BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nettó bevételeket közöl az RTL Klub

A kereskedelmi televíziók hirdetési kínálatát óránként 12 percben maximálják az érvényes rendelkezések. E korláton belül az egyes társaságok tetszésük szerint árulnak reklámidőt vagy nézettséget, illetve kidolgozhatnak a kettő kombinációjára épülő rendszert is. Az RTL Klub új kereskedelempolitikájának lényege a garantált nézettség. Ezzel összefüggésben közzéteszik nettó hirdetési bevételeiket.

Az AGB álta mért úgynevezett nézettségi pontok (GRP) alapján összesen 18, a hirdetők számára legfontosabb célcsoportra teszi lehetővé a pontalapú vásárlást az RTL Klub. A CPP-nél (Cost Per Point) a hirdető nem kötött tarifaárat fizet egy adott program környezetében elhelyezett reklámjáért, mert a spot végleges árát a sugárzás után, a mért nézettség függvényében számítják ki. Az átláthatóság érdekében az RTL Klub úgy döntött, hogy havonta közzéteszi a csatorna nettó hirdetési bevételeit is.
A versenytársak és a médiaügynökségek körében idegenkedéssel fogadott megoldásról Stephen Varcoe, az RTL Klub értékesítési és marketingigazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy az utóbbi évek tendenciái szerint a nézettségi garancia nélküli reklámidő-értékesítés háttérbe szorult. Az RTL Klub új rendszere kimondottan hirdetőbarát, mert az egyes célcsoportokra vonatkoztatott CPP-ár jóvoltából a hirdető számára világossá válhat, hogy egyes árak mikor és miért térnek el az átlagtól, továbbá nyilvánvalóvá válik az egyes televíziócsatornák, sőt más médiumok közötti különbség, ami hatékonyabb médiatervezést tesz lehetővé.
Varcoe szerint ma Magyarországon az egyetlen összehasonlítást kínáló bázis, a hirdetési bevételeket a tarifaárak alapján számító Mediagnózis adatai mintegy kétszer akkorának mutatják a piacot. Annak ellenére, hogy más európai piacokon, például Olasz- vagy Spanyolországban is elfogadott a tarifaáron történő összehasonlítás, azért vállalta a Nagy-Britanniában bevett nettó árak szerinti megméretést, mert az RTL Klub éves szinten hirdetési idejének mindössze 10 százalékát adja el teljes tarifaáron.
Az értékesítési igazgató tapasztalatai szerint a magyarországi televíziók átlagosan 70 és 80 százalék közötti engedményt adnak meghirdetett tarifáikból, az RTL Klub átlagos engedményszintje megközelítőleg 50 százalékos. A CPP mellett szólnak bizonyos piaci változások is: a hirdetési piac az idén a tavalyinál lényegesen lanyhább, a tavaly 32 százalékos növekedést produkáló RTL Klub 2001-re csak 20 százalékos növekedéssel számol. A csatornának január--februárban mintegy 15 százalékkal volt alacsonyabb forgalma az előzetesen becsültnél, ami az ügyfél oldalán nagyjából 50 százalékos kedvezményt jelent.
Mivel az idei tarifaárakat tavaly októberben, sokkal biztatóbb piaci környezetben alakították ki, ezek mechanikus alkalmazása a tapasztalható gyengébb kereslet mellett a csatorna számos partnerét hozná hátrányos helyzetbe, míg az utókalkulációs elemet tartalmazó CPP érték-, illetve szolgáltatásarányos elszámolást tesz lehetővé. Ugyanakkor előnyös a csatornának is, amely így maximálisan kihasználhatja a hirdetések sugárzására engedélyezett műsoridőt. Az új rendszer a televíziós hirdetések piacából Varcoe szerint 52 százalékkal részesedő RTL Klubot lépéselőnybe hozza, sőt reményei szerint a rádiók és a nyomtatott sajtó felől is irányíthat át megrendeléseket. A csatorna minden kibocsátott adatot legkésőbb az év végéig auditáltat. A nettó hirdetési bevételek hitelesítése egyébként az RTL Klub költségvetéssel szembeni pozícióját is javíthatja, például a hirdetési bevételek esetleges külön adóztatása esetén.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.