Az utóbbi évtizedek alatt megváltozott magyar borpiacon számos nehézséggel néznek szembe a szakemberek. Hiába zsebelnek be rangos nemzetközi díjakat és elismeréseket, a fogyatkozó felvásárlópiac és a trendek alakítják az életüket — lapunknak a villányi Jammertal és a Nagy-somlói Kancellár borbirtokok vezetői, Szűcs Róbert és Bodor-Horváth Krisztina nyilatkoztak.
Az elmúlt hetekben rendkívüli magyar siker született a fehérborok piacán: 2025-ben a világ egyik legrangosabb kóstolási megmérettetésén, a Concours Mondial de Bruxelles versenyen egy magyar száraz fehérbor kapta deklaráltan a legmagasabb pontszámot — közölte Szűcs Róbert, a Jammertal borbirtok egyik tulajdonosa.
A világ összes borvidékének szőlőfajtáiból felsorakoztató több ezer résztvevő tétel közül a vakon zsűriző többezer kóstoló a Kancellár borbirtok SomlAI Cuvée 2021 AI-generált alapú fehérborát választotta a legjobbnak.
A magyar és külföldi médiában is egyre több szó esik arról, hogy a bor, mint élvezeti cikk a többi alkoholfajtához képest háttérbe szorul. Ennek többféle oka is van, részben az, hogy a fiatalabb generációk társadalma már máshogy kommunikál, nehezebben megszólítható és többnyire nem a bort választják az annál olcsóbb sörrel vagy vodkával szemben.
Amiről azonban a magyar borászok és borbirtokok tehetnek, az az, hogy a különböző borok élvezeti értéke jelenleg teljes zsákbamacska.
Mindegyik fehérbor ugyanúgy néz ki, van alkoholtartalma és mindegyikhez mindenki kitalál egy mesét. Amikor azonban a fogyasztó kifizeti a pénzt érte és semmi mást nem szeretne, csak élvezni, nem tudja, hogy pontosan milyen ízélményben lesz része és lehetséges az is, hogy egyáltalán nem váltja be az az üveg bor a hozzá fűzött reményeket.
A sörben sokkal kevésbé fog csalódni a fogyasztó, amiért annak ismerős a sztenderd ízvilága és minősége. Minden fogyasztó nagyjából tudja, hogy melyik ország mely területéről nagyjából mire számíthat. Ez a vodkákra hatványozottan igaz.
Nem véletlen, hogy a világ bortermelése egyre népszerűtlenebb. Szűcs Róbert elmondta, hogy mindenki, akinek van szőlőterülete, akár tehetség nélkül is nekiállt bort készíteni az elmúlt évtizedekben. Kiszámolható adat az, hogy mennyi bort képes előállítani a szőlőjéből és ezt megpróbálja a lehető legmagasabb áron eladni. Miután azonban rájön, hogy mennyiségi szemlélettel nem igazán lehet jó bort készíteni, a nyakán marad az élvezeti érték sztenderdjét el nem érő termék, amitől aztán minél olcsóbb áron próbál megszabadulni. Ezzel rombolja az egész piacot és a borászat imázsát.
Bizonyított tény, hogy azok a borok, amelyek nem tudják az élvezeti értéket átadni a vásárlónak, azok nem piacképesek, így a szakértő kijelentette, hogy a kevesebb bort fogyasztó társadalmat hibáztatni hatalmas tévedés. Az üzletág szembenéz azzal a problémával is, hogy a probléma súlyossága miatt a borok készítői közötti szelekció is elengedhetetlen a további működéshez, amiért
a megfelelő szemlélettel dolgozó borászok termékei szintén le lesznek váltva vodkára vagy sörre, amiért a fogyasztó elvesztette a bizalmát a borokban.
A Nagybor fogalma a Jammertal borbirtok tulajdonosa szerint egyetlen egy dolgot jelent: a jó bort, ami nem szorul magyarázatra. Ha egy borban élvezeti érték van függetlenül attól, hogy az fehér, rozé vagy vörösbor, akkor mindegy, hogy mennyibe kerül, a fogyasztók kedvelni fogják.
Nem ár és fajta és filozófia kérdése, hanem, hogy szívesen fogyasztja-e az ember.
A szakértő megjegyezte, hogy a Nagybor "mértékegységének" piaci alkalmazása nélkül és a meggondolatlan tömegtermelés kordában tartása nélkül a magyarországi borpiac hatalmas krízisekkel néz szembe a jövőben.
A díjnyertes bor nevében is szereplő „AI” (mesterséges intelligencia) nem csupán marketingfogás, bár annak is megállja a helyét. A tradíció és innováció ötvözésére a keverési arányokat valóban mesterséges intelligencia javasolta, miután a borász bevitette a szükséges adatokat. A szakmai zsűri szerint a bor élénk savakkal, hosszú lecsengéssel és mézes jegyekkel kápráztatja el a kóstolókat.
Emelkedtek a szőlőárak a szüretre, minden a boráremelés mellett szól, de ott egy sötét árny a háttérben
A Kancellár borbirtok egy már létező pincét vásárolt meg a termeléshez. A korábbi Oszvald pincében dolgozó borászcsalád most a Kancellár pincészet szakembereiként dolgoznak tovább. A Jammertal borbirtok szakértőivel való tudásmegosztás hatalmas előnyt jelent a piacon. Rajtuk kívül segítik munkájukat Hága Balázs borász és Kovács Antal, magyar örökös sommelier, illetve Bertalan Gyula értékesítő is.
Bodor-Horváth Krisztina hangsúlyozta, hogy a jövőben sem szabad megállniuk a fejlesztésekkel. Egy ilyen fragmentált piacon étterem nyitásában és a borok online értékesítésének fejlesztésében gondolkoznak. Kiemelte, hogy fontos számukra a somlói hagyományok tisztelete, azonban az újításoknak és modernizációnak sem állnak ellen, amiért az a borászati ipar fejlődésének záloga.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.