Lélegzethez jutott tegnap a belga Sabena, miután a brüsszeli kormány egy hónapra kezességet vállalt a bankoknál és a beszállítóknál a szerdán csődvédelmet kért légitársaság tartozásaira.
Guy Verhofstadt belga miniszterelnök bejelentette, hogy még októberben megalakítanak egy új, feltehetően a mostani 12 ezer főnél alacsonyabb létszámú légitársaságot. Ennek elsődleges feladata az Európai Unió székhelyeként szolgáló Brüsszel európai összeköttetésének ellátása, tehát túlnyomórészt a kontinentális hálózat működtetése lesz. Jelenleg évi 20 millió légi utas fordul meg a főváros nemzetközi repülőterén. Az új belga légitársaság létrehozásához máris megkezdik a tőkés befektető társak felkutatását.
A Sabena svájci fő tulajdonosa, a Swissair tegnap ugyancsak a kormánnyal tárgyalt, mégpedig arról, hogy miként szervezhetik át a tekintélyes cég fő tevékenységét, a személyfuvarozást a Crossair regionális légitársaságba. Kiderült, hogy a kormány is hajlandó részt venni a Swissair megmentésében, és kész egyedül, a Credit Suisse kihagyásával rendelkezésre bocsátani a szükséges összeget. Miután a UBS és a Credit Suisse hétfőn felajánlotta a segítséget, szerdára a két nagybank a támadások középpontjába került, mert felelősnek tartják azokat a nemzeti intézménynek tekintett Swissair bajba jutásáért. Az UBS bombafenyegetést is kapott, ez vaklármának bizonyult.
A belga kormány a Sabena cserbenhagyása miatt jogi lépéseket vett fontolóra a Swissair, a Crossair és a két bank ellen. A Swissair gazadsági katasztrófája világszerte mintegy 38 ezer utast rekesztett a repülőtereken, vagy kényszerített arra, hogy más társaságoktól újra jegyet vásároljon. A KLM és a Malév kivételével ugyanis nem fogadják el a Swissair-jegyeket. A Swissair közölte, hogy kártérítést sem tud nyújtani utasainak, annak pedig csekély a valószínűsége, hogy egy esetleges csődeljárás során a jegyek birtokosai pénzt lássanak.
Időközben egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a vetélytárs légitársaságok máris igyekeznek kihasználni a Swissair--Sabena páros üzemszünetét. A német Lufthansa bővítette kapacitását szerdán Zürich és a német városok között. Összesen három mentesítő járatot állított be München és Zürich, illetve Frankfurt és Zürich között, más útvonalakon pedig nagyobb befogadóképességű gépeket közlekedtet.
A magyar légitársaság felmondta a Swissairrel a közös üzemeltetésű járatokra vonatkozó egyezményt, s most már csak a napi három Malév-járat közlekedik a magyar főváros és Zürich között.
"A Malév természetesen igyekszik kihasználni az adódó piaci lehetőségeket" -- mondta lapunknak Danks Emese szóvivő. A svájci cég egyébként 250 millió forinttal tartozik a magyar légifuvarozónak.
Más forrásokból úgy tudjuk, hogy inkább a Swissair tengerentúli járatai lehetnek célpontok. Feltehető, hogy a svájciak legfontosabb amerikai partnere, az American Airlines még több járatot dob be. Európában az Air France, a British Airways, a Lufthansa és a KLM vethet szemet azokra, akik eddig Zürichet használták átszállóhelynek, amikor Észak-Amerikába tartottak.
Egyes európai légitársaságok valóban érdeklődést mutatnak a csődbe jutott Swissair tulajdonában lévő LOT-részvények iránt, de a lengyel kincstárügyi tárca még nem keresi a lehetséges befektetőket -- cáfolta szerdán a Rzeczpospolita című lengyel napilap aznapi értesülését a tárca egyik illetékese. A LOT szóvivője szerint a légitársaságot nem fenyegeti csőd, annak ellenére sem, hogy az idei első fél évben 251,7 millió zloty nettó vesztesége volt, a tavalyi első félévi 72,4 millió zlotys mínusz után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.