Nem közeledtek az álláspontok az Aeroplex eddigi bértárgyalásainak során -- tudtuk meg Hegedűs Tibortól, a Repülőgép Műszakiak Független Szakszervezetének ügyvivőjétől. A január 1-jétől való 15 százalékos béremelési igényükkel szemben a társaság kilencszázalékos ajánlata áll. Ez is két lépésben valósulna meg, január 1-jétől hét százalék, majd júliustól -- feltételekhez kötötten -- két százalék. A Malév számításai szerint a dolgozók követelése és az ajánlatuk között 140 millió forint az eltérés, az Aeroplex 15 százalékos követelése pedig a tulajdonos légitársaságnak 600 millió forint többletkiadást (egyszázalékos béremelés 40 millió forint többlettel jár) jelentene.
A Malév a sztrájk miatt kedden törölni kényszerül a New York-i, két párizsi, a müncheni és a zürichi járatát. Az Athénből, és Szalonikiből érkező járatok utasainak pedig háromórás késéssel kell számolniuk.
A tegnap estétől sztrájkba lépett repülőgép-szerelőknek az előzetes felmérések szerint belülről és kivülről is nagy a támogatottsága -- tudtuk meg Hegedűs Tibortól. Az ügyvivő elmondta, hogy a vasutas-szakszervezetek több millió forintot ajánlottak fel sztrájkalapjukból. Élvezik továbbá a szakma nemzetközi szakszervezeti szövetsége, a londoni székhelyű International Transport Workers Federation (ITWF) -- melynek szakszervezetük is tagja -- támogatását. Ez más tagszervezetek szolidaritásában nyilvánulhat meg. Így elképzelhető, hogy a Malév-gépek karbantartását bojkottálják. Mint ismeretes, a légitársaság Bécsben és Varsóban tervezte megoldani a ferihegyi szerelők sztrájkja idején gépeinek vizsgálatát, szerelését.
Az Aeroplex a tulajdonos Malévnek önköltségi áron végzi a munkákat -- tudtuk meg a szakszervezeti ügyvivőtől.
Az irreális bérkövetelés a Malév középtávú érdekeit is veszélyeztetheti -- mondta érdeklődésünkre Kerényi Éva, az ÁPV Rt. ügyvezető igazgatóhelyettese. A vagyonkezelő igazgatósága hamarosan foglalkozik a légitársasággal. Információink szerint a kancelláriaminiszter is sürgeti a Malévvel kapcsolatos ÁPV Rt.-stratégia elkészítését.
Mint ismeretes, a légitársaság privatizációs kísérlete a közelmúltban (VG, január 9.) sikertelenül zárult. A vagyonkezelő vezetője ezt követően bejelentette, hogy a Malév értékesítését meghatározatlan időre elhalasztották, és gondoskodnak tőkehelyzetének milliárdokban mérhető rendezéséről. A tőkeemelés mértéke pedig a kormánydöntést is igénylő stratégia függvénye. Az ÁPV Rt. számításai szerint a légitársaság stabilizásálásához, szinten tartásához 4-8 milliárd forintra van szükség, de a fejlesztés ennél sokkal többet igényel.
Lotz Károly SZDSZ-es képviselő, a Horn-kormány közlekedési minisztere szerint a Malév végveszélyben van. Nem sikerült a privatizáció, és a stratégiai partner megtalálása sem. A szerelősztrájkot csak a jéghegy csúcsának tartja. Véleménye szerint az államnak gyorsan döntenie kéne, hogy több európai uniós államhoz hasonlóan mélyen a zsebébe nyúl, és kialakítja a légitársaság EU-csatlakozással összehangolt stratégiáját, vagy hagyja a Malévot belesodródni valamilyen nagy nyugati légitársaságba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.