Több száz millió forintos ráfordítással saját nagykereskedelmi hálózatot épített ki a lehető legnagyobb titoktartás mellett a BAT Hungary. Rácz Gábor, a cég kommunikációs igazgatója elmondta: egyrészt piaci helyzetük megerősítése, másrészt a fogyasztói kapcsolatok fejlesztése volt a cél. Ugyanakkor a saját nagykereskedelem komoly piackutatási lehetőséget is jelent. Mindezek mellett, cseppet sem utolsósorban, a társaságnál marad a nagykereskedelmi árrés, ami úgy 3 százalék körül mozoghat.
A kommunikációs igazgató lapunknak arra a kérdésére, hogy milyen nagyságrendű megtakarítást várnak a közvetlen nagykereskedelemtől, azzal válaszolt: nem készült gazdaságossági számítás, mert nem ez az elsőrendű cél. Azt nem árulta el Rácz Gábor, hogy hány saját ügynökkel, illetve raktárral kezdik az új tevékenységet. Mindössze azt közölte, több száz új munkahelyet létesítettek, több száz Renault kishaszonjárműből álló saját flottát állítottak fel, s a lépéshez számítástechnikai fejlesztés is kapcsolódott.
Értesülésünk szerint a nagykereskedelmi társaságok jelenleg félezer ügynökkel végzik feladatukat. A BAT ezzel szemben, úgy tudjuk, kétszáz-egynéhány mozgó kereskedőt állít első lépésben hadrendbe.
A BAT Hungary kommunikációs igazgatója közölte azt is, hogy a nagykereskedőknek afféle végkielégítésként közelebbről meg nem nevezett kompenzációt ajánlottak fel.
A Hungarotabak Rt. és a Madof Rt. vezetői a Világgazdaság érdeklődésére egyelőre nem kívántak az ügyről nyilatkozni. Lapunk más forrásból úgy értesült, több kisebb dohánykereskedő céget csődbe vihet a hozzávetőlegesen 200 milliárd forintos magyar piacon 40 százalékos részesedéssel bíró BAT lépése. Szakértők szerint nemcsak az így kieső nagykereskedelmi árrés, de a nagykereskedők elmaradó haszna is milliárdos nagyságrendű lehet.
Dohányipari körökben úgy vélik, a BAT lépése nyomán óhatatlanul átrendeződik a nagykereskedelmi piac, ugyanakkor viszont a Philip Morrisnak és a Reemtsmának is vélhetően át kell gondolnia nagykereskedelmét. A legkisebb, 8 százalékos részesedésű V-Tabak már korábban önálló hálózattal teríti termékét, most a BAT önállósodásával tulajdonképpen az évi 21 milliárd szál cigaretta fele a gyártóktól közvetlenül a kiskereskedőkhöz kerül.