BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ősztől nehezülhet az exportőrök helyzete

A vártnál is erőteljesebb lehet a német és az olasz gazdaság lassulása az idén, de a megtorpanás más EU-országokban is érzékelhető lesz a tegnap kiadott előrejelzések alapján. Az uniós exportban érdekelt magyar vállalatok többsége legfeljebb az év utolsó negyedétől tart a megrendelések mérséklődésétől. Ám némelyek már tapasztalják a kiviteli árak emelésének elutasítását tapasztalják, mások átszervezésre kényszerülnek.

"Elmaradhat az idei növekedési ráta a kormány által jósolt kettő százaléktól" -- figyelmeztetett tegnap a német jegybank elnöke két helyi kutatóintézet legfeljebb 1,7 százalékos várakozása alapján. Olaszországban is a lassulás jele mutatkozik meg az első negyedéves GDP-adatokban. Az eurózóna más államaiban az ipari termelés árpilisban alig haladta meg a márciusit.
Az áprilisig rendelkezésre álló hazai makromutatók még nem jeleznek recessziót, kisebb hangsúlyváltásokkal a tavalyi trend folytatásáról tanúskodnak. A recesszió elsősorban a gazdasági növekedés, illetve a külső egyensúly alakulása szempontjából jelent veszélyt.
A GDP az első negyedévben az előzetes adatok szerint a várakozásokat meghaladó ütemben, 4,4 százalékkal nőtt. Ez lassulás az elmúlt év egészéhez képest, s főleg az ipari termelés kisebb növekedési üteme következménye. Ám még az ipari termelés dinamikája sem a külföldi kereslet esése miatt csökken, hanem a belföldi eladások stagnálása miatt.
Éppen ezért továbbra is egyenletesen, 20 százalék körül bővül az export, s így kedvezően alakul a folyó fizetési mérleg is. Ám az elemzők és a kormány is -- különösen a külkereskedelmi mérleg kapcsán -- a külső egyensúly kezelhető mértékű romlására számít.
Az EU-tagállamok gazdaságának lassulására a hazai élelmiszer-feldolgozó cégek a legérzékenyebbek. Ezek termelésük 60-65 százalékát külföldre szállítják, zömmel éppen az unióba. Egyes hűtőipari vállalatok a megrendelés növekedésének leállásáról számoltak be, mások azt hangsúlyozták, hogy a nemrég megszavazott uniós támogatások az ottani versenytársaikat hozták még kedvezőbb helyzetbe velük szemben.
Lapunk felmérése szerint az ipari exportőr vállalatok közel fele legfeljebb az év vége felé érzi meg először a tempóváltást. Akkor sem visszaesésről, hanem a bővülés visszafogásáról lehet szó.
A jövő megítélésével kapcsolatban általában a fő probléma, hogy nem világos: a gazdaság "recesszióérzéketlen" exportszerkezete miatt nincs látványos lassulás, vagy csak erős késleltetéssel érkeznek az országba a konjunkturális hullámok. Ismeretlen tényező még a forint erősödésével kapcsolatos bizonytalanság is.
Egyelőre a piaci szakértők 4,8 százalékos éves GDP-bővülést várnak, ami ugyan kisebb, mint a tavalyi 5,2 százalékos növekedés, ugyanakkor recessziós világgazdasági környezetben kiemelkedőnek számítana. Azonban az első negyedéves gazdasági teljesítmény alapján látható, hogy az elemzők az év végére már élénkülésre számítanak.
(A Graboplast Rt.-nél még nem nagyon érezhető a európai gazdaságok lassulása Mónus Ágnes, a cég befektetési kapcsolatokért felelős munkatársa szerint. A legutóbbi kölni kiállításon ugyan éreztek némi megtorpanást, de termékeik nyári szezonja miatt egyelőre ez nem számottevő.
"Egyelőre nem vagyunk biztosak abban, hogy az EU-s államok fogyasztásának lehetséges visszafogottsága, vagy a beszállítói versenytársak jobb pozíciója okozza-e a megrendelések csökkenését" -- mondta Cseh László, az erősen exportorientált hazai hűtőipari cégeket tömörítő Magyar Hűtőipari Szövetség elnöke. Az áremelés szándékának visszautasítása már tapasztalható. Ez amiatt is bekövetkezhetett, mert az unió az év eleji nulla vámmal több környékbeli állam agrárexportjának zöldjelzést adott, míg a miénket továbbra is sújtja -- fűzte hozzá.
A nyugat-európai gazdaságok lassulása ellenére a Globus Rt. ebbe a térségbe irányuló exportja az idén 60-70 százalékkal haladja meg a tavalyit -- tájékoztatott Jéhn József, a társaság alelnöke. Szerinte elképzelhető, hogy a társaság ezzel más versenyzőktől vesz el piacot, hiszen német versenytársaival azonos minőségű árut szállít olcsóbban.
Babucs József, az Electrolux Lehel Kft. gazdasági igazgatója nem látja jelét cége exportján az európai piaci nehézségnek. Az előző évekhez hasonlóan az idén is öt százalék körüli folyóáras növekedésre számít, ami megegyezik az ágazati infláció hatásával. Termékeik igencsak konjunktúraérzékenyek, a piac tényleges változása pedig csak 2-3 hónap múlva látszik tisztán.
A mobiltelefon-alkatrészeket gyártó TDK Elektronika Magyarország Kft. logisztikai vezetője, Veszelovszky Gyula azonban jelentős visszaesésre panaszkodik. Az elmúlt évek két számjegyű növekedése alapján bővítették hazai kapacitásaikat, amelyek most alig harmadrészben kihasználtak. A milliárdos exportforgalmat bonyolító vállalat vezetése bízik benne, hogy 2001 végére képesek hozni a tavalyi számokat. A cég európai központja szerint a negyedik negyedévben már növekedés következhet.
A Videoton Holding Rt. vezérigazgató-helyettese, Sinkó Ottó ebben az évben 10--20 százalék közötti növekedést tart valószínűnek, bár tavaly a bevételek 30 százalékot meghaladó mértékben nőttek. A jelenlegi nehézségek oka az elektronikai cikkek iránti kereslet esése, amely létszámcsökkentést is szükségessé tesz a közeljövőben. A kedvezőtlen hatást ellensúlyozza, hogy a piaci nehézségek miatt egyre több késztermékgyártó helyezi ki a részegységek gyártását, amely viszont újabb megrendeléseket jelent a Videotonnak.
A mintegy 70 százalékban az EU országaiba szállító hazai ruhagyártók nem érzik az ottani gazdasági konjunktúra gyengülését, sőt inkább erősödött is a nyugat-európai kereslet -- közölte Medjessy Ildikó, a Magyar Ruhagyártók Egyesülésének elnöke. A Dunaferr Rt. olyan piaci réseket igyekszik kihasználni, ahol a nyugati gazdaság lassulásának hatása kevébé érezhető, viszont az árak csökkenése recessziós jelnek tekinthető. Azonban az idei üzleti terv készítésekor számoltak ezzel. A piaci előrejelzések szerint a világ acéligénye nem nő, ami egyértelmű jele a gazdaságélénkülés megtorpanásának.
Az évi 30 milliárd forintos exportforgalmat bonyolító Magyar Alumínium (Mal) Rt. nem érzi jelét a nyugati gazdaság lassulásának, legfeljebb csak az árak csökkenése utalhat erre. Tolnay Lajos, a társaság elnöke érdeklődésünkre elmondta, hogy elsősorban az építő-, a jármű- és a csomagolóipar részéről az alumínium iránt komoly igénynövekedés tapasztalható. A cég idei árbevétele várhatóan 3,5 százalékkal nő 2000-hez képest.
A Mal irányítása alatt álló egykori Ajkai Timföld Kft. a tűzállóanyag-exportban az elmúlt években 25 százalékos növekedést könyvelhetett el, hosszú távú szerződései révén a nyugat-európai nehézségek csak később válhatnak meghatározóvá az amúgy meglehetősen konjunktúraérzékeny iparágban -- mondta Földvári Béla, a társaság marketingvezetője.
A távközlési szektorban az egyes szerződések kifutási ideje 3--6 hónap közötti, az infrastrukturális beruházásokat végzők pedig általában előre biztosítják a projektek pénzügyi hátterét -- mondja Major Imre, a 77 Elektronika Kft. üzletkötője. Ezért az általuk szállított úgynevezett vonalbővítő berendezések piaca nem konjunktúrafüggő. A magyar társaság a távközlésben többek között német partnerén keresztül a Deutsche Telekom üzlettársa, de szállít Horvátországba, Iránba és Kuvaitba is. A fő legfontosabb termékcsoportjának számító orvosdiagnosztikai berendezések kereslete világszerte folyamatosan nő -- tudtuk meg Tenke Ferenc kereskedelmi igazgatótól. A berendezések egy részét a nagy nyugat-európai -- például német vagy svájci székhelyű -- gyógyszeripari cégek rendelik meg. A termékei keresletét így nem érinti a nyugat-európai recesszió. A kft. tavalyi 20 millió dolláros árbevételének felét exportból érte el, a kivitelt a távközlési termékeknél az idén legalább 25, az orvosdiagnosztikai eszközöknél 35-40 százalékkal tervezi emelni.
Az 1999-ben 4,003 milliárd forintos konszolidált nettó exportárbevételt elért és 1550 alkalmazottal működő Ajkai Kristály Rt. képviselői a következő hetekben mérik fel a kereslet legfrissebb alakulását. Az üzletkötők egyebek között az olasz, az amerikai és a brit keresleti piacról szeretnének információkat szerezni.
A győri Audi Motor Hungária Kft. pr-vezetője, Lőre Péter szerint ez az első év, amikor a motorüzem termelése nem bővül. Ám nemcsak Európában, de az Egyesült Államokban is megtorpanni látszik az igényesebb európai márkák öt éve tartó, csaknem két számjegyű forgalombővülése.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.