BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lehetőségek és kockázatok

A következő években robbanásszerű növekedés várható az internetes üzletágban Kelet-Közép-Európában. A verseny éleződésével Nyugat-Európa és az USA nem nyújt olyan megtérülési lehetőségeket a tőkének, mint térségünk. Ezért a lengyel, a cseh, a magyar piac egyre inkább vonzó lesz a külföldi befektetők számára. A lehetőségek azonban kockázatokat is rejtenek magukban.

Kelet-Közép-Európa internetpiaca jelentősen bővül a következő években, a növekedésnek azonban komoly akadályai is vannak -- írja elemzésében a The Wall Street Journal Europe. Többek között a nem megfelelő infrastruktúra, a személyi számítógépek elterjedtségének alacsony szintje, a tartalomszolgáltatás hiányosságai. Ugyanakkor az is igaz, hogy manapság egy-egy üzleti tevékenység kiépítése nem megy informatika nélkül, tehát ezekben az országokban -- ahol az it meglehetősen alacsony szintről indul -- növekszik a kereslet a hardverek, a szerverek, a hálózatépítés, de a menedzsmentszolgáltatások iránt is. Az Európai Unióhoz való csatlakozás fel fogja gyorsítani ezt a folyamatot, az új, korszerű informatikai rendszerek kiépítésének szükségességét.
Eddig az internet és az elektronikus kereskedelem terjedésének elsősorban a távközlés tetemes költségei álltak az útjában, főként a monopóliumok megléte miatt. 2001 végén azonban Magyarországon és Csehországban felszabadítják a távközlési piacot, s ezzel teret nyitnak a legkorszerűbb technikák meghonosításához.
A másik gátló tényező a személyi számítógépek elterjedtsége, amely a régióban jóval elmarad Nyugat-Európa mögött: Magyarországon a lakosság 5,9 százalékának volt személyi számítógépe 1998 végén, Lengyelországban 13,7, Csehországban 9,7 százalékának. Ezzel szemben ugyanez az arány 31 százalék Németországban és 46 százalék Nagy-Britanniában. Ez a különbség azonban gyorsan ki fog egyenlítődni, miután megfizethetőbbek lesznek az internetszolgáltatások, és olcsóbbak a személyi számítógépek. Hosszabb távon egészen bizonyos, hogy a térség megelőzi Nyugat-Európát az internethasználat és a személyi számítógépek elterjedtségét illetően.
A kelet-európai országokban az EU-hoz közeledvén fel fogják ismerni az elektronikus kereskedelem kiépítéséhez elengedhetetlen távközlési befektetések jelentőségét. Az on-line kereskedelem elterjedését azonban nagymértékben hátráltatja a hitelkártyás fizetés szűkössége, ami viszont alapfeltétele az on-line vásárlásnak.
Az internethasználatban tapasztalt általános lemaradás mellett azonban mutatkoznak pozitív jelek is. Így például Szlovéniában az internet elterjedtsége nagyjából azonos a nyugat-európaival, sőt Görögországot és Olaszországot már meg is előzi. Magyarországon is komoly mértékű az elterjedtség, mindamellett a szakma jelenleg a 40 milliós Lengyelországra figyel, amely az it-fejlesztések szempontjából ma a legnagyobb piac Európában. Ugyanakkor a másik potenciális nagy piac, az orosz, még igencsak le van maradva, a 150 milliós lakosságból mindössze 2,7 millióan interneteznek. Ennek a lemaradásnak közismerten pénzügyi okai vannak, amelyek nem utolsósorban az 1998. évi válságban gyökereznek.
Mindent egybevetve, bármennyire is jók az elektronikus kereskedelem kilátásai a kelet-közép-európai régióban, ez az üzlet rövid távon nem kecsegtet nagy haszonnal. A kérdés nem az, hogy az e-kereskedelem fellendíti-e a térségben a fogyasztói kiadásokat, hanem az, hogy milyen értékeket ad, s milyen költségeket farag le. Itt az embereknek még mindig nincs sok pénzük, ha költenek, akkor jól megnézik, hogy mire, s nem az új költekezési módszereket keresik. Ennélfogva a gyors meggazdagodásban reménykedő cégek jobban teszik, ha az elektronikus kereskedelem adta lehetőségeket arra használják, hogy hatékonyabbá és átláthatóbbá tegyék tevékenységüket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.