Lettországba szállít az Ikarus Egyedi
A napokban adták át a Tisza Volánnak azt az öt, közel 200 millió forint értékű, háromtengelyes, a szokásosnál hosszabb elővárosi buszt, amely a Volvo Hungária által importált alvázakra épült az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárban. Amint Hajdú Nagy Péter, a 6 millárd forintos forgalmú társaság műszaki és kereskedelmi igazgatója elmondta, a Volán-vállalatok nem kapnak állami támogatást 12 méternél hosszabb buszok beszerzésére, ezért saját forrásból veszik meg a 14,5 méteres járműveket. Ezek előnye, hogy sokkal több utast szállíthatnak, mint a 12 méteresek -- vételáruk mintegy 15 százalékkal magasabb --, de üzemeltetési költségeik jóval alacsonyabbak, mint a csuklósoké.
A 62 ülőhelyes elővárosi buszok iránt folyamatos az érdeklődés: az Ikarus Egyedi a közelmúltban tett ajánlatot a Zalavolánnak hat, Csepel alvázra épített busz szállítására.
Nyugat-Európa egyes országaiban ugyan adnak ki engedélyeket a 12 méternél hosszabb buszokra, de a közeljövőben várja a szakma azt az EU-direktívát, amely alapján minden további nélkül forgalomba helyezhetők lennének az autóbuszok 15 méteres hosszúságig. A gyártók arra hivatkoznak, hogy a pótkocsis kamionok teljes hossza elérheti a 24 métert is. A túlméretezett buszokat eddig szinte kizárólag Skandináviába -- még Izlandra is -- szállította az Ikarus Egyedi. Helsinkiben például -- ahol évi 40-60 buszt értékesít a mátyásföldi gyár -- már több mint 250 Ikarus fut.
Egy az elmúlt év végén megnyert lettországi tender eredményeként a gyár 7,2 millió euró értékben nyolcméteres városi buszokat készít Rigának. Az idén 31, jövőre pedig 27, Mercedes motorral és Allison váltóval felszerelt járművet szállítanak a Baltikumba, ahol eddig nem sok magyar busz kelt el.
A General Motors szentgotthárdi üzemében már nem csak benzinmotorok és hengerfejek készülnek, hiszen a közelmúltban megkezdődött a középkategóriás teherautók és buszok számára készülő Allison típusú automata sebességváltók gyártása is.


