BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénzügyi mankóra szorul az Alitalia

Csakis egy pénzügyileg megerősített Alitalia lehet vonzó felvásárlási célpont vagy szövetségi partner -- írta kedden több szakértő annak kapcsán, hogy az elmúlt napokban a Swissair és az Air France is jelezte: kész tárgyalni az olasz cég privatizációjáról. A társaság igazgatótanácsa ma tűzi napirendre a magánosítást. A cég budapesti képviselete arról tájékoztatott, hogy újabb milánói járatot indítanának, és jobban összpontosítanak az üzleti utasokra.

A korábbinál is intenzívebben keresi nemzetközi partnerét az Alitalia, amely tavaly sikertelen fúziós tárgyalásokat folytatott a holland KLM-mel. Decemberben és január elején a Swissairrel már puhatolózó egyezkedést kezdtek, de a svájci cég vezérigazgatója nem tudta keresztülvinni az igazgatótanácson az újabb stratégiai üzletrészvásárlásokat, így az olasz kapcsolat is elhalt (a vezérigazgató néhány hete lemondott a kudarc miatt).
A hét elején a SkyTeam nemzetközi légiszövetség egyik vezető tagja, az Air France első embere, Jean-Cyril Spinetta közölte: kész "igen gyorsan tárgyalásokba bocsátkozni" az olasz vállalattal egy szövetség mihamarabbi összekovácsolására.
A franciák közeledését némiképp hátráltatja, hogy Domenico Cempella vezérigazgató egy hete lemondott. Ezt ugyan senki sem indokolta meg, de a cégben 53 százalékban tulajdonos olasz privatizációs szervezet vélhetően elégedetlen volt vele, amiért nem tudott dűlőre jutni a hollandokkal és a svájciakkal.
Bármelyik partner csakis egy erősebb Alitaliával járna jól -- emlékeztetnek a Reuters szakírói. Ehhez viszont az olasz privatizációs szervezet akaratán kívül pénz is szükséges, méghozzá több száz millió euró nagyságrendben. A Schroders Salomon Smith Barney elemzői szerint az Alitalia az idén 5,8 milliárd euró bevételre számíthat. A cég piaci kapitalizációja 3,2 milliárd euró.
A tavaly elfogadott és 2004-ig szóló üzleti terv a közép- és kelet-európai térség megerősítését is magában foglalja. Ezt jelzi, hogy már tavaly márciustól ismét leszállnak Belgrádban, s újabb horvát járatot is terveznek. Nyilván jelentősen befolyásolja majd az eredeti elképzeléseket, hogy melyik nemzetközi légiszövetséghez csatlakozik a vállalat.
Erwin Timoc, az Alitalia budapesti irodavezetője szerint akár napi két Budapest--Milánó járatot is elbírna a piac, s a társaság ennek megvalósítására törekszik. Az olasz légitársaság néhány hónapja önálló magyarországi képviseletet nyitott, és a magyar és olasz üzleti utasok még jobb kiszolgálását szeretné elérni.
A milánói és a római járatokon a telítettség már most is igen magas, 80-82 százalék, de akár napi két milánói gép is vihetné az utasokat, mert az iparilag fejlett északolasz térség és Magyarország között folyamatosan bővülnek a kapcsolatok.
Timoc szerint az olaszországi érdekeltségű magyar üzletemberek, illetve az Olaszországból továbbutazók jobb kiszolgálása érdekében javítják az ügyfelek tájékoztatasát. Hamarosan üzembe helyezik az Alitalia új, magyar és angol nyelvű internetes honlapját. A Malévvel közösen üzemeltetett járatokon nemrégiben több helyet kértek és kaptak, s nem kizárt, hogy önálló milánói járatot is indítanak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.