BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bejött a nadrágszíjmeghúzás

Több mint kétéves mélyrepülés után úgy tűnik, egyenesbe került a British Airways (BA). A társaság tegnap már azt jelenthette, hogy nyereségbe fordult a gazdálkodása a márciusban véget ért üzleti évben. A részvényesek által is üdvözölt fejlemény egyértelműen a költségek jelentős csökkentésének és a kapacitások számottevő átszervezésének köszönhető.

Hiába szöktek az égbe az üzemanyagárak és hiába mérséklődött az üzleti utasok aránya, a British Airways mégiscsak jelentősen (5 millióról 155 millió fontra) növelni tudta adózás előtti nyereségét a márciusban zárult üzleti évben a megelőző esztendőhöz képest. Tavaly ilyenkor -- a 14 évvel ezelőtti privatizáció óta először -- gyakorlatilag veszteséges volt a brit nemzeti légitársaság.
Az árbevétel ugyan most mindössze 3,8 százalékkal volt több, de a működési profit csaknem ötszöröse volt a tavaly márciusban rögzítettnek, és elérte a 380 millió fontot.
A BA új fönökének, Rod Eddingtonnak első sikere a tegnap közzétett számsor, ami mögött egyértelműen a következetesen végigvitt költségtakarékosság áll. A kiadások lefaragása már négy éve megindult, de csak az elmúlt egy-másfél évben vett igazi lendületet. Az idén 8-9 százalékkal akarják mérsékelni a kapacitást, és további munkaerő-leépítés is lesz. Ezt főleg önkéntes távozásokkal és "természetes fogyással" oldják meg. A BA alkalmazottainak száma tavaly 61 ezerről 58 ezerre csökkent.
A brit vállalat vezetése további bevételt (körülbelül 150-200 millió fontot) remél attól, hogy eladja a teljesen a tulajdonában lévő, szuperolcsó jegyekkel "operáló" légitársaságot. A fő vevőjelölt a 3i Group Plc., de számításba jöhetnek más cégek is.
A budapesti részlegnél négymilliárd forintot meghaladó értékesítési árbevételt könyveltek el, s ez 13 százalékkal meghaladta az előző üzleti évi eredményt -- tudtuk meg Tuboly József marketingigazgatótól. A vezető ugyanakkor megjegyezte: a BA járataira összesen 105 ezren váltottak jegyet a magyar fővárosban, s ez öt százalékkal kevesebb, mint tavaly. A Budapestről induló utasok többsége (65 százalék) csak Londonig megy, a fennmaradó rész azonban már nem csak Észak-Amerikába, hanem egyre növekvő arányban a karibi térségbe és Ausztráliába.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.