A Magyarországon kereskedelmi joggal bejegyzett légitársaságok szerint a nálunk alkalmazott repülőjegyárak jelentősen elmaradnak a Kelet-Közép-Európa más országaiban alkalmazottaktól. Ennek oka, hogy az elmúlt 6-8 évben a jegyárak még az infláció mértékét sem követték, ugyanis ekkor a piacszerzés volt az elsődleges szempont. Ennek eredményeképpen jelentős a lemaradás, olyannyira, hogy az árak nem fedezték a járatok üzemelési költségeit.
Romániában például 50-60 százalékkal drágábban a jegyárak, mint Magyarországon -- közölte Tuboly József, a British Airways (BA) marketingigazgatója. A mostani árrendezés oka volt még az infláció, illetve az üzemanyag árának tetemes emelkedése is. Nem kizárt, hogy jövőre egy hasonló mértékű drágításra még sor kerül.
A légitársaságok vitatják ugyanakkor a repülőjegy-értékesítő irodák azon megállapítását, miszerint drasztikus áremelésre került sor. A társaságok eltérő mértékben, de áltagosan 20 százalék körül emelték áraikat. Ezen belül volt 5-10, de 30-40 százalékos módosítás is. A képviseletek vezetői egyöntetűen úgy vélik, ez a lépés nem fog a forgalom visszaeséséhez vezetni.
A Budapestről Londonba, illetve a német városokba induló gépeken inkább az a gond, hogy a nagy keresletet nem tudják kielégíteni -- közölte mindkét társaság budapesti képviselője.
Mint Tuboly József elmondta, náluk átlagosan 15-18 százalék közötti emelést érvényesítettek. Például egy Budapest--London járatra 15-féle tarifát kínálnak, amelyek átlagosan 15 százalékkal emelkedtek. Ezen belül azonban van olyan jegy, amelynek ára 10 százalék alatti mértékben növekedett, s van olyan is, amely 26 százalékkal lett drágább.
Mint Nemes Ervin, a KLM holland légitársaság budapesti képviseletének igazgatója elmondta, náluk átlagosan 20 százalék körüli volt az áremelés. Ezen belül a legkisebb 5-10, míg a legnagyobb 30-40 százalékos volt. Az üzemanyagárak olyan mértékben növekedtek, amit már a KLM vagy bármely más légitársaság sem a piacszerzés, sem más okok miatt nem tud "lenyelni". A forgalom mérséklődésének veszélye elvileg fennáll, ám ez egyelőre nem érzékelhető.
A Lufthansánál 20-22 százalékos volt az árak növekedése, amire már nagy szükség volt -- közölte Poljakovics László igazgató. Az új díjtételek szerint például egy Budapest--München jegy a korábbi 45 ezer helyett most 56 ezer forint, míg Frankfurtba 63 ezer forintért lehet repülni, ami 13 ezerrel több a korábbinál. Az ilyen mértékű emelést -- egyebek mellett -- az tette szükségessé, hogy a nagyon alacsony árak miatt a magyar utasok gyakorta már nem kaptak jegyet az egyes járatokra az egyes helyfoglalási rendszerekben. Ezzel a drágítással Magyarország a Lengyel- és Csehországban alkalmazott árakkal van egy szinten.
A Malév átlagosan 8-13 százalékkal növelte árait -- közölte Danks Emese, a nemzeti légitársaság szóvivője --, amivel a kelet-közép-európai térségben még mindig versenyképes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.