Az új BMW kisautó gyártási helye iránti versenyből a legszűkebb, 12 helyszínt tartalmazó körből esett ki Tatabánya, a magyar települések közül utolsóként. A város polgármesteri hivatala által péntekre összehívott sajtótájékoztatón -- más forrásból származó értesüléseink szerint -- a gyártól kapott elutasítást jelentik majd be. A Reuters hírében a bajor cég szóvivője azzal cáfolta a Magyar Nemzet tegnapi, Tatabánya esélyeit megerősítő információját, hogy kijelentette, még nem született meg a végső döntés.
A BMW üzleti kommunikációs osztályától kapott tájékoztatás szerint a gyár július vége előtt nem határoz az új autóüzem helyszínéről, s addig még csak kommentálni sem kívánják a híreket. A gyár szóvivője egyébként azt is kijelentette tegnap, hogy a müncheni központ "mintegy" 12 várost tanulmányoz. Ez lebegtetésnek tűnik, hiszen tudomásunk szerint a 250 pályázóból a végső körben maradt 12 város közül több kapott értesítést a nemleges döntésről, köztük a Berlin közeli Brandenburg is.
Németország keleti felén Lipcse, Halle, Schwerin és Schönefeld térsége pályázott még, a lehetséges nyugatnémet helyszínek közül pedig szakmai körök a bajorországi Hofot tartják a legesélyesebbnek -- jelentette a távirati iroda. Magyarországon hét település és környéke kívánta magához csalogatni a kék-fehér márkát. A települések vonzáskörzete is igen fontos volt, mert Székesfehérvár, Tatabánya, Ajka, Gyöngyös, Kecskemét, Szolnok és Oroszlány egymagában nem lenne képes ellátni -- az eddigi hírek szerint -- évi 200 ezer autót kibocsátandó gyárat a szükséges több ezer munkavállalóval. A fentiek közül legutoljára Kecskemét és Tatabánya maradt versenyben.
A cseh hírügynökség ugyanakkor tegnap azt jelentette, hogy a CzechInvest ügynökség 300 hektáros területet vásárolt a BMW-gyár lehetséges helyszíneként a Prágától mintegy ötven kilométernyire keletre lévő Kolin térségében.
Az elmúlt év során a német lapok is foglalkoztak a gyáralapítással, és úgy vélték: a BMW hosszú távú, kifejezetten stratégiai döntést hoz, tehát nem szabad feláldoznia a pillanatnyi előnyök kedvéért a jövőt. A szakértők egyetértettek, hogy a bajor konszern nem feltétlenül egy adott város ajánlatát latolgatja, hanem komplexen mérlegeli az illető ország politikai és gazdasági stabilitását is. November végén a berlini kereskedelmi szolgálat arról tudósította a Világgazdaságot, hogy a német üzleti körök álláspontja szerint a keleti tartományokban -- mindent összevetve -- a beruházás többe kerül, mint a reformországokban, ám a német gazdaság és politika sokkal kiszámíthatóbb, így kisebb a kockázat.
A BMW -- a korábbi hírek szerint -- legalább 200 hektáros területen 1 milliárd márkát fordítana egy évi 200 ezres kapacitású autógyárra. A magyar kormány még 1998-ban adókedvezményeket helyezett kilátásba a BMW-nek, ha a német cég úgy döntene, hogy Magyarországon építi meg új gyárát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.