BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Győztes lehet az Iberia

A közeljövőben nagy átrendeződések várhatók az európai légitársaságoknál. Szakmai körökben fúziókat és vállalatfelvásárlásokat emlegetnek. Ennek oka nemcsak az, hogy a terrortámadások miatt megroggyantak az amúgy is gyengélkedő cégek. Legalább ennyire súlyos indok, hogy Washington milliárdokkal támogatja légitársaságait, amelyek így komoly árcsökkentésre (is) képesek.

Közismert tény, hogy az európai légifuvarozók már korábban komoly válságba kerültek, amit csak elmélyített a New York-i és washingtoni terrortámadás. A vállalatok sorra jelentették be létszámleépítési és járatcsökkentési terveiket, sőt, a Sabena és a Swissair már csődbe is ment.
Mindezek következményeként fúziók, illetve felvásárlások lesznek a légitársaságok körében -- jelentette ki többek között a spanyol Iberia elnöke. A közeli napokban azonban még nem várhatók nagy bejelentések, hiszen a cégek örülnek, hogy működőképesek. A későbbiekben viszont mindenképpen fel fog gyorsulni a konszolidáció a légifuvarozóknál, s ennek a folyamatnak az Iberia lehet az egyik győztese. A spanyol légitársaság is igazodik az új helyzethez, csökkenti járatainak számát, apasztja 29 ezres munkaerő-állományát, és elhalasztja gépvásárlásait.
Felgyorsíthatja az európai konszolidációt az európai és amerikai vállalatok között az utóbbi időben kiéleződött árvita. Legutóbb a Lufthansa elnöke intézett támadást az amerikai cégek árcsökkentő taktikája ellen, mondván: könnyű úgy leszállítani az árakat, hogy mögöttük áll az amerikai kormány 15 milliárd dolláros támogatása. Jürgen Weber szerint ez a stratégia torzítja a versenyt, és végső soron mindenki kárát látja. Werner bírálatának középpontjában elsősorban a vele stratégiai szövetségben álló amerikai United Airlines áll, amely először csak belföldi, utóbb a Németország és az USA között közlekedő járatain is jelentősen csökkentette árait.
Nagy kérdés persze, hogy mi lesz a Sabena és a Swissair sorsa, hiszen ezek gyengélkedése akár jól is jöhet a többi európai légitársaságnak: a Lufthansa például péntek óta nagyobb befogadóképességű gépeket közlekedtet a Frankfurt--Brüsszel, illetve a München--Brüsszel útvonalon, és sűrítették a járatokat Zürich és Genf irányába. A Sabenáért egyelőre az American Airlines és két belga vállalat jelentkezett, miután az amerikai cégnek már vannak üzleti kapcsolatai a belga légitársasággal. Mindamellett az amerikaiakat főleg a brüsszeli repülőtér érdekli, mert az -- stratégiai helyzeténél fogva -- európai járatainak gyűjtőpontja lehet. A Swissair egyelőre az áthidaló kölcsönre vár, a múlt héten ugyanis az UBS és a Credit Suisse mintegy 1,4 milliárd svájci frank kölcsönt szavazott meg a társaságnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.