BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötmilliárdos bevételi lehetőség

Vagyonértékesítésből az idén ötmilliárd forint bevételre számít a MÁV Rt. -- nyilatkozta lapunknak Benedek János stratégiai vezérigazgató-helyettes azt követően, hogy az azzal kapcsolatos irányelveket az igazgatóság jóváhagyta. A befolyt pénzt a kormányhatározat értelmében pályafelújításra, vontató járművek beszerzésére fordítja a vasúttársaság.

A MÁV Rt. éves beruházási költségkerete 60-70 milliárd forint, s annak mintegy egynyolcadát fedezi a vagyonértékesítésből befolyt pénz. Benedek János hangsúlyozta, hogy a vasúttársaság erőfeszítéseket tesz azért, hogy a vagyont minél jobban hasznosítsa. Az elmúlt évben a tervezett ötmilliárd forint helyett nyolcmilliárdos bevételt ért el vagyonhasznosításból a társaság, az idén mintegy ötmilliárdra számítanak. Kormányhatározat intézkedik a pénz felhasználásáról, melyet a fővonalak korszerűsítésére, vontató járművek vételére fordíthat a vasúttársaság. A fejlesztések megvalósításához egyéb lehetőségeket -- EU-támogatás, hitel, költségvetési forrás -- is igénybe kell vennni.
A vasúttársaság igazgatósága a közelmúltban fogadta el a vagyonhasznosítási irányelveket. A vezérigazgató-helyettes elmondta, értékesíteni kívánják azokat az ingatlanokat, melyek a vasút működtetéséhez nem szükségesek. Vizsgálják azt is, van-e lehetőség olyan fejlesztési társaságok létrehozására, melyek az ingatlanok közös hasznosítására dolgoznának ki koncepciót. Példaként a Nyugati pályaudvar melletti West End-udvar értékesítését említette, ahol a bevásárlóközpont felépítése után a befektetők a vasutat érintő létesítményeket is létrehoztak. A zuglói és a fővárosi önkormányzat várhatóan a közeljövőben hagyja jóvá a XIV. kerület rendezési tervét, mely a Rákosrendező környéki ingatlanok helyzetét is érintheti. Elképzelhető, hogy a MÁV a Magyar Postával közösen ott egy központi üzemi épületet hoz majd létre, ahol egy helyen üzemelnének a vasúti, postai technológiai létesítmények. A kerületi rendezési terv elkészülte után tisztázódhat a BVSC sportlétesítményeinek helyzete is. Mint azt a vezérigazgató-helyettestől megtudtuk, az idén lekerült a napirendről a józsefvárosi piac értékesítése. A Soroksáron létesítendő Budapesti Intermodális Központ területére költözik majd a józsefvárosi konténer-pályaudvar, s azt követően kell megvizsgálni, hogy milyen funkciója lesz a pályaudvarnak, s az milyen rendezést kíván. Ez 2002--2004-ben várható.
A vagyonhasznosítás keretében a MÁV Rt. üzletrészeket is értékesít. A vasúttársaságnak mintegy száz cégben van érdekeltsége, jelenleg a pályaépítő vállalatok eladása folyik. A koncepció az, hogy ezeket a társaságokat úgy értékesítik, hogy abban a MÁV-nak ne maradjon érdekeltsége. Benedek János hozzátette, a pályaépítő cégek piaci helyzete kedvező, s többségüket már sikerült értékesíteni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.