BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Füstbe mehetnek a fejlesztési tervek

Értesülésünk szerint már Matolcsy György gazdasági miniszter előtt van az a rendelettervezet, amely a Forma 1. Magyar Nagydíj dohányreklám-tilalom alóli mentességét biztosítja. A július 1-től ékletbe lépő tiltás miatt a nyomtatott sajtónak várhatóan legalább 1-1,2 milliárd forint körüli összegről le kell mondania, az új, könnyebb márkák bevezetési esélyei pedig jelentősen romlanak.

A nemzetközi tapasztalatok szerint a cigarettareklámok szabályozása, tiltása, vagy engedélyezése nem befolyásolja a dohányosok számát, a dohánygyárak forgalmát. Viszont alapvető feltétele a márkák versenyének és az új, egyre kisebb nikotin- és kátránytartalmú termékek bevezetésének -- közölte Patai András, a Magyar Dohányipari Szövetség (MDSZ) ügyvezető elnöke. Mint hozzátette, reklámok nélkül aligha sikerült volna a könnyű cigaretták részarányát az 1991-es 2-ről 47 százalékra emelni. A magyarországi fogyasztás az utóbbi években a reklámoktól függetlenül folyamatosan csökken, 1999-ben például 22,7, tavaly 21,2 milliárd szál volt a termelés.
Biztos, hogy az eredetileg tervezett márkabővítés lelassul -- mondja Dávid Péter, a Philip Morris Magyarország Kft. sajtófőnöke. Szerinte kínosan ügyelnek majd a jogszabály betartására, mert alapvető érdekük, hogy továbbra is törvénytisztelő cégként tartsa őket számon a magyar társadalom. A Reemtsma Debreceni Dohánygyár Kft. kommunikációs igazgatója szerint is befagyasztja a piacot a reklámtilalom. Jamniczky Zsolt szerint azonban ez nem jelenti azt, hogy a cigarettagyárak kevesebbet költenek majd reklámra, csak átcsoportosítják ezeket a kiadásaikat, és inkább az eladási helyekre koncentrálnak. Viszont nyilvánvaló, hogy a sajtóhirdetések lényegesen hatékonyabbak voltak az új fejlesztések megismertetésében. A cigarettamárkák nevei értelemszerűen eltűnnek majd a versenyautókról és a kulturális rendezvényekről, az idei volt például az utolsó Davidoff szponzorálta koncert az Operaházban, s természetesen a feliratokkal együtt a dohányipari pénz is távozik ebből a szektorból.
Az uniós országokban is szigorítják a dohánytermékek reklámját -- ismerte el Patai András, hozzátéve, hogy ezen intézkedéseket ott a szakmával folytatott párbeszéd előzi meg, s figyelembe veszik a gazdasági összefüggéseket is. A dohányreklámokkal kapcsolatos új uniós direktíva enyhébb, mint a július 1-jén életbe lépő magyar szabályozás. A szakmai szövetség szerint az ipar működését úgy kell szabályozni, hogy versenyképes maradjon az EU-csatlakozáskor, s ne kerüljön idő előtt hátrányos helyzetbe a közösségi belső őpiac, illetve a többi csatlakozó ország dohányiparához képest.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.