GM-mentőöv a Daewoonak
Az amerikai General Motors az első fél évben biztosan árajánlatot ad a Daewoo Motorsra -- jelentette ki a dél-koreai autógyár elnöke. Mint közölte, továbbra is ez lenne a legelőnyösebb megoldás csődbe ment cégének, mert az állami kezelésbe vétel hosszadalmas lenne, és elriasztaná a hitelezőket a működési kiadások finanszírozásától.
A Daewoo Romania már arról tájékoztatta a szenátus elnökét, Nicolae Vacariout -- számol be a Reuters --, hogy magas szinten egyeztet a GM és a Daewoo, sőt rövidesen megszületik a végső döntés is. Vacariou reméli, hogy a GM megtartja a romániai üzemet, különös tekintettel arra, hogy a gyár versenyben áll a lengyelországi Daewoo-leányvállalattal.
A lengyel autópiac fokozódó visszaesése miatt hétfőtől két hétre leállította a termelést a Daewoo FSO Motor SA. Mint arról beszámoltunk, a varsói üzem januárban 25 százalékos visszaesést regisztrált az egy évvel korábbi időszak személygépkocsi-eladásaihoz képest. A Daewoo FSO szerint amiatt, hogy nem korlátozták eléggé a használt gépkocsik behozatalát.
Időközben folytatódik a Daewoo Motor dolgozóinak sztrájkja: több mint négyszázan megszállva tartják a bupiongi telephelyet. Más telephelyeken csak részleges volt a sztrájk, és a termelésben nemigen volt fennakadás. Amiatt tiltakoznak, hogy a vállalatvezetés 1750 alkalmazottnak felmondott, s a teljes létszám egyharmadát, közel hétezer főt még el akar bocsátani. A hitelező bankok a múlt héten a finanszírozás beszüntetésével fenyegetőztek arra az esetre, ha a szakszervezet megakadályozza az elbocsátásokat. A hitelezők szerint az érdekképviselet fellépése akadályozza a GM felvásárlási akcióját.
A tüntető munkások és diákok, valamint a rendőrség között kedden már második napja tartottak az összetűzések. A sztrájkolók és a tüntetők a felmondások visszavonása mellett követelik a hétfőn letartóztatott nyolcvan munkás szabadon eresztését is.
A Daewoo Motor, a nagyságra harmadik dél-koreai autógyár az 1997--98-as ázsiai fizetési válság után egy darabig még életképesnek tűnt, jóllehet a holding már korábban tönkrement, a kormány feloszlatásra ítélte. A Daewoo Motor tavaly novemberben kért csődvédelmet, 15 milliárd dollár adósság súlya alatt. A hitelezők már tavaly elkezdték szervezni a Daewoo eladását. A Ford szeptemberben visszalépett, és maradt a GM, állítólag 3-4 milliárd dolláros, egyáltalán nem hivatalos ajánlattal. A Daewoo változatlan előnye, hogy napi kétmilliós hazai és külföldi termelésével lehetőséget ad esetleges felvásárlójának a behatolásra az egyébként nehezen bevehető dél-koreai és kínai piacra.
Eredetileg tegnapra tervezték a Daewoo LD--100 haszonjármű gyártási jogának átadásáról szóló szerződés aláírását a Volkswagennel. Az LD--100-at az eredeti elképzelés szerint a lublini Daewoo-üzem a brit LDV-vel együttműködve Lengyelországban és Nagy-Britanniában gyártotta volna. A lublini Daewoo 36 millió dollárért csaknem 50 százalékos részesedést vásárolt az LDV-ben, s a fő alkatrészeket szállította volna a nagy-britanniai gyártáshoz. Lublinban új üzem épült az LD--100 gyártására, ott már tavaly el kellett volna készülniük az első járműveknek, ha nem jön közbe a dél-koreai anyavállalat csődje. A Daewoo Motor Polska az amúgy is nagy munkanélküliséggel küszködő lublini vajdaság legnagyobb munkáltatója. A szerkezetátalakítás keretében a cég a 6200 fős létszámból 1200 elbocsátására készül.


