BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már bér call centerek is vannak

A híváskezelő központok (call centerek) piaca Magyarországon az elmúlt 12 hónapban a becslések szerint közel 45 százalékkal nőtt. A szektor fejlődési lehetőségeit jelzi, hogy telítődésről még nem lehet beszélni. A nemzetközi nagyvállalatok Budapestet potenciális ügyfélközponti helyszínként emlegetik, a magyar vállalatok pedig egyre sokoldalúbban használják ki a technológia előnyeit.

A szakemberek szerint dinamikus bővülés várható a call centerek hazai piacán, amely az elmúlt 12 hónapban becslések szerint 4-5 milliárd forint közötti forgalmat ért el. A szektor berendezésgyártói egyre több megrendelést kapnak, a növekedést a multinacionális cégek mellett ma már a magyar társaságok igényei is gerjesztik.
Lapunk hasábjain nemrég például a Lufthansa légitársaság jelezte, hogy Budapestet is kinézte magának a következő regionális call center lehetséges helyszínének.
Korántsem lehet még a piac telítődéséről beszélni -- mondja Petrik Bertalan, az Avaya Magyarország Kft. marketingigazgatója. A Lucent Technologiesról levált társaság saját adatai szerint a call centerek magyar piacán 50 százalék feletti részesedésre tett szert. Tapasztalataik szerint újabb vállalati felhasználói csoportok ismerik fel a call centerekben rejlő versenyelőnyt. A híváskezelő központ mára ugyanis az ügyfélmegtartás elsődleges eszközévé vált.
A technológia ugyanakkor egyre olcsóbbá válik, így a középvállalati kör számára is elérhető lesz. Petrik Bertalan szerint a dotkom cégek bukásából okuló, elektronikus kereskedelmet folytató cégek részéről is jelentős lehetőségek mutatkoznak.
Az eddig csak passzív ügyfélkapcsolattal dolgozó internetes portálok egyre gyakrabban kezdenek különböző interaktív lehetőségek kiépítésébe, s a fejlesztések hátterében a call centerek húzódnak meg. Az ilyen esetek többségében már ott található a következő generáció, vagyis a bármilyen kommunikációs csatornán -- telefonon, e-mailen, weben vagy faxon -- keresztül is kapcsolatot építeni képes, úgynevezett contact center.
A call centerek kezdetben általában csak ügyfélszolgálati feladatokat látnak el, később egyre több lehetőséget fedeznek fel a felhasználók. Ezzel a rendszerek funkciói technikai szempontból is bővülnek, és fokozatosan az értékesítésben is szerepet vállalnak.
A Lufthansa egyértelműen jelezte, hogy üzleti stratégiájában kiemelt szerepet szán a call centeres értékesítési csatornának. A légitársaság más cégekhez hasonlóan gyors ütemben kíván túllépni azon a fejlődési fokon, amikor a híváskezelő központ csak mint ügyfélkapcsolati rendszer működik.
Hasonló úton járnak a hazai cégek is, a CGNU Mébit biztosító például olyannyira külön értékesítési csatornát lát a call centerben, hogy azon kifejezetten egyfajta termékét kínálja -- tudtuk meg Farkas András vezérigazgató-helyettestől. A társaság a pénzügyi szektor sajátosságait figyelembe véve továbbra is a tanácsadói kört tekinti a legfőbb értékesítési csatornának, a call centert azonban már kezdettől fogva kétirányú kommunikációs eszközként használja.
A vezérigazgató szerint a call centeren keresztül döntően csökken az ügyfélelégedettség vizsgálatának, a piacfelméréseknek és az ügyfélmegtartásnak a fajlagos költsége. A szakember becslései alapján előreláthatólag 7--10 év között térül meg a beruházás.
Az Avaya szerint partnereinél -- például a Matávnál, a Vodafone-nál, a Vivendinél, a Westelnél vagy a Citibanknál -- a piaci verseny egyszerűen kikényszeríti, hogy a legkorszerűbb technológiát minél hamarabb hadrendbe állítsák. A hazai piac fejlődését ezért a meglévő call centerek folyamatos fejlesztése is támogatja.
Elindultak Magyarországon az első bér call centerek is. A szolgáltatáskihelyezésnek erre a formájára nemrég kötött stratégiai együtműködést az Avaya és a Marketlink. Petrik Bertalan szerint az outsourcing a call centerek területén ígéretes piacnak tűnik, hiszen sok cég nem engedheti meg magának a beruházást, vagy csak időlegesen van szüksége erre a technológiára. Ráadásul a call centerek üzemeltetése is külön szakértelmet kíván, ezért egy erre szakosodott cég sokszor jobb eredményeket tud elérni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.