Franciaországban 24 millió háztartásban villog a képernyő, közülük mindössze 2800-ban összesen 6780 személyt láttak el audiméterrel, nézésmérővel. A fekete doboz valamivel kisebb a diktafonnál, memóriájában tárolja a tulajdonos viselkedését. Pontosan rögzíti, ki, mikor, mennyi ideig, mit néz, ami valóságos forradalom a 80-as évek közepéhez képest. Akkor még -- mondta Olivier Appé, a Médiamat--Médiamétrie televíziós osztályának igazgatója a Le Figarónak -- minden "mérő nézőnek" papíron, ceruzával kellett negyedóráról negyedórára feljegyeznie a nézett műsorokat, három héten keresztül.
Manapság a nézőnek csak annyi a dolga, hogy a doboz megfelelő gombjának megnyomásával jelezze jelenlétét a tévékészülék előtt. Akkor is meg kell tennie, ha csak öt percet tölt ott. A központi szerver hajnali három órakor lehívja az adatokat, és minden kezdődik elölről. A Médiamat-Médiamétrie-nél összegzik az audiméterek adatait, ezekből állnak össze azon nyomban a pontos idősorok, grafikonok, százalékok.
A panelban részt vevőket a statisztikai hivatal népszámlálási adatai alapján választják ki, az egész népességet lefedő reprezentativitás szabályai szerint: a kor, nem, foglalkozás, lakóhely ismérvei alapján. A toborzás a telemarketing szabályai szerint történik: a kiválasztottat felhívják. Ha beleegyezik, elküldik neki a mérés dokumentációját; tíz nap múlva újra felhívják, és ha vállalja a feladatot, telepítik hozzá a dobozkát. A többség rá szokott állni -- mondja Appé. A "mérő nézők" tevékenysége bizalmas, névtelenségük garantált -- már csak azért is, hogy ne lehessen befolyásolni őket.
Tevékenységükért nem kapnak díjazást. Évente egyszer 700 frank értékű ajándékban részesülnek, amelyet a Médiamat--Médiamétrie partnereivel közösen összeállított katalógusból választhatnak ki. "Szolgálati idejük" alatt pedig az intézet fedezi televíziós berendezésük javítási költségeit.
Rendszeresen, de váratlanul ellenőrzik a nézésmérő rendeltetésszerű használatát. Évente egyszer minden "mérő nézőt" fölhívnak telefonon, hogy "most éppen mit csinál"; a válasz valóságtartalmát az audiométeren keresztül tudják ellenőrizni. Az "egybeesési ráta" igen magas, 98 százalék körül szokott lenni.
Egy háztartás 3-4 évig marad a rendszerben -- a törlés oka lehet költözködés vagy kifáradás. A természetes rotáción kívül szabály az, hogy évente meg kell újítani a panel 20 százalékát. Ez felfogható a klienscsatornák által támasztott igények kielégítésének, ami a minta frissen tartását, objektivitásának és semlegességének megőrzését illeti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.