásban 13,9 százalékos lesz a növekedés az idén a tavalyi 18,2-et követően, de ez az ütem még kisebb lehet, ha a gazdaság gyengélkedése erőteljesebb lesz. Ugyanez vonatkozik a távközlési cégekre, valamint az internetes társaságokra is.

