BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csődben a Sabena is, de megmentik

Három hét alatt egy új, kisebb légitársaságot kell létrehoznia a belga Sabenának -- közölte tegnap a brüsszeli kormány, miután a cég csődvédelmet kért. A Swissair gépei szerdán sem közlekedtek, a vetélytársak egy része máris mindkét vállalat európai piacán beleerősítettek. A svájci társaság 250 millió forinttal tartozik a Malévnak.

Lélegzethez jutott tegnap a belga Sabena, miután a brüsszeli kormány egy hónapra kezességet vállalt a bankoknál és a beszállítóknál a szerdán csődvédelmet kért légitársaság tartozásaira.
Guy Verhofstadt belga miniszterelnök bejelentette, hogy még októberben megalakítanak egy új, feltehetően a mostani 12 ezer főnél alacsonyabb létszámú légitársaságot. Ennek elsődleges feladata az Európai Unió székhelyeként szolgáló Brüsszel európai összeköttetésének ellátása, tehát túlnyomórészt a kontinentális hálózat működtetése lesz. Jelenleg évi 20 millió légi utas fordul meg a főváros nemzetközi repülőterén. Az új belga légitársaság létrehozásához máris megkezdik a tőkés befektető társak felkutatását.
A Sabena svájci fő tulajdonosa, a Swissair tegnap ugyancsak a kormánnyal tárgyalt, mégpedig arról, hogy miként szervezhetik át a tekintélyes cég fő tevékenységét, a személyfuvarozást a Crossair regionális légitársaságba. Kiderült, hogy a kormány is hajlandó részt venni a Swissair megmentésében, és kész egyedül, a Credit Suisse kihagyásával rendelkezésre bocsátani a szükséges összeget. Miután a UBS és a Credit Suisse hétfőn felajánlotta a segítséget, szerdára a két nagybank a támadások középpontjába került, mert felelősnek tartják azokat a nemzeti intézménynek tekintett Swissair bajba jutásáért. Az UBS bombafenyegetést is kapott, ez vaklármának bizonyult.
A belga kormány a Sabena cserbenhagyása miatt jogi lépéseket vett fontolóra a Swissair, a Crossair és a két bank ellen. A Swissair gazadsági katasztrófája világszerte mintegy 38 ezer utast rekesztett a repülőtereken, vagy kényszerített arra, hogy más társaságoktól újra jegyet vásároljon. A KLM és a Malév kivételével ugyanis nem fogadják el a Swissair-jegyeket. A Swissair közölte, hogy kártérítést sem tud nyújtani utasainak, annak pedig csekély a valószínűsége, hogy egy esetleges csődeljárás során a jegyek birtokosai pénzt lássanak.
Időközben egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a vetélytárs légitársaságok máris igyekeznek kihasználni a Swissair--Sabena páros üzemszünetét. A német Lufthansa bővítette kapacitását szerdán Zürich és a német városok között. Összesen három mentesítő járatot állított be München és Zürich, illetve Frankfurt és Zürich között, más útvonalakon pedig nagyobb befogadóképességű gépeket közlekedtet.
A magyar légitársaság felmondta a Swissairrel a közös üzemeltetésű járatokra vonatkozó egyezményt, s most már csak a napi három Malév-járat közlekedik a magyar főváros és Zürich között.
"A Malév természetesen igyekszik kihasználni az adódó piaci lehetőségeket" -- mondta lapunknak Danks Emese szóvivő. A svájci cég egyébként 250 millió forinttal tartozik a magyar légifuvarozónak.
Más forrásokból úgy tudjuk, hogy inkább a Swissair tengerentúli járatai lehetnek célpontok. Feltehető, hogy a svájciak legfontosabb amerikai partnere, az American Airlines még több járatot dob be. Európában az Air France, a British Airways, a Lufthansa és a KLM vethet szemet azokra, akik eddig Zürichet használták átszállóhelynek, amikor Észak-Amerikába tartottak.
Egyes európai légitársaságok valóban érdeklődést mutatnak a csődbe jutott Swissair tulajdonában lévő LOT-részvények iránt, de a lengyel kincstárügyi tárca még nem keresi a lehetséges befektetőket -- cáfolta szerdán a Rzeczpospolita című lengyel napilap aznapi értesülését a tárca egyik illetékese. A LOT szóvivője szerint a légitársaságot nem fenyegeti csőd, annak ellenére sem, hogy az idei első fél évben 251,7 millió zloty nettó vesztesége volt, a tavalyi első félévi 72,4 millió zlotys mínusz után.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.