Az európai autógyártóknak 2007-től részt kell venniük minden általuk kibocsátott autó újrafeldolgozásában, ha azt kivonják a forgalomból. Az Európai Parlament által támogatott terv egy összetettebb törekvés része, amely arra irányul, hogy a veszélyes hulladékokat tartsák távol a hulladéklerakóktól.
Az EU közgyűlése elvetette azt a kezdeményezést, hogy részben a fogyasztókra hárítsák a feldolgozás terheit a kormány által az új autó vásárlására kivetett adó formájában. A Schroder Salomon Smith Barney jelentése szerint -- amelyet a Reuters idézett -- a régi autók feldolgozása a Volkswagen AG számára 1,3 milliárd eurós terhet jelent, a Peugeot, a Citroen, a Renault, a FIAT költségvetését pedig 800-800 millió euróval terheli meg. A felmérés úgy becsüli, hogy a törvény életbe lépte a DaimlerChryslernek és a BMW-nek akár 380, illetve 250 millió eurójába is kerülhet.
Nem csoda hát, hogy az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA erőteljesen lobbizott a tervezet ellen, arra hivatkozva, hogy jelenleg 160 millió jármű fut a tagországok útjain, ezért az ágazat bevételét évi 10 milliárd euróval (9,74 milliárd dollár) terheli a törvény. Az is komoly idegességet váltott ki az iparág irányítóiban, hogy amíg a tartós járműveket kibocsátó gyárak modelljeiből nemritkán tíz évnél idősebbek is az utakon vannak, addig a csupán az elmúlt években piacra lépett délkelet-ázsiai márkák ily módon előnybe kerülnek.
John Lawson iparági elemző azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy a forgalomból kivont járművek feldolgozásának költsége -- amely a működési nyereséget csökkenti -- az árbevétel 3 százalékával egyenlő. Az éles versenyben ugyanakkor ez a három százalék a gyári ár jelentős részét teszi ki.
Az "End of Life Vehicle Directive" ratifikálására a tagországoknak az év végéig van módjuk, miután tavaly szeptemberben az Európa Parlament és az Európai Tanács elfogadta.
Ugyanakkor Hans-Martin Lent-Philips, az ACEA szóvivője felhívta a Reuters tudósítójának figyelmét, hogy az intézkedés szóhasználata meglehetősen laza, hiszen csupán arra szólítja fel a gyártókat, hogy jelentős részt vállaljanak az újrafeldolgozás költségeiből. A törvény azonban nem határozza meg a "jelentős rész" mértékét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.