BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre sürgetőbb a privatizáció

Tegnap délután határozatlan idejű munkabeszüntetésbe kezdtek a Malév repülőgépeinek karbantartását végző Aeroplex Kft. dolgozói. A sztrájk a légitársaságnak napi 20 millió forintos veszteséget okoz, és ma több járatát kell törölnie. Információink szerint szolidaritásként másutt is a Malév-gépek karbantartásának bojkottálása várható. Az ÁPV szerint a szerelők 15 százalékos béremelési követelése a Malév középtávú érdekeit is veszélyeztetheti.

Nem közeledtek az álláspontok az Aeroplex eddigi bértárgyalásainak során -- tudtuk meg Hegedűs Tibortól, a Repülőgép Műszakiak Független Szakszervezetének ügyvivőjétől. A január 1-jétől való 15 százalékos béremelési igényükkel szemben a társaság kilencszázalékos ajánlata áll. Ez is két lépésben valósulna meg, január 1-jétől hét százalék, majd júliustól -- feltételekhez kötötten -- két százalék. A Malév számításai szerint a dolgozók követelése és az ajánlatuk között 140 millió forint az eltérés, az Aeroplex 15 százalékos követelése pedig a tulajdonos légitársaságnak 600 millió forint többletkiadást (egyszázalékos béremelés 40 millió forint többlettel jár) jelentene.
A Malév a sztrájk miatt kedden törölni kényszerül a New York-i, két párizsi, a müncheni és a zürichi járatát. Az Athénből, és Szalonikiből érkező járatok utasainak pedig háromórás késéssel kell számolniuk.
A tegnap estétől sztrájkba lépett repülőgép-szerelőknek az előzetes felmérések szerint belülről és kivülről is nagy a támogatottsága -- tudtuk meg Hegedűs Tibortól. Az ügyvivő elmondta, hogy a vasutas-szakszervezetek több millió forintot ajánlottak fel sztrájkalapjukból. Élvezik továbbá a szakma nemzetközi szakszervezeti szövetsége, a londoni székhelyű International Transport Workers Federation (ITWF) -- melynek szakszervezetük is tagja -- támogatását. Ez más tagszervezetek szolidaritásában nyilvánulhat meg. Így elképzelhető, hogy a Malév-gépek karbantartását bojkottálják. Mint ismeretes, a légitársaság Bécsben és Varsóban tervezte megoldani a ferihegyi szerelők sztrájkja idején gépeinek vizsgálatát, szerelését.
Az Aeroplex a tulajdonos Malévnek önköltségi áron végzi a munkákat -- tudtuk meg a szakszervezeti ügyvivőtől.
Az irreális bérkövetelés a Malév középtávú érdekeit is veszélyeztetheti -- mondta érdeklődésünkre Kerényi Éva, az ÁPV Rt. ügyvezető igazgatóhelyettese. A vagyonkezelő igazgatósága hamarosan foglalkozik a légitársasággal. Információink szerint a kancelláriaminiszter is sürgeti a Malévvel kapcsolatos ÁPV Rt.-stratégia elkészítését.
Mint ismeretes, a légitársaság privatizációs kísérlete a közelmúltban (VG, január 9.) sikertelenül zárult. A vagyonkezelő vezetője ezt követően bejelentette, hogy a Malév értékesítését meghatározatlan időre elhalasztották, és gondoskodnak tőkehelyzetének milliárdokban mérhető rendezéséről. A tőkeemelés mértéke pedig a kormánydöntést is igénylő stratégia függvénye. Az ÁPV Rt. számításai szerint a légitársaság stabilizásálásához, szinten tartásához 4-8 milliárd forintra van szükség, de a fejlesztés ennél sokkal többet igényel.
Lotz Károly SZDSZ-es képviselő, a Horn-kormány közlekedési minisztere szerint a Malév végveszélyben van. Nem sikerült a privatizáció, és a stratégiai partner megtalálása sem. A szerelősztrájkot csak a jéghegy csúcsának tartja. Véleménye szerint az államnak gyorsan döntenie kéne, hogy több európai uniós államhoz hasonlóan mélyen a zsebébe nyúl, és kialakítja a légitársaság EU-csatlakozással összehangolt stratégiáját, vagy hagyja a Malévot belesodródni valamilyen nagy nyugati légitársaságba.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.