Nem lesz BMW-gyár Magyarországon
Az új BMW kisautó gyártási helye iránti versenyből a legszűkebb, 12 helyszínt tartalmazó körből esett ki Tatabánya, a magyar települések közül utolsóként. A város polgármesteri hivatala által péntekre összehívott sajtótájékoztatón -- más forrásból származó értesüléseink szerint -- a gyártól kapott elutasítást jelentik majd be. A Reuters hírében a bajor cég szóvivője azzal cáfolta a Magyar Nemzet tegnapi, Tatabánya esélyeit megerősítő információját, hogy kijelentette, még nem született meg a végső döntés.
A BMW üzleti kommunikációs osztályától kapott tájékoztatás szerint a gyár július vége előtt nem határoz az új autóüzem helyszínéről, s addig még csak kommentálni sem kívánják a híreket. A gyár szóvivője egyébként azt is kijelentette tegnap, hogy a müncheni központ "mintegy" 12 várost tanulmányoz. Ez lebegtetésnek tűnik, hiszen tudomásunk szerint a 250 pályázóból a végső körben maradt 12 város közül több kapott értesítést a nemleges döntésről, köztük a Berlin közeli Brandenburg is.
Németország keleti felén Lipcse, Halle, Schwerin és Schönefeld térsége pályázott még, a lehetséges nyugatnémet helyszínek közül pedig szakmai körök a bajorországi Hofot tartják a legesélyesebbnek -- jelentette a távirati iroda. Magyarországon hét település és környéke kívánta magához csalogatni a kék-fehér márkát. A települések vonzáskörzete is igen fontos volt, mert Székesfehérvár, Tatabánya, Ajka, Gyöngyös, Kecskemét, Szolnok és Oroszlány egymagában nem lenne képes ellátni -- az eddigi hírek szerint -- évi 200 ezer autót kibocsátandó gyárat a szükséges több ezer munkavállalóval. A fentiek közül legutoljára Kecskemét és Tatabánya maradt versenyben.
A cseh hírügynökség ugyanakkor tegnap azt jelentette, hogy a CzechInvest ügynökség 300 hektáros területet vásárolt a BMW-gyár lehetséges helyszíneként a Prágától mintegy ötven kilométernyire keletre lévő Kolin térségében.
Az elmúlt év során a német lapok is foglalkoztak a gyáralapítással, és úgy vélték: a BMW hosszú távú, kifejezetten stratégiai döntést hoz, tehát nem szabad feláldoznia a pillanatnyi előnyök kedvéért a jövőt. A szakértők egyetértettek, hogy a bajor konszern nem feltétlenül egy adott város ajánlatát latolgatja, hanem komplexen mérlegeli az illető ország politikai és gazdasági stabilitását is. November végén a berlini kereskedelmi szolgálat arról tudósította a Világgazdaságot, hogy a német üzleti körök álláspontja szerint a keleti tartományokban -- mindent összevetve -- a beruházás többe kerül, mint a reformországokban, ám a német gazdaság és politika sokkal kiszámíthatóbb, így kisebb a kockázat.
A BMW -- a korábbi hírek szerint -- legalább 200 hektáros területen 1 milliárd márkát fordítana egy évi 200 ezres kapacitású autógyárra. A magyar kormány még 1998-ban adókedvezményeket helyezett kilátásba a BMW-nek, ha a német cég úgy döntene, hogy Magyarországon építi meg új gyárát.


