A török lírát csak ebben az évben 80 százalékkal értékelték le: egy márka 550 ezer líra, és a taxióra is egymilliótól indul. Az üzemanyagárak növekedése két számjegyű, úgyhogy a lakosság és a vállalkozások jó része elhalasztja a járműbeszerzést.
A 65 milliós Törökországban az elmúlt évben az egy főre eső GDP 3160 dollár volt, s ugyancsak tavaly az infláció 69-ről 39 százalékra mérséklődött. Mindez komoly fejlődést jelentett a hét évvel ezelőtti legutolsó nagy krízis után, amikor az éves inflációs szint 126, a líra értékvesztése a dollárhoz képest 166 százalékos volt.
Az 1994-es válság idején a gépjármű-értékesítés mintegy felére, 243 ezerre csökkent. A piacbővülés 1999-ig tartott, ám a földrengés miatt 374 ezerre esett az eladási szint, az elmúlt év végét pedig a februári újabb krízist megelőző kedvezőtlen hatások árnyékolták be.
Tavaly ugyanis a kamatlábak csökkenésének és a bankhitel-felhasználás növekedésének köszönhetően a piac rekordévet zárt 593 ezer jármű értékesítésével, amelyből 456 ezer volt a személyautók száma.
Az iparág bizakodó volt, hiszen amíg Magyarországon 220, Törökországban 60 gépjármű jut ezer főre, így a piac korántsem telített. A jelenlegi gazdasági válság azonban erőteljesen érezteti hatását: az idén március végéig csupán 25 ezer személygépkocsi talált gazdára, noha az elmúlt év első negyedében még 63 ezret vásároltak.
Törökországban 40 márka mintegy 150 modellje kapható. A piacvezető az elmúlt évben elért 19,5 százalékkal a Renault, majd a FIAT (15,7), a Ford/Otosan (11,5) és az Opel (10,5) következik. A Renault autók nemcsak importból származnak, hiszen a márka komoly gyártókapacitással bír az észak-törökországi Bursában.
Az Oyak-Renault 66,8 millió dolláros alaptőkéjének 51 százalékát a francia, 49-et pedig a török partner adta. Az Oyak-csoport 30 éve a Renault partnere Törökországban. A török hadsereg kölcsönös nyugdíjpénztáraként az Oyak független, magánkézben lévő kiegészítő társadalombiztosítási szervezet. A négyezer fős vegyes vállalat elmúlt évi árbevétele 1,3 milliárd dollár volt. A bursai gyár ugyanakkor a legnagyobb francia beruházás helyszíne Törökországban: az elmúlt évtizedben évente mintegy 80 millió dollárt fektetett be itt a Renault. A két műszakban 162 ezer jármű kibocsátására alkalmas gyár tavalyi kapacitáskihasználtsága 87 százalékos volt, de az idén már csak 71 százalékkal számol a vezetés.
Nincs összefüggés -- állítják a gyárban -- a magyarországi attraktív ár és a helyi vásárlóerő csökkenése között. Ezt látszik alátámasztani, hogy az 1999-ben létrehozott Thalia -- tulajdonképpen egy Clio limuzin -- magyarországi forgalmazását jó egy éve vetette fel az importőr, a Renault Hungária Kft. A cég erre az esztendőre tavaly ezer, az év elején viszont már 2,5 ezer Thalia eladásával számolt, de a kereslet a márkakereskedők ötezres prognózisát igazolja, hiszen a megrendelésállomány máig megközelítette a 3500-at.
Mindenesetre amíg az Oyak-Renault 2000-ben gyártott 140 ezer autójának 43 százaléka került exportra, addig az idei 115 ezres gyártási tervben már 72 százalékos kivitel szerepel. Ez azt is jelenti, hogy a gyár a belpiacon a tavalyi 80 ezerrel szemben csupán 32 ezer gépkocsi értékesítését tartja reálisnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.