BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ki kit vesz meg

Újabb részvásárlások és stratégiai egyezmények formálódnak a nemzetközi légifuvarozás piacán. Európában a legaktívabb a SAS és az Air France, mindkettő agresszív terjeszkedési hadjáratot indított, Ázsiában a Quantas lépésére figyelnek a szakértők.

Alig egy nappal azután, hogy felröppent: a SAS felvásárolná a Finnairt, a svéd--norvég--dán légitársaságot megint hírbe hozták, ezúttal a lengyel LOT-tal és a svájci Swissairrel. A Dagens Industri című stockholmi lap szerint a SAS hetek óta tárgyal a Swissairrel a svájciak által birtokolt 37,5 százalékos LOT-részesedés átvételéről. A lap úgy tudja, hogy a skandinávok viszont nem akarják megszerezni a Swissairnek a Sabenában meglévő 49,5 százalékos tulajdonát.
A SAS rendkívül tudatosan és igen erőteljesen lépett fel az elmúlt fél évben. Eladta a British Midlandben lévő húsz százalékát a Lufthansának, a múlt héten közölte, hogy 120 millió dollárért átveszi veszteséges norvég vetélytársát, a Braathens ASA-t, s szemet vetett az izlandi Icelandairre is.
Május elején Jörgen Lindegaard, a SAS új elnöke azt mondta, hogy a légitársaság a balti-tengeri térségre akarja összpontosítani tevékenységét, ezen belül Lengyelországra és Németország északi részére.
Nem kevésbé aktív az Air France. A francia társaság vezérigazgatója a hét elején "nagyon közelinek" nevezte az olasz Alitaliával aláírandó stratégiai egyezményt, amely szakértők szerint 350 millió dolláros kereskedelmi megállapodást takar, de később akár részvásárlás is szóba jöhet, és nem kizárt, hogy az olasz vállalat belép a franciák vezette SkyTeam nemzetközi tömörülésbe is.
Jean-Cyrill Spinetta tegnap kifejtette: a társaság legkésőbb a nyár végén, az ősz elején szeretné újra elindítani a Concorde-okat. A biztonsági előkészületek a végükhöz közelednek, s néhány sikeres próbaút is volt. Az Air France-nak -- több nagy versenytársával ellentétben -- egyre több nyereség is rendelkezésre áll nagyszabású terveihez. A hét elején közölt összefoglaló tavalyi adatok szerint a vártnál is több, mintegy 18,9 százalékos nettó nyereségemelkedést és 23,4 százalékos üzemi profitnövekedést ért el.
Más légiszövetségek is "zajos" napokat élnek. A Star Alliance-ból két tag (Thai Airways, Singapore Airlines) is távozni készül -- jelentette szerdán a Reuters. A thaiföldi vállalat azért akarja elhagyni a csoportot, mert szerinte a szingapúri cég tavalyi belépésével erősen romlottak piaci pozíciói. Az Air New Zealand pedig azért akar kiszállni, mert részvényeinek többségére ajánlatot tett a szövetség másik tagja, az ausztrál Quantas.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.