BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lettországba szállít az Ikarus Egyedi

Az évi 160-170 járművet készítő Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. a vidéki Volán-vállalatok számára túlméretezett, Lettországnak pedig összesen 58 városi buszt gyárt.

A napokban adták át a Tisza Volánnak azt az öt, közel 200 millió forint értékű, háromtengelyes, a szokásosnál hosszabb elővárosi buszt, amely a Volvo Hungária által importált alvázakra épült az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárban. Amint Hajdú Nagy Péter, a 6 millárd forintos forgalmú társaság műszaki és kereskedelmi igazgatója elmondta, a Volán-vállalatok nem kapnak állami támogatást 12 méternél hosszabb buszok beszerzésére, ezért saját forrásból veszik meg a 14,5 méteres járműveket. Ezek előnye, hogy sokkal több utast szállíthatnak, mint a 12 méteresek -- vételáruk mintegy 15 százalékkal magasabb --, de üzemeltetési költségeik jóval alacsonyabbak, mint a csuklósoké.
A 62 ülőhelyes elővárosi buszok iránt folyamatos az érdeklődés: az Ikarus Egyedi a közelmúltban tett ajánlatot a Zalavolánnak hat, Csepel alvázra épített busz szállítására.
Nyugat-Európa egyes országaiban ugyan adnak ki engedélyeket a 12 méternél hosszabb buszokra, de a közeljövőben várja a szakma azt az EU-direktívát, amely alapján minden további nélkül forgalomba helyezhetők lennének az autóbuszok 15 méteres hosszúságig. A gyártók arra hivatkoznak, hogy a pótkocsis kamionok teljes hossza elérheti a 24 métert is. A túlméretezett buszokat eddig szinte kizárólag Skandináviába -- még Izlandra is -- szállította az Ikarus Egyedi. Helsinkiben például -- ahol évi 40-60 buszt értékesít a mátyásföldi gyár -- már több mint 250 Ikarus fut.
Egy az elmúlt év végén megnyert lettországi tender eredményeként a gyár 7,2 millió euró értékben nyolcméteres városi buszokat készít Rigának. Az idén 31, jövőre pedig 27, Mercedes motorral és Allison váltóval felszerelt járművet szállítanak a Baltikumba, ahol eddig nem sok magyar busz kelt el.
A General Motors szentgotthárdi üzemében már nem csak benzinmotorok és hengerfejek készülnek, hiszen a közelmúltban megkezdődött a középkategóriás teherautók és buszok számára készülő Allison típusú automata sebességváltók gyártása is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.