Egyelőre nem lehet tudni, hogy melyik chartercég mekkora részt szerez meg a magyar piacból a turisztikai főszezonban, hiszen az utazási irodák és a légitársaságok -- Atlant Hungary, Malév, Pannon Air -- egyelőre tárgyalnak. Aláírt szerződések még nincsenek, a végleges dokumentumokra még néhány hetet várni kell.
A jelek szerint -- bár erről egyik cég sem kívánt pontos információt adni -- árharc egyelőre nem jellemzi a légitársaságok piacszerzését. A tavalyi utazási irodai csődök és az ezt követően kialakult helyzet óvatossá tette mind a légi szállítással, mind a kiutaztatással foglalkozó cégeket. Szakemberek szerint az idei év vízválasztó lesz, hiszen eldől, ki tud megmaradni e piacon, s kinek kell más tevékenység után nézni.
Az már bizonyos, hogy a Malév charterosztályának megrendelésállománya csökken az idén, hiszen tavasztól két Boeing géppel bonyolítják a charterforgalmat. Az idén némileg megváltozott a Malév üzletpolitikája is, hiszen míg néhány évvel ezelőtt a charterosztály a nagyobb kiutaztatókat részesítette előnyben, addig ez évben kis és nagy cégekkel egyaránt tárgyalnak.
Mint Ajtai Róbert, az osztály vezetője elmondta, a jelenleg rendelkezésükre álló két B--737-400-assal heti 28 járatot tudnak indítani a turisztikai főszezonban, hiszen a gépek naponta kétszer szállnak fel. Emellett igény esetén akár az éjszakai órákban is repülhetnek. A tárgyalások és a szerződés-előkészítő munka mai állása szerint az összkapacitás mintegy 60 százalékát tudják kihasználni. Várhatóan az aláírandó szerződések száma még növekedni fog, ám már most látható, hogy bizonyos megrendeléseket elhódítottak a versenytársak.
A Malév az idén némiképp szigorította szerződéses feltételeit; így például járat, charterlánc lemondása ez évben már nehezebb lesz, mint tavaly. Körültekintőbben határozzák meg az árakat is, hiszen a szerződésben lehetőséget biztosítanak arra, hogy a dollár és a forint árfolyamváltozását, illetve az üzemanyagárak változását -- indokolt esetben -- utólag is érvényesíteni lehet. Ezzel párhuzamosan viszont a Malév régi, megbízható partnerei számára -- főként az elő- és utószezonban -- kedvezményeket is biztosít.
A Pannon Air illetékese szűkszavúan nyilatkozott az idei évről, hiszen, mint mondta, jelenleg még folynak a tárgyalások, aláírt megállapodás még nincs. Néhány jelentős céggel azonban már előrehaladott tárgyalásokat folytatnak, aminek eredménye lehet rövidesen a szerződések aláírása. A cég képviselője elismerte, hogy a tavalyi év charteres botránya rontotta a Pannon Air megítélését, s ennek eredményeképpen az elmúlt hónapokban sok energiát fordítottak az utazási vállalkozások megnyerésére. Az idén egyébként a Pannon Air egy géppel repül, ám ha szükséges lesz, akkor a nyári hónapokra egy másik üzembe állítása is megtörténik.
Az Atlant Hungary kedvezőbb helyzetben van, hiszen már több éve foglalkoznak légi teherszállítással, ami biztosítja a cég anyagi stabilitását. Ennek ellenére igen széles körben folytatnak tárgyalásokat az utaztatókkal, s a jelenlegi állás szerint heti hét járat indítása várható, ám ez kedvező esetben még néhány géppel növekedhet -- közölte Nagy Teréz, a cég charterigazgatója.
Az Atlant Hungary óvatos árpolitikát folytat, így nem céljuk a Malév-árak alá ígérni, hiszen a nemzeti légitársaságnál a charterkapacitás csökkenése lehetőséget biztosít a konkurenciának. Az Atlant ezt próbálja meg maximálisan kihasználni, és nem kíván árharcot folytatni. Emellett a beutaztatás piacán is növelni kívánják részesedésüket. Ennek eredményeképpen már hoznak utasokat hetente két alkalommal Izraelből. Az Atlant a nyári hónapokban két TU--154M típusú géppel bonyolítja a forgalmat, s ha igény van rá, akkor további két légi járművet állítanak csatasorba.
Egyelőre még csak formálódik az idei turiszikai szezon charterpiaca, hiszen még aláírt megállapodások nincsenek, ám az érintett cégek élénk tárgyalásokat folytatnak az utazási irodákkal. Egyelőre úgy tűnik, a Malév charterosztálya élvezi a legnagyobb bizalmat, ám a két kisebb cég, az Atlant Hungary és a Pannon Air aktív piacszerző üzletpolitikát folytat. L. I.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.