Önállósodik az AT&T mobil üzletága
A tervek szerint ma jelenti be önmaga feldarabolásának első lépését az amerikai távközlési szolgáltató óriás, az AT&T. A lépést már kilenc hónapja javasolta a cég elnöke, Michael Armstrong, aki a cégekre bomlásban látta az AT&T sikeres fennmaradása egyetlen lehetőségét. Akkor elmaradt az üdvrivalgás a Wall Streeten: a cég papírjainak árfolyama a bejelentést követően több mint kilenc százalékkal csökkent.
Az AT&T az USA kilencedik legnagyobb forgalmú, tavaly 65,4 milliárd dollár bevételt elért és 7,7 milliárdos nyereséget produkált csoportja, s szintén nagy számok jellemzik az AT&T Wireless néven továbbélő egységet: 15,7 millió előfizetőt visz magával és 42 milliárd dolláros piaci tőkeértékkel kezdi önálló életét.
A jövő év elejére egyébként le is kívánják zárni a konszern tevékenységének négy vállalatba szervezését: a most született mobil-üzletág, az AT&T Wireless mellett a széles sávú kábeltévé-szolgáltatásra AT&T Broadband néven hoznak majd létre céget, a lakossági, illetve a vállalati üzletágért pedig az AT&T Consumer, illetve az AT&T Business lesz a felelős. A tervek szerint mind a négy társaságot külön-külön a tőzsdére viszik.
Az AT&T 1984-ben egyszer már átesett egy feldaraboláson, akkorra datálható a Baby Bell-társaságok létrehozatala. A most induló nagyszabású átalakítástól hosszabb távon mindenképpen komoly növekedést remélnek a cég vezetői. Az átszervezéssel gyakorlatilag véget ért az a korszak a telefontársaság életében, amikor arra törekedtek, hogy az ügyfelek a kábeltévétől a maroktelefonig mindent megkaphassanak egy helyen. Mára bebizonyosodott, hogy az ilyen hatalmas cégek nem képesek elég rugalmasan reagálni a piac gyorsan változó igényeire. Ha viszont a tevékenységeket kisebb, jobban átlátható -- s elsősorban jobban ellenőrizhető, illetve elszámoltatható -- egységekbe szervezik, akkor látványosabb eredményeket lehet elérni.


