BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szponzori támogatások sajtóhatékonysága

Akár a potenciális támogatók gondoltak rájuk keveset, akár a szponzori akciókat közel hétszáz újságcikkben érintő lapok nem érezték elég fontosnak: a múlt év utolsó három hónapjában a két rászoruló korosztályt, az időseket és a fiatalokat célcsoportul választó szponzori akciókkal mindössze 18, illetve 24 közlemény (az összes ilyen jellegű cikk 2,6, illetve 3,5 százaléka) foglalkozott.

A támogatás még mindig ellentmondásos területe a magyar üzleti életnek -- állapítja meg a szponzorpénzek sajtóközlemények alapján történő hatásvizsgálatára negyedéves rendszerességgel vállalkozó Signus PR Kft. legutóbbi, 2000 utolsó negyedévét elemző tanulmánya. Az Observer Kft. közreműködésével végzett országos médiafigyelés során 698 lapból több mint ezer cikk elemzésével azt vizsgálták, hogy egy adott vállalatot, intézményt a nyomtatott sajtóban hány alkalommal említenek meg különböző események támogatójaként. A vizsgálat során a csak névszponzorációs említéseket nem vették figyelembe, viszont a megemlített támogatók számával súlyozva értékelték az egyszerre több szponzorról szóló írásokat.
A tanulmányból kiviláglik, hogy a hazai sajtó hírértékűnek tartja a különböző szponzori támogatások tényét: a támogatott akciókról szóló cikkek 65 százaléka napilapokban jelent meg. A szponzorokat is megemlítő írások előszeretettel (az esetek 70 százalékában) tudósítanak pénz formájában nyújtott támogatásokról, ugyanakkor azonban szintén 70 százalékban nem említik meg a szponzoráció konkrét összegét. A vizsgálatból ennek ellenére kiviláglik, hogy a magyar sajtóban előnyt élveznek a magas összegű támogatások: az írások közel egyharmada ilyenekről, 17 százaléka pedig a magas (5 és 10 millió forint körüli összegű) szponzori hozzájárulásokról számol be, míg a 100 ezer forintnál kisebb összegűeknek csak a tudósítások 2,7 százaléka jutott. A múlt év utolsó három hónapjában a legtöbb támogató -- hasonlóan a korábbi időszakokhoz -- a vállalkozói szféra képviselőiből került ki. A támogatások nagyobb része sporttémájú volt: ezt még a szeptemberi olimpiai akciók "utóéletének" tekintik a tanulmány készítői. A Signus PR szektorok szerinti szponzori toplistáit az autóiparban 10 újságcikkel (egyszersmind az összes, a szektorból származó támogatásokról szóló publikációk 27 százalékával) a FIAT vezette, míg az energiaszektorban a Mol (36 említés, 70 százalék), a pénzügyi ágban pedig a Hungária Biztosító (14 említés, 33,3 százalék) vezette. A fogyasztási javak szektorában szinte fej-fej mellett végzett a McDonald''s és a Coca-Cola (13 említés, 17 százalék). A vizsgált időszakban a Blikk és a Népszava olvasói értesülhettek leggyakrabban szponzorált eseményekről, méghozzá 87 (Blikk), illetve 33 (Népszava) alkalommal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.