BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Harckészültségbe helyezik magukat karácsony előtt a szállítók, ez kemény menet lesz

Míg a családok meghitten készülnek az ünnepre, a logisztikában igazi erőpróba a negyedik negyedév.

A karácsonyi szezon közeledtével a rendelések lavinaszerűen záporoznak, a raktárak és szállítmányozási hálózatok maximális terhelés alá kerülnek, miközben a vásárlók azonnali kiszolgálást várnak. Ez a dömping nem csupán a webshopok számára jelent kihívást, hanem az egész ellátási lánc rugalmasságát próbára teszi. Szepesi Gábor, a Trans-Sped régióvezetője és Mihály Attila, a Trans-Sped légi-tengeri-vasúti osztályának logisztikai szakértője szerint az előre tervezés az egyik kulcs. Ebben a historikus adatok és a meglévő kapacitások alapos ismerete segít. Emellett már az ügyfélportfólió összeállításánál figyelembe kell venni az ügyfelek szezonalitását, el kell kerülni a „túlvállalásokat”.

logisztika
Logisztika: igazi kihívást jelent az év vége / Fotó: Kallus György

Ha nem tetszik az ajándék

A visszárukezelés is egy külön kihívás.

A fogyasztói oldalon jelentkező impulzív vásárlások hatásai – például amikor a ruha túl kicsi, a cipő színe nem tetszik, vagy a telefon nem az a márka, amit a vásárló szeretett volna – januárban a csereigények számának növekedésében jelentkeznek.

A visszáruk kezeléséből adódó többletmunka így elnyújtja a szezonális csúcsot: a csúcsidőszak után néhány nappal a feldolgozási szint még magas marad, de a rendelések már nem érkeznek olyan gyors ütemben, ami lehetővé teszi a raktárlogisztikai folyamatok zökkenőmentes összehangolását és a kapacitások optimális kihasználását.

A szezon előtti harckészültség

A robotizált rendszerek, a raktári emelőgépek és targoncák esetében a Trans-Spednél szezon előtt elvégzik az éves nagykarbantartást, így a csúcsidőszakban nem kell kényszerleállásoktól tartani.
Emellett a két műszakos esti support is a folyamatos működést szolgálja.

Nem mellékes a munkaerő szabadságolásának tudatos ütemezése sem:  a Trans-spednél az év végére legfeljebb az éves keret negyede juthat, így az év végi hajrában megfelelő létszám áll rendelkezésre. Persze – szükség szerint – még diákok és alkalmi munkavállalók bérlésére is van lehetőség. 

Sarkalatos pont: az ügyfélszolgálat

A csúcsidőszakban kulcsfontosságú az ügyfélszolgálati folyamatok hatékony szétosztása és a gyors reakcióidő biztosítása. A központi vevőszolgálat elsődleges feladata az ügyféligények rögzítése, priorizálása és a megkeresések koordinálása.

A legnagyobb nyomást a közúti szállítmányozás viseli, hiszen a karácsony előtti kettő-négy hét és a két ünnep közötti időszak egyszerre gerjeszti a megnövekedett fogyasztói vásárlási kedvet, valamint a nagy termelőüzemek készletfelhalmozását és újévi nyersanyag-betárolását is. 

Az egyik legnagyobb kihívás a sofőrhiány: a legtöbben a családjuk mellett szeretnék tölteni a karácsonyt, nem pedig egy teherautó fülkéjében. 
Emiatt egyes fuvarozócégek az ünnepek alatt teljesen leállnak, a maradék kapacitást pedig a fiatalabb, vállalkozó szellemű sofőrökre alapozva kínálják, gyakran jóval a piaci ár fölött – akár három-négyszeres díjakért.

A karácsonyi ajándék nem várhat, ugyanakkor sokan az utolsó pillanatra hagyják a vásárlást. Ennek pedig az az eredménye, hogy 

a futárok gyakran még szenteste is gyerekjátékokat és ajándékokat tartalmazó csomagokat kézbesítenek, 

biztosítva a logisztikai folyamatok gördülékenységét és az emberi kapcsolatban rejlő értéket.

Nemzetközi vizeken – korán jön a karácsony

A jemeni húszik sorozatos támadásai miatt ma egy Távol-Keletről érkező hajó sokszor akár 50 napot is a vízen tölt, a megszokott 30-35 helyett, mire Európába ér. 

A megbízói oldalon gyakori, hogy a nagy termelő- és kereskedőcégek már jó előre felkészülnek az év végi „hajrára”, és a karácsonyi termékek szállítását nyár végén vagy ősz elején elindítják. 

Bár a korán érkező áruk magasabb tárolási költséget okozhatnak, ez még mindig kedvezőbb, mint ha a termékek késve érnének célba.

Az ünnepi időszakban a légi szállításban is megnövekszik a szállítandó áruk mennyisége. A csúcsszezon itt leginkább a túlfoglalt kapacitások, a megemelkedő szállítási díjak és a hosszabb tranzitidők formájában jelentkezik. Ugyanakkor a légi kiszolgálások a megszokott éjjel-nappali szolgálatoknak köszönhetően még a csúcsszezonban is folyamatosan működnek, így az különösebb kihívást nem jelent számukra. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.