Érzéketlen autósok
Az üzemanyag-fogyasztás 25-30 százaléka kifejezetten a professzionális felhasználáshoz kötődik, s további 15-20 százalék kapcsolódhat még a munkavégzéshez. Szakértők szerint ez az a hányad, ami tulajdonképpen érzéketlen az áremelkedésekre, hiszen ebben a körben az autó munkaeszköz, amelynek kiváltása lényegesen nagyobb költséggel járna.
Az első negyedévben 3-5 százalékkal növekedett az üzemanyagok forgalma, s ez a tendencia, ha szerényebb mértékben, de áprilisban is folytatódott. Az első negyed hagyományosan gyengébb forgalmú szokott lenni, most azonban a szokatlanul enyhe időjárásnak köszönhetően a szokásosnál többen autóztak a téli hónapokban is, s ezért a fogyasztás nem csökkent a várt mértékben. Ugyanakkor a kereslet viszonylagos élénkülését eredményezte -- emlékeztettek ágazati szakértők --, hogy a tavaly szeptemberi árcsúcs után az év végére jelentős árcsökkenés következett be, ami az év elején is megmaradt, s ez nyilván fölerősítette az időjárás hatását.
A Shell két speciális motorbenzinjének forgalma sem változott, a várakozásokkal ellentétben a normál benzinek drágulása nem javította érezhetően piaci helyzetüket. Tavaly a brit olajtársaság magyarországi benzineladásának 28 százalékát ez a két fajta adta.
Az árakat illetően mindenki nagyon óvatosan fogalmaz. Az azonban látható, hogy lassan telítődnek az amerikai üzemanyagkészletek, s talán oldódik a benzinhiánytól való félelem, ami mérsékelheti az európai finomítók termékei iránti keresletet, s ettől elindulhatnak lefelé az árak. Másrészt viszont a forint nem olyan erős, mint a közelmúltbeli árfolyamsáv szélesítésekor várták, ez pedig tompíthatja a világpiaci áresés magyarországi hatását. Mindent egybevéve: a Világgazdaság által megkérdezett szakértők arra számítanak, hogy ha nem következik be jelentős változás az -- újabban meglehetősen hektikus -- árváltozásokat produkáló termék világpiacán, úgy egy héten belül sor kerülhet még egy szerényebb mértékű, öt forint körüli drágulásra, s azután, június közepétől már árcsökkenés várható.


