BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Mérő nézők" társadalmi munkában

A részvénytársasági formában működő francia Médiamat-Médiamétrie nézettségelemző intézet a földi sugárzású csatornák után kiterjeszteni készül figyelőrendszerét a "bővített kínálatra", elsősorban a kábeles és műholdas üzemmódban sugárzó adásokra. Ennek kapcsán kiegészítik "mérőnéző"-hálózatukat. Az adatszolgáltatásra az intézmények évi 14 millió frankért fizethetnek elő.

Franciaországban 24 millió háztartásban villog a képernyő, közülük mindössze 2800-ban összesen 6780 személyt láttak el audiméterrel, nézésmérővel. A fekete doboz valamivel kisebb a diktafonnál, memóriájában tárolja a tulajdonos viselkedését. Pontosan rögzíti, ki, mikor, mennyi ideig, mit néz, ami valóságos forradalom a 80-as évek közepéhez képest. Akkor még -- mondta Olivier Appé, a Médiamat--Médiamétrie televíziós osztályának igazgatója a Le Figarónak -- minden "mérő nézőnek" papíron, ceruzával kellett negyedóráról negyedórára feljegyeznie a nézett műsorokat, három héten keresztül.
Manapság a nézőnek csak annyi a dolga, hogy a doboz megfelelő gombjának megnyomásával jelezze jelenlétét a tévékészülék előtt. Akkor is meg kell tennie, ha csak öt percet tölt ott. A központi szerver hajnali három órakor lehívja az adatokat, és minden kezdődik elölről. A Médiamat-Médiamétrie-nél összegzik az audiméterek adatait, ezekből állnak össze azon nyomban a pontos idősorok, grafikonok, százalékok.
A panelban részt vevőket a statisztikai hivatal népszámlálási adatai alapján választják ki, az egész népességet lefedő reprezentativitás szabályai szerint: a kor, nem, foglalkozás, lakóhely ismérvei alapján. A toborzás a telemarketing szabályai szerint történik: a kiválasztottat felhívják. Ha beleegyezik, elküldik neki a mérés dokumentációját; tíz nap múlva újra felhívják, és ha vállalja a feladatot, telepítik hozzá a dobozkát. A többség rá szokott állni -- mondja Appé. A "mérő nézők" tevékenysége bizalmas, névtelenségük garantált -- már csak azért is, hogy ne lehessen befolyásolni őket.
Tevékenységükért nem kapnak díjazást. Évente egyszer 700 frank értékű ajándékban részesülnek, amelyet a Médiamat--Médiamétrie partnereivel közösen összeállított katalógusból választhatnak ki. "Szolgálati idejük" alatt pedig az intézet fedezi televíziós berendezésük javítási költségeit.
Rendszeresen, de váratlanul ellenőrzik a nézésmérő rendeltetésszerű használatát. Évente egyszer minden "mérő nézőt" fölhívnak telefonon, hogy "most éppen mit csinál"; a válasz valóságtartalmát az audiométeren keresztül tudják ellenőrizni. Az "egybeesési ráta" igen magas, 98 százalék körül szokott lenni.
Egy háztartás 3-4 évig marad a rendszerben -- a törlés oka lehet költözködés vagy kifáradás. A természetes rotáción kívül szabály az, hogy évente meg kell újítani a panel 20 százalékát. Ez felfogható a klienscsatornák által támasztott igények kielégítésének, ami a minta frissen tartását, objektivitásának és semlegességének megőrzését illeti.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.