BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon is szűkül a hirdetési piaci

Leszállították a nemzetközi hirdetési piac ez évre várható bevételeire vonatkozó növekedési mutatóikat az elemzők, akik az USA-ban az év végig a forgalom és a profit visszaesésére számítanak. Tavaly a listaáron számolt reklámköltségek alapján még biztató ütemben, 40 százalékkal növekedett a magyar hirdetési piac. Ugyanakkor számítani kell arra, hogy a reklámráfordítások az idén világszerte tapasztalható csökkenése a hazai reklámgazdaságot is érintheti. A vélekedést hazai szakértők is megerősítették.

A Merryll Lynch a korábbi 2,3-ről 0,3 százalékra szállította le a sajtóhirdetési piac ez évi várható növekedésének mutatóját. Az elemzők az apróhirdetések szektorában 2000-hez képest 4 százalékos csökkenéssel, a politikai és közérdekű hirdetéseknél 1,5, a kereskedelmi hirdetéseknél pedig 4 százalékos növekedéssel számolnak az év hátralévő részében az amerikai piacon. Borúlátóbb becslések szerint azonban a visszaesés akár 3 százalékos is lehet. A Crain Communications az apróhirdetések terén az USA-ban akár 8-10 százalékos csökkentést is elképzelhetőnek tart, a kereskedelmi hirdetések változatlan árbevétele és a közérdekű reklámok értékének szerény emelkedése mellett. A kedvezőtlen trend tavaly december óta tart, és minden jel arra mutat, hogy begyűrűzött Európába.
1999 és 2000 között a magyar hirdetési piac listaáron számolva még jelentősnek számító, 40 százalékos növekedést könyvelhetett el. A médiumok közül a múlt év nagy nyertesei a televíziók voltak, amelyek 60 százalékkal növelhették listaáron számított hirdetési bevételeiket, de a reklámozók az előző évinek a felével költöttek többet plakátos közleményekre is. A Mediagnózis adatai szerint a színes heti és havi magazinok mintegy ötödével tudták javítani pozíciójukat. Az inflációt is figyelembe véve a napilapok hirdetési bevételének 13, de különösen a rádiókénak mindössze 1,2 százalékos gyarapodása lényegében már csökkenést jelentett. Az idén a reklámköltést minden valószínűség szerint alaposan, egyes becslések szerint éves szinten akár hárommilliárd forinttal is megnyirbálja a gazdasági reklámtörvény év eleji módosítása, amely elsősorban a dohánygyártók hirdetési lehetőségének korlátozásával a plakátok, a napilapok és a magazinok szektorából vont ki jelentős reklámköltéseket. Az idei kilátásokról a Világgazdaság kérdésére Hajós Katalin, a Carat nemzetközi médiaügynökség budapesti leányvállalatának ügyvezetője elmondta, a hirdetési piac az idén Európában és Magyarországon sem a korábbi ütemben növekszik. A dotkom cégek gyengélkedése az európai reklámköltésekre is kihat, ezenkívül lelassult a gazdaság növekedésének általános üteme is. Ennek hatása az elsők között nyilvánul meg a marketingköltségek megnyirbálásában, így a hirdetési aktivitás visszafogásában.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.