BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A GM vételi ajánlatot tett

A dél-koreai ultimátum lejárta után egy hónappal a General Motors (GM) ajánlatot tett a Daewoo Motor megvásárlására. Miközben küszöbönállnak a végső tárgyalások, az ázsiai márka varsói gyára harmadszor állt le az idén, mivel -- akárcsak Romániában -- jelentősen visszaesett a gépkocsimárka iránti kereslet.

A General Motors szerdán ajánlatot tett a csődben lévő Daewoo Motor megvásárlására -- jelentette be az amerikai társaság, de nem hozta nyilvánosságra, hogy a Daewoo melyik részeit kívánja megszerezni. Hétfőn már tárgyalnak.
Március elején a dél-koreai ipari miniszter április végéig adott haladékot a General Motorsnak, hogy színt valljon, különben -- fenyegetőzött -- a kormány más megoldás után néz. A Daewoo ugyanakkor, hogy megkönnyítse az amerikai óriás számára a döntést, az idén több mint 7 ezer főt, a belföldi alkalmazottak egyharmadát bocsátotta el, ami üzemfoglalásokhoz és erőszakos tiltakozásokhoz vezetett. Kilátásba helyezték, hogy a 46 ezer külföldi alkalmazott közül is elbocsátanak 6,5 ezret. A cégnek jelenleg 11 országban -- köztük Üzbegisztánban, Ukrajnában, Indiában, Vietnamban, Cseh- és Lengyelországban, Romániában -- 14 gyártóüzeme van, amelyek együttes kapacitása évente 875 ezer autó lenne. A vállalat szóvivője szerint a Daewoo már bezárta Japánban, Hongkongban, Thaiföldön és Mianmarban (Burma) lévő márkakereskedését is.
Sajtójelentések szerint Románia nemrég még remélte, hogy a GM megtartja a romániai Daewoo-üzemet, különös tekintettel arra, hogy a gyár versenyben áll a lengyelországi Daewoo-leányvállalattal.
A dél-koreai cég legnagyobb külföldi beruházásainak és talán a legnagyobb gondok helyszíne Lengyelország, ahol a márka piaci részesedésének 5 százalékponttal 16 százalékra való esése miatt a varsói Daewoo-FSO Motor SA az idén harmadszor szünetelteti termelését, most május 28-tól június 18-ig. Folynak az elbocsátások: a 4900 főből június végéig várhatóan csaknem 1300-at elküldenek. A Daewoo-FSO fő részvényese a dél-koreai Daewoo Motor (88,67 százalék) és a lengyel kincstárügyi minisztérium (9,19). A gyár az 1999-es 180 ezerrel szemben az idén 90 ezer gépkocsi eladását tervezte, de megfigyelők szerint aligha teljesíti a tervet.
A személygépkocsik forgalmazásával, mezőgazdasági gépek gyártásával és építőiparral foglalkozó lengyel Pol-Mot Holding SA viszont meghatározó részt szerezne az ugyancsak súlyos gondokkal küszködő lublini Daewoo Motor Polska (DMP)-üzemben. A holding 75 százalékos részesedés megszerzését tűzte ki célul, 20 millió dolláros tőkeemelés és részvényvásárlás révén. Azt tervezi, hogy befejezi az LD-100-as új haszonjármű gyártásának beindításához szükséges, még hátralévő beruházásokat. (A jármű gyártási jogának megvásárlásáról február végén mondott le a Volkswagen.)
Ehhez a tőkeemelés mellett további, legkevesebb 100 millió dolláros hitelre lenne szüksége, amelyre kormánygaranciát szeretne kapni. A Pol-Mot ettől teszi függővé a lublini üzem átvételét.
Viszont az AvtoZAZ-Daewoo ukrán--dél-koreai vegyes vállalat zaporozsjei telephelyén elkezdte a Lanos kisautó ukrán gyártmányú motorral felszerelt T-1301-es változatának összeszerelését. A részegységeket Lengyelországból szállítják.
Dél-Korea egykoron második legnagyobb autógyártójának anyavállalata, a Daewoo-csoport 1999. augusztusban 80 milliárd dolláros adósság súlya alatt roppant össze, magával rántva az autógyárat is, amelyet korábban megtarthatónak vélt a kormány. A Daewoo Motor a múlt év végére megháromszorozta egy esztendővel korábbi vállalati veszteségét, amely így elérte a 13,7 billió vont, azaz a 10,43 milliárd dollárt.
A veszteség nagysága az elemzőket is meglepte, hiszen 50 százalékkal haladta meg a cég előrejelzését.
Mint ismeretes, a gyártót a bankok tartják mesterségesen életben: eddig csaknem 420 milliárd vont folyósítottak számára, miközben a folyó pénzügyi év első felére csaknem 730 milliárdot helyeztek kilátásba.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.