A Magyarországon kereskedelmi joggal bejegyzett légitársaságok szerint a nálunk alkalmazott repülőjegyárak jelentősen elmaradnak a Kelet-Közép-Európa más országaiban alkalmazottaktól. Ennek oka, hogy az elmúlt 6-8 évben a jegyárak még az infláció mértékét sem követték, ugyanis ekkor a piacszerzés volt az elsődleges szempont. Ennek eredményeképpen jelentős a lemaradás, olyannyira, hogy az árak nem fedezték a járatok üzemelési költségeit.
Romániában például 50-60 százalékkal drágábban a jegyárak, mint Magyarországon -- közölte Tuboly József, a British Airways (BA) marketingigazgatója. A mostani árrendezés oka volt még az infláció, illetve az üzemanyag árának tetemes emelkedése is. Nem kizárt, hogy jövőre egy hasonló mértékű drágításra még sor kerül.
A légitársaságok vitatják ugyanakkor a repülőjegy-értékesítő irodák azon megállapítását, miszerint drasztikus áremelésre került sor. A társaságok eltérő mértékben, de áltagosan 20 százalék körül emelték áraikat. Ezen belül volt 5-10, de 30-40 százalékos módosítás is. A képviseletek vezetői egyöntetűen úgy vélik, ez a lépés nem fog a forgalom visszaeséséhez vezetni.
A Budapestről Londonba, illetve a német városokba induló gépeken inkább az a gond, hogy a nagy keresletet nem tudják kielégíteni -- közölte mindkét társaság budapesti képviselője.
Mint Tuboly József elmondta, náluk átlagosan 15-18 százalék közötti emelést érvényesítettek. Például egy Budapest--London járatra 15-féle tarifát kínálnak, amelyek átlagosan 15 százalékkal emelkedtek. Ezen belül azonban van olyan jegy, amelynek ára 10 százalék alatti mértékben növekedett, s van olyan is, amely 26 százalékkal lett drágább.
Mint Nemes Ervin, a KLM holland légitársaság budapesti képviseletének igazgatója elmondta, náluk átlagosan 20 százalék körüli volt az áremelés. Ezen belül a legkisebb 5-10, míg a legnagyobb 30-40 százalékos volt. Az üzemanyagárak olyan mértékben növekedtek, amit már a KLM vagy bármely más légitársaság sem a piacszerzés, sem más okok miatt nem tud "lenyelni". A forgalom mérséklődésének veszélye elvileg fennáll, ám ez egyelőre nem érzékelhető.
A Lufthansánál 20-22 százalékos volt az árak növekedése, amire már nagy szükség volt -- közölte Poljakovics László igazgató. Az új díjtételek szerint például egy Budapest--München jegy a korábbi 45 ezer helyett most 56 ezer forint, míg Frankfurtba 63 ezer forintért lehet repülni, ami 13 ezerrel több a korábbinál. Az ilyen mértékű emelést -- egyebek mellett -- az tette szükségessé, hogy a nagyon alacsony árak miatt a magyar utasok gyakorta már nem kaptak jegyet az egyes járatokra az egyes helyfoglalási rendszerekben. Ezzel a drágítással Magyarország a Lengyel- és Csehországban alkalmazott árakkal van egy szinten.
A Malév átlagosan 8-13 százalékkal növelte árait -- közölte Danks Emese, a nemzeti légitársaság szóvivője --, amivel a kelet-közép-európai térségben még mindig versenyképes.