BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Robbantott a Freestart és a Kiwwi

Egy hónap alatt csaknem hetvenezer előfizetőt szerzett a decemberben indult és ingyenes internet-hozzáférést felkínáló Freestart és a Kiwwi -- tudtuk meg a cégektől. A két vállalat -- a Nyugaton már megkérdőjelezett modell szerint -- reklámokból akarja fedezni mind sürgetőbb és drágább fejlesztéseit, miközben az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a hasonló társaságok fölött sorra kongatják meg a vészharangot.

Az ingyenes internet -- követve a nyugati példákat -- minden jel szerint végigsöpör a magyar internetszolgáltatás piacán is. Az üzletágat alapvetően átrendezheti, hogy a decemberben elindult két magyarországi ingyenes szolgáltató egy hónap alatt máris mintegy 65 ezer előfizetőt toborzott.
A belga befektetők által életre hívott Freestart 40 ezer, az osztrák hátterű Kiwwi 25 ezer magyar modemes ügyfélnél tart. Ez jelentős arány a hazai modemes előfizetők összesen 220 ezerre becsült és a piacot vezető MatávNet 100 ezer fölé emelkedő táborához képest.
Az ingyenes internet-hozzáférés üzleti modellje szerint a szolgáltató az oldalain elhelyezett hirdetésekből finanszírozza a távközlési költségeket. A megoldás amerikai változatánál általában egy internetes portál működtetője és egy internetszolgáltató áll össze. Előbbi egy jól ismert márkanevet, utóbbi a távközlési kapcsolatot adja, majd a reklámbevételeken osztoznak. A freenet azonban sokkal inkább Európában jelent áttörést, ahol a telefonpercdíjak miatt az internetezés drágább. A kontinensen már az is forradalmi csökkentés, hogy az ingyenes szolgáltatókhoz csatlakozók "csak" a telefondíjat fizetik ki.
A díjtalan csatlakozás olyan népszerű, hogy a cégek kezdeti ügyfélnövekedése robbanásszerű. A forgalmat sokszor alig bírják technológiai fejlesztéssel követni, és ez minőségi problémákhoz vezet. Megkeresésünkre a két magyar társaság sem árulta el, mennyi behívóvonalat tart fenn.
A Freestart rendszere az indulás napján 25 ezer ügyfelet volt képes kiszolgálni, a bővítés azóta is folyamatos -- mondta Jolsvai Andrea értékesítési és marketingigazgató.
A Start Communications Kft. távközlési hátterét a PanTel Rt. biztosítja, a Kiwwi nem közölte partnere nevét, bécsi anyavállalatának szövetségesei között mindenesetre szerepel a Magyarországon jelen lévő GTS is. A 4 millió forintos alaptőkével létrehozott Kiwwi Kft. befektetései az első évben várhatóan meghaladják az egymilliárd forintot -- tudtuk meg Végvári Orsolya ügyvezető igazgatótól.
A Freestart portáljához csatlakozók regisztráción esnek át, így a társaság célzottan jelenítheti meg a hirdetéseket. A reklámokat saját gárdája köti le, a Kiwwi ezzel szemben külső céget bízott meg ezzel a feladattal.
Mindkét szolgáltató tervezi különféle elektronikus kereskedelmi és üzleti kommunikációs szolgáltatások nyújtását is, a reklám mellett ebből származik majd bevételük egy része. Ahogy azonban Jolsvai Andrea elmondta, egyelőre a piacépítés és a befektetés időszakánál tartanak.
Mivel egy ingyenes szolgáltató jelentős forgalmat hoz az előfizetők lakásához kapcsolatot adó telefoncégnek, ezért Nyugaton a megállapodások szerint részesülhet az internetezők fizette percdíjakból. Ez a bevétel jelentősen megkönnyíti a cégek finanszírozását. Magyarországon viszont ez a megoldás egyelőre nem létezik, a két társaság kérdésünkre megerősítette, hogy máris lobbizik a változtatásért. Ennek a lehetőségét egyébként korábban az Eurowebben érdekelt és a Freestart mögött is álló PanTel Rt. már korábban többször felvetette.
A freenet Nyugaton 1999-től lett sikertörténet, a brit Freeserve például az ügyfélszámot tekintve hónapok alatt lekörözte a piacot évek óta építgető nagyhalakat. Felfutása kísértetiesen hasonlít magyar társaiéhoz. A múlt év vége ugyanakkor már a hasonló társaságok pénzügyi gondjaitól volt hangos. A dot.com cégek iránti befektetői pesszimizmus és az egyre apadó reklámok nehéz helyzetbe hozták az ingyenes szolgáltatókat. Számos közülük kénytelen volt bezárni kapuit, vagy a brit Freeserve és Breathe.com mintájára könnyű felvásárlási célponttá vált.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.