A GM vételi ajánlatot tett
A General Motors szerdán ajánlatot tett a csődben lévő Daewoo Motor megvásárlására -- jelentette be az amerikai társaság, de nem hozta nyilvánosságra, hogy a Daewoo melyik részeit kívánja megszerezni. Hétfőn már tárgyalnak.
Március elején a dél-koreai ipari miniszter április végéig adott haladékot a General Motorsnak, hogy színt valljon, különben -- fenyegetőzött -- a kormány más megoldás után néz. A Daewoo ugyanakkor, hogy megkönnyítse az amerikai óriás számára a döntést, az idén több mint 7 ezer főt, a belföldi alkalmazottak egyharmadát bocsátotta el, ami üzemfoglalásokhoz és erőszakos tiltakozásokhoz vezetett. Kilátásba helyezték, hogy a 46 ezer külföldi alkalmazott közül is elbocsátanak 6,5 ezret. A cégnek jelenleg 11 országban -- köztük Üzbegisztánban, Ukrajnában, Indiában, Vietnamban, Cseh- és Lengyelországban, Romániában -- 14 gyártóüzeme van, amelyek együttes kapacitása évente 875 ezer autó lenne. A vállalat szóvivője szerint a Daewoo már bezárta Japánban, Hongkongban, Thaiföldön és Mianmarban (Burma) lévő márkakereskedését is.
Sajtójelentések szerint Románia nemrég még remélte, hogy a GM megtartja a romániai Daewoo-üzemet, különös tekintettel arra, hogy a gyár versenyben áll a lengyelországi Daewoo-leányvállalattal.
A dél-koreai cég legnagyobb külföldi beruházásainak és talán a legnagyobb gondok helyszíne Lengyelország, ahol a márka piaci részesedésének 5 százalékponttal 16 százalékra való esése miatt a varsói Daewoo-FSO Motor SA az idén harmadszor szünetelteti termelését, most május 28-tól június 18-ig. Folynak az elbocsátások: a 4900 főből június végéig várhatóan csaknem 1300-at elküldenek. A Daewoo-FSO fő részvényese a dél-koreai Daewoo Motor (88,67 százalék) és a lengyel kincstárügyi minisztérium (9,19). A gyár az 1999-es 180 ezerrel szemben az idén 90 ezer gépkocsi eladását tervezte, de megfigyelők szerint aligha teljesíti a tervet.
A személygépkocsik forgalmazásával, mezőgazdasági gépek gyártásával és építőiparral foglalkozó lengyel Pol-Mot Holding SA viszont meghatározó részt szerezne az ugyancsak súlyos gondokkal küszködő lublini Daewoo Motor Polska (DMP)-üzemben. A holding 75 százalékos részesedés megszerzését tűzte ki célul, 20 millió dolláros tőkeemelés és részvényvásárlás révén. Azt tervezi, hogy befejezi az LD-100-as új haszonjármű gyártásának beindításához szükséges, még hátralévő beruházásokat. (A jármű gyártási jogának megvásárlásáról február végén mondott le a Volkswagen.)
Ehhez a tőkeemelés mellett további, legkevesebb 100 millió dolláros hitelre lenne szüksége, amelyre kormánygaranciát szeretne kapni. A Pol-Mot ettől teszi függővé a lublini üzem átvételét.
Viszont az AvtoZAZ-Daewoo ukrán--dél-koreai vegyes vállalat zaporozsjei telephelyén elkezdte a Lanos kisautó ukrán gyártmányú motorral felszerelt T-1301-es változatának összeszerelését. A részegységeket Lengyelországból szállítják.
Dél-Korea egykoron második legnagyobb autógyártójának anyavállalata, a Daewoo-csoport 1999. augusztusban 80 milliárd dolláros adósság súlya alatt roppant össze, magával rántva az autógyárat is, amelyet korábban megtarthatónak vélt a kormány. A Daewoo Motor a múlt év végére megháromszorozta egy esztendővel korábbi vállalati veszteségét, amely így elérte a 13,7 billió vont, azaz a 10,43 milliárd dollárt.
A veszteség nagysága az elemzőket is meglepte, hiszen 50 százalékkal haladta meg a cég előrejelzését.
Mint ismeretes, a gyártót a bankok tartják mesterségesen életben: eddig csaknem 420 milliárd vont folyósítottak számára, miközben a folyó pénzügyi év első felére csaknem 730 milliárdot helyeztek kilátásba.


