A korábbinál is intenzívebben keresi nemzetközi partnerét az Alitalia, amely tavaly sikertelen fúziós tárgyalásokat folytatott a holland KLM-mel. Decemberben és január elején a Swissairrel már puhatolózó egyezkedést kezdtek, de a svájci cég vezérigazgatója nem tudta keresztülvinni az igazgatótanácson az újabb stratégiai üzletrészvásárlásokat, így az olasz kapcsolat is elhalt (a vezérigazgató néhány hete lemondott a kudarc miatt).
A hét elején a SkyTeam nemzetközi légiszövetség egyik vezető tagja, az Air France első embere, Jean-Cyril Spinetta közölte: kész "igen gyorsan tárgyalásokba bocsátkozni" az olasz vállalattal egy szövetség mihamarabbi összekovácsolására.
A franciák közeledését némiképp hátráltatja, hogy Domenico Cempella vezérigazgató egy hete lemondott. Ezt ugyan senki sem indokolta meg, de a cégben 53 százalékban tulajdonos olasz privatizációs szervezet vélhetően elégedetlen volt vele, amiért nem tudott dűlőre jutni a hollandokkal és a svájciakkal.
Bármelyik partner csakis egy erősebb Alitaliával járna jól -- emlékeztetnek a Reuters szakírói. Ehhez viszont az olasz privatizációs szervezet akaratán kívül pénz is szükséges, méghozzá több száz millió euró nagyságrendben. A Schroders Salomon Smith Barney elemzői szerint az Alitalia az idén 5,8 milliárd euró bevételre számíthat. A cég piaci kapitalizációja 3,2 milliárd euró.
A tavaly elfogadott és 2004-ig szóló üzleti terv a közép- és kelet-európai térség megerősítését is magában foglalja. Ezt jelzi, hogy már tavaly márciustól ismét leszállnak Belgrádban, s újabb horvát járatot is terveznek. Nyilván jelentősen befolyásolja majd az eredeti elképzeléseket, hogy melyik nemzetközi légiszövetséghez csatlakozik a vállalat.
Erwin Timoc, az Alitalia budapesti irodavezetője szerint akár napi két Budapest--Milánó járatot is elbírna a piac, s a társaság ennek megvalósítására törekszik. Az olasz légitársaság néhány hónapja önálló magyarországi képviseletet nyitott, és a magyar és olasz üzleti utasok még jobb kiszolgálását szeretné elérni.
A milánói és a római járatokon a telítettség már most is igen magas, 80-82 százalék, de akár napi két milánói gép is vihetné az utasokat, mert az iparilag fejlett északolasz térség és Magyarország között folyamatosan bővülnek a kapcsolatok.
Timoc szerint az olaszországi érdekeltségű magyar üzletemberek, illetve az Olaszországból továbbutazók jobb kiszolgálása érdekében javítják az ügyfelek tájékoztatasát. Hamarosan üzembe helyezik az Alitalia új, magyar és angol nyelvű internetes honlapját. A Malévvel közösen üzemeltetett járatokon nemrégiben több helyet kértek és kaptak, s nem kizárt, hogy önálló milánói járatot is indítanak.