Közismert tény, hogy az európai légifuvarozók már korábban komoly válságba kerültek, amit csak elmélyített a New York-i és washingtoni terrortámadás. A vállalatok sorra jelentették be létszámleépítési és járatcsökkentési terveiket, sőt, a Sabena és a Swissair már csődbe is ment.
Mindezek következményeként fúziók, illetve felvásárlások lesznek a légitársaságok körében -- jelentette ki többek között a spanyol Iberia elnöke. A közeli napokban azonban még nem várhatók nagy bejelentések, hiszen a cégek örülnek, hogy működőképesek. A későbbiekben viszont mindenképpen fel fog gyorsulni a konszolidáció a légifuvarozóknál, s ennek a folyamatnak az Iberia lehet az egyik győztese. A spanyol légitársaság is igazodik az új helyzethez, csökkenti járatainak számát, apasztja 29 ezres munkaerő-állományát, és elhalasztja gépvásárlásait.
Felgyorsíthatja az európai konszolidációt az európai és amerikai vállalatok között az utóbbi időben kiéleződött árvita. Legutóbb a Lufthansa elnöke intézett támadást az amerikai cégek árcsökkentő taktikája ellen, mondván: könnyű úgy leszállítani az árakat, hogy mögöttük áll az amerikai kormány 15 milliárd dolláros támogatása. Jürgen Weber szerint ez a stratégia torzítja a versenyt, és végső soron mindenki kárát látja. Werner bírálatának középpontjában elsősorban a vele stratégiai szövetségben álló amerikai United Airlines áll, amely először csak belföldi, utóbb a Németország és az USA között közlekedő járatain is jelentősen csökkentette árait.
Nagy kérdés persze, hogy mi lesz a Sabena és a Swissair sorsa, hiszen ezek gyengélkedése akár jól is jöhet a többi európai légitársaságnak: a Lufthansa például péntek óta nagyobb befogadóképességű gépeket közlekedtet a Frankfurt--Brüsszel, illetve a München--Brüsszel útvonalon, és sűrítették a járatokat Zürich és Genf irányába. A Sabenáért egyelőre az American Airlines és két belga vállalat jelentkezett, miután az amerikai cégnek már vannak üzleti kapcsolatai a belga légitársasággal. Mindamellett az amerikaiakat főleg a brüsszeli repülőtér érdekli, mert az -- stratégiai helyzeténél fogva -- európai járatainak gyűjtőpontja lehet. A Swissair egyelőre az áthidaló kölcsönre vár, a múlt héten ugyanis az UBS és a Credit Suisse mintegy 1,4 milliárd svájci frank kölcsönt szavazott meg a társaságnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.