BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ritkítja autós ügyfeleit az Axa

A néhány hete lezajlott biztosítóváltási időszak óta fellángolt az érintettek szerint indokolatlanul bevezetett többletvédelemről szóló vita. Az Axa Colonia Biztosító bizonyos autótípusok esetében ugyanis csak akkor vállalja a biztosítást, ha a gépkocsit műholdkövető rendszerrel látják el, más cégek pedig az átlagnál jobban megemelték ezen autók biztosítási díjait. Egyes szakértők azonban már a műholdas rendszerben sem bíznak, míg a statisztika azt mutatja, ez a legbiztosabb lehetőség az ellopott autó meglelésére.

Az Axa Colonia Biztosító 2000 tavasza óta nem magasabb díjjal, hanem vagyonvédelmi előírásokkal próbál gátat szabni a VW-k és Audik kiemelkedő lopáskárhányadának. A SEAT-ok esetében megelőző intézkedésként vezettük be e rendszert -- fejtette ki lapunknak Balázs Péter gépjármű-biztosítási termékfelelős.
Az Axa számításai szerint a VW-k és Audik lopások miatti kárhányada a társaságnál a duplája más típusokénak. A lopások száma 1999 második felében, illetve tavaly lódult meg. A biztosító ezért a casco feltételeként "távfelügyeleti helymeghatározási" (műholdas nyomkövető) rendszer beszerelését írta elő a VW-, Audi- és SEAT-tulajdonosoknak. Azoknál a kocsiknál, ahol ez már működik, sokkal alacsonyabb a károk mértéke -- mondta Balázs. Ismeretei szerint egyébként a szerelés költsége az azt elvégző cégtől függően 120--450 ezer forint, amit havi 3--15 ezer forint (plusz áfa) díj egészít ki.
Néhány, a Volkswagen-csoporthoz tartozó márka a rendőrségi statisztikákban továbbra is vezető helyen szerepel a lopott autók között -- mutatott rá Kálózdi Tamás, a Magyar Biztosítók Szövetsége gépjármű-biztosítási tagozatának vezetője, a Hungária Biztosító (HB) ügyvezető igazgatója.
Hozzátette: tavaly darabszám szerint ugyan jelentősen -- a HB-nál például 10 százalékkal -- kevesebb járművet tulajdonítottak el, mint korábban, de a biztosítók által kifizetett kárérték mégis nőtt. Az ok: "átstrukturálódott" a bűnözői piac érdeklődése, és egyre drágább -- immár átlagosan 1,5 millió forint értékű -- járművek tűnnek el. A profi tolvajok elsősorban az új vagy legföljebb 3-5 éves nyugati autókat keresik, de nem foglalkoznak az elöregedett keleti márkákkal.
A cascopiaci díjak 56 százalékát magáénak tudó HB-nál is kiemelten magas az ellopott VW-k és Audik aránya, valószínűleg többek közt e típusok értékállósága miatt -- tudtuk meg. A biztosító (amely a negyedéves kárstatisztikák alapján vizsgálja felül díjpolitikáját) ezért átlagosan 5--30 százalékkal magasabb díjat kér e típusoknál, mint az egyéb, hasonló kategóriájú járműveknél -- mondta Kálózdi.
Hasonlóan magas lopáskárhányadról számolt be a Generali-Providencia (G-P) is. Jákfalvi Zoltán osztályvezető elmondta: cégük 2000-től tapasztalja, hogy megnőtt a lopások száma bizonyos VW-típusok esetében.
Ezért a G-P-nél is létezik olyan -- a VW Golfra, Borára és Passatra vonatkozó -- cascomódozat, amely műholdkövető rendszer beszerelését írja elő. (Az eddigi tapasztalatok szerint viszont a régi VW Polóknál nem jelentős a lopáskár.)
Több biztosítótársaság szakemberei ugyanakkor szkeptikusak a távkövető rendszerek megbízhatóságát illetően. Mint rámutattak, e drága járműveket nem egyedi "megélhetési" bűnözők, hanem intellektuális csoportok lopják el. Márpedig ezek egy részének már van olyan eszköze, amely már semlegesíteni tudja a műholdkövetőt is.
Ezzel szemben Jakubovics Péter, a 750 autót figyelő Mobil GPS Hungary Kft. ügyvezető igazgatója úgy tájékoztatta lapunkat, hogy tavaly 18 lopásriasztást regisztráltak, de mindegyik autót rövid időn belül megtalálták. Hozzáfűzte, Magyarországon még nem tűnt el nyomtalanul műholdkövetővel ellátott gépkocsi, hiszen a rendszer még azt is jelzi, ha rosszul zárták be a kocsi ajtaját, s ilyenkor a diszpécser azonnal felhívja a tulajdonost.
Vérten Sándor, a Porsche Hungária pr-vezetője pedig rámutatott: az elmúlt másfél évben a hivatalos márkakereskedők által forgalmazott és műholdkövetővel ellátott Audik közül egyet sem tudtak eltulajdonítani. Az A4-es modelltől fölfelé ugyanis a szériafelszereltség része a Skyguard követőrendszer, a Volkswagen pedig néhány hónapja komoly kedvezménnyel kínál gyári és utólag beszerelhető védelmi rendszereket. A mechanikus és elektronikus lopásgátlók és követőrendszerek az autók értékének csupán 1-2 százalékát teszik ki, ezért sok vevő él is a lehetőséggel. Vérten Sándor példaként hozta fel, hogy az elmúlt 2 hónapban az így felszerelt Volkswagenek közül négyet próbáltak ellopni, de sikertelenül. Hozzáfűzte, a biztosítói aggodalmak az üzletmenetre nincsenek káros hatással, miután mind az Audi, mind a Volkswagen komoly intézkedéseket tett a gondok visszaszorítására.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.