BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alternatív megrendelésekre vadásznak

Visszavetheti a repülőgépgyártók teljesítményét a vezető légitársaságok bevételeinek csökkenése -- jelenti elemzők véleménye alapján a Reuters. Szakértők szerint a két legnagyobb vállalat, a Boeing és az Airbus az alternatív megrendelők (honvédelem, távközlési cégek stb.) arányának növelésére kényszerül.

Az amerikai Boeing jövőre is az ideivel azonos mennyiségű, mintegy 530 gép értékesítésével számol, míg európai versenytársa, az Airbus 2003-ra az ez évben szállítandó 330-hoz képest 450 repülő gyártását tervezi.
Az impozáns tervekkel szemben a rendelésállomány mást valószínűsít: a Boeingnél 2001-re előzetesen 180 repülőt kötöttek le a légitársaságok, de eddig csak 132 jármű gyártására szóló opciót hívtak le. Az Airbus a 299 darabos előrendelésből a lemondások figyelembevételével egyelőre 250 szállításával számolhat az idén.
A Boeing szerint a 2002-re lekötött 530 repülőből 425 elkészítése máris bizonyosra vehető, ugyanakkor elemzők szerint a kapacitás fennmaradó részének kihasználására a társaságnak kevés esélye marad.
Az amerikai repülőgépgyártó mai helyzetét a piac lanyhulása mellett tavalyi sikerei is beárnyékolják: 2000-ben a Boeing 611, az Airbus pedig 520 gépet adott át, listaáron számítva összesen 90 milliárd dollár értékben, ami akkor is kiemelkedő üzleti eredményt jelentett, ha ágazati elemzők tudni vélik: az immár rutinszerűnek számító árengedmények átlaga megközelítette a 20 százalékot. Ehhez képest a légitársaságok gyengélkedése miatt a Boeing és az Airbus a legjobb esetben is összesen 860 darabra tehető ez évi termelése mindössze 5 százalékos növekedést jelent majd a repülőgépgyártásban.
Elemzők egyetértenek abban, hogy az együttesen mintegy 1000 személyszállító gépre elegendő kapacitással bíró két légijármű-gyártónak alternatív értékesítési lehetőségek után kell néznie.
Különösen a Boeing helyzetét ítélik nehéznek, amely 50 év után először 1997-ben jelentett pénzügyi veszteséget, s az azt követő években is csupán a szakértők által "torokszorítónak" nevezett árakkal tudta biztosítani a darabszámban rekordnak számító értékesítést. A Boeing ezért egyre inkább a piaci ingadozásoknak kevésbé kitett honvédelmi büdzsé, illetve a telekommunikációs szektor felé fordul. A nem kereskedelmi termékek előállítása már 2000-ben is 20 milliárd dollárral járult hozzá a társaság összesen 51 milliárdos árbevételéhez.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.