További bővülésben bíznak a külföldiek
A külföldi bútorértékesítő láncok többsége a hazai piac bővülését várja a következő években is, ezért további beruházásokat terveznek. Az Ipargazdasági Kutató által elvégzett felmérés adatai alapján a bútorgyártók többsége az ágazat és saját cégük növekedését várja a következő években.
A vállalatok 60 százaléka fejlődőnek minősítette a cégét a felmérés idején (2000 novemberében), és a válaszolók háromnegyede úgy látja, hogy vállalatuk fejlődést mutat egy év múlva. Sok helyen felmerül a létszámbővítés, főleg a gyártás és az értékesítés területén. A gyártás bővülését eredményezi a bútorok iránti igény növekedése, ezen belül is főleg az igényesebb bútorok, az élőmunka iránti igény emelkedik.
Tavalyelőtt a beruházások volumene az előző évhez viszonyítva növekvő volt az ágazatban. A vállalkozások több mint felénél emelkedett és alig 8 százalékánál csökkent a beruházások nagyságrendje. Főleg a közepes és nagyobb cégek tudták bővíteni a beruházásaikat. A 2001-re a felmérésben szereplő vállalatok 40 százalékánál jelzik előre a kapacitás növekedését. Ezek a tervezett beruházások, fejlesztések általában 5 millió Ft alatti összeget jelentenek.
Jelenleg a magyar bútorok 43-45 százalékát külföldön értékesítik. A magyar piacon jelentős a külföldi termékek részvétele: részesedésük 60 százalék felett van.
Az utóbbi két évben kedvező környezet alakult ki a bútorgyártók számára: az európai és hazai gazdasági fellendülés a kereslet bővülését eredményezte. Az elemzések szerint 1998--2000 között az export 50 százalékkal bővült. A belföldi értékesítés negyedével nőtt az 1997-es szinthez képest.
Az Európai Unió államai, különösen Németország, nagyon fontos export-import partnere a hazai bútorpiacnak. A bútorbehozatal háromnegyede az EU országaiból származik, a német termékek a teljes EU-s bútorimport 40 százalékát teszik ki. Az exporteladások döntő hányada, több mint 90 százaléka az unió országaiba irányul, ami arra utal, hogy megfelelő minőségű és műszaki állapotú termékeket gyárt az ágazat. A legnagyobb partner évek óta Németország, amely az összes bútorkivitel közel 80 százalékának a felvevőpiaca.
A hazai bútorkereskedők nagy arányban olyan kiskereskedők, akik jellemzően egy piaci szegmensben (antik, olasz konyhabútor stb.) vannak jelen. A számos kiskereskedő (több mint 3000) mellett jelen vannak Magyarországon is a nagy külföldi forgalmazók, áruházláncok.
Gyakori az import alapanyag, kellék felhasználása. A megkérdezett gyártók közel fele importál alapanyagokat, ennek legfőbb oka az, hogy itthon nem elég széles ezek kínálata. A behozott alapanyagokat tekintve Németország vezet, majd Olaszország és Ausztria követi. Az alapanyagot importálók körében a külföldi anyagbeszerzés -- a teljesen belül -- átlagosan kb. egyharmados arányt képvisel.


