Az amerikai Delta Air Lines, az Air France, az olasz Alitalia és a cseh CSA tegnap hivatalos védelmet kért az amerikai közlekedési minisztériumtól a trösztellenes rendelkezésekkel szemben. A SkyTeam világméretű szövetségnek, amelynek tagja még az AeroMexico és a Korean Air is, azért van szüksége az engedélyre, hogy a Párizs és számos amerikai város közötti forgalomban a felek jobban ki tudják használni a közös árazásból és járategyeztetésből fakadó előnyöket.
A SkyTeam tegnapi lépése alig egy héttel azután történt, hogy az American Airlines és a British Airways hasonló engedélyért folyamodott a londoni Heathrow-val kapcsolatban. Szakértők szerint azonban a francia fővárost érintő ügy sokkal egyszerűbbnek ígérkezik, hiszen a Párizsba irányuló járatok iránt a versenytársak kevésbé érzékenyek. A megegyezést segíti az is, hogy a francia kormánynak liberálisabb légügyi megegyezése van az Egyesült Államokkal, mint az angoloknak.
Párizs ugyanis több amerikai légitársaságot is beenged a főváros első számú repülőterének tekintett Charles de Gaulle-ra, míg a Heathrow-ról jelenleg összesen csak négy társaság, a British Airways, az American Airlines, a United Airlines és a Virgin Airlines indíthat tengerentúli járatokat.
Az amerikai hivatalok többször is kijelentették, hogy nem adnak mentességet a trösztellenes szabályozás alól olyan országok légitársaságainak, melyek nem írták alá a kétoldalú "nyitott égbolt"-egyezményt. Bár a franciák már 1998-ban megkötötték az egyezséget, az valójában csak 2003-tól lép életbe. Hírek szerint a két ország kormánya már a következő hónapban olyan új szerződést köthet, melyet az amerikaiak teljesen liberalizáltnak tekintenek. Az olasz és a cseh partner esetében az engedély kiadásának várhatóan nem lesz akadálya, mivel mindkét országnak van érvényes "nyitott égbolt"-egyezménye az Egyesült Államokkal.