BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fékezni kényszerül a MAN és a Mercedes

Nyugat-Európában az idén és várhatóan még jövőre is mintegy 10 százalékkal kevesebb haszongépjárművet értékesítenek az elmúlt évhez képest. Magyarországon az első fél évben ugyancsak csökkent e járművek értékesítése. Javulás csak 2003-tól várható, addig azonban többek között a német piacon érdekelt MAN is kénytelen újragondolni stratégiáját.

A tavaly Európa-szerte eladott 338 ezer teherautó rekordnak számított, amit az idei értékesítés aligha lesz képes meghaladni, sőt borulátóbb becslések szerint akár 8-12 százalékos visszaesésre is megvan az esély -- derül ki a Reuters tudósításából.
A haszongépjárművek piacának elemzésével foglalkozó JD Power-LMC szerint a visszaesés leginkább a német keresletben érezhető, de a korábban erősnek mondott francia piac is már hasonló jeleket mutat, sőt a brit és az olasz értékesítés is meglehetősen bizonytalan. Ennek következtében a legalább felerészben a német piacra termelő Mercedes és MAN néz a legnagyobb nehézségek elébe. Az elemzőcég úgy látja, hogy mindezek ellenére a Volvo tulajdonában álló Renault, az amerikai Paccar kezében lévő holland Daf és a FIAT-érdekeltségű Iveco meglehetősen jól teljesít. A Volkswagen kisebbségi részesedében álló Scania a termelés jó ütemezése miatt szintén sikerrel birkózik meg a piaci gyengeségekkel.
JD Power-LMC 2002 második felére már a kereslet újbóli élénkülésével számol. Ezzel az előrejelzéssel Rudolf Rupprecht, a MAN AG vezérigazgatója is egyetért, azonban nyilatkozata szerint a társaság ez évben még 10 százalék feletti profitveszteséggel kénytelen számolni, az elmúlt évi 668 millió eurós nyereséghez képest. Meglátása szerint a MAN körüli problémák nagyrészt egy új modellre való átállás kapcsán tapasztalt alkatrészhiánynak tudhatók be, amit a piac gyengesége csak tovább fokozott. Egyes becslések szerint ugyanis a német kereslet az idén akár 14-16 százalék körüli mértékben is visszaesik. Ennek ellensúlyozására Rupprecht költségcsökkentést és szervezeti átalakítást tart szükségesnek.
A MAN szervezési nehézségekkel küszködik a Mannesmann Demag Metallurgie-val való együttműködésében, miközben stratégiai partner kereséséről is egyre több szó esik a vállalatnál. Az üzleti tervek ismeretében a szakmában leginkább a repülőgépgyártásban is közreműködő MAN Technologie leválasztását valószínűsítik. A Volkswagennel való esetleges egyesülést azonban elutasítja a vezérigazgató, ugyanis szerinte az a magas átállási költségek, az eltérő kínálat és az identitás elvesztése az elérhető előnyöknél jelentősebb veszteséget hozna. Rupprecht szerint a kezdeti visszaesés ellenére az idén így is elérhető lesz a korábban kitűzött 16,5 milliárd eurós forgalom és 6 százalékos növekedés tavalyhoz képest.
A Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) felmérése szerint a 3,5 tonna alatti haszongépjárművekből 2000 első feléhez képest ez évben eddig majdnem kilencszázzal kevesebbet, összesen több mint 11,6 ezret adtak el. A legtöbbet, 1414 darabot Peugeot márkanévvel, a második helyen a Ford következett 1316-tal. Valamivel több mint ezret értékesítettek FIAT-ból és Volkswagenből is.
A 3,5 és 10 tonna közötti haszongépjárműveknél az elmúlt évhez hasonlóan továbbra is az Iveco a piacvezető, mellette a MAN, a Mercedes és a Renault is erős piaci részesedéssel bír. A 10 és 15 tonna közötti kategóriában az elmúlt év során az Iveco csökkenő eladást volt kénytelen elkönyvelni, miközben a DAF az idei első fél évben eladott 65 járművével megszerezte a piacvezető pozíciót a Renault és a MAN előtt. Az első fél évben eladott 732 darab 15 tonna feletti haszongépjármű mintegy negyedét a Volvo értékesítette, őket a Renault, a MAN és a DAF követi.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.