BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénzkeresőben a Swissair

A vártnál lassabban jut lélegzethez a svájci Swissair légitársaság, a cég vezetői intenzív tárgyalásokat folytatnak újabb pénzforrás megszerzése érdekében. A vállalat a hét végén járatainak 40-50 százalékát közlekedtette, igaz, ehhez szükség volt a megmentő Crossair cég (70 százalékban a Swissair tulajdona) segítségére is.

Szombaton 158 saját és 92 Crossair-gép indult az európai és néhány tengerentúli Swissair-járaton, vasárnap pedig 164 saját és 74 crossaires gép hajtotta végre a feladatokat. Ám ez is csak arra volt elegendő, hogy az utasok felét-kétharmadát vigyék el célpontjaikra. A Swissair vezetői azt ígérik, hogy ezen a héten legalább 70 százalékban visszaáll az eredeti, a csőd bejelentését megelőző állapot.
Ehhez azonban az szükséges, hogy sikerre vezessenek az áthidaló kölcsönt adó két svájci nagybankkal, illetve más pénzintézetekkel folytatott tárgyalások. Mario Corti elnök-vezérigazgató szerint minden remény megvan erre, de feltehetően újabb kormányzati közbenjárás kell a pénzforrások megtalálásához. A múlt héten a mentőövet dobó két bank, a UBS és a Credit Suisse mintegy 450 millió svájci frankos áthidaló kölcsönt szavazott meg, ez még három hétig elég a legfontosabb költségekre, de ebből nem fedezhető a cég sürgető átalakítása, gyakorlatilag a személyszállító részleg beolvasztása a Crossairbe.
Kissé jobb helyzetben van a belga Sabena, amelynek sorsa továbbra is szorosan összefügg a Swissairével, hiszen a svájci társaság kezében van a Sabena részvényeinek 49,5 százaléka. A cég a hét végén két hónapra szóló csődvédelmet kapott, igaz, rendkívül szigorú feltételekkel. A Sabena vezetői máris hozzákezdtek egy teljes átszervezési terv kimunkálásához. Erre egyebek között azért van szükség, mert előírta a brüsszeli cégbíróság, másrészt a szeptemberig érvényes előző üzleti terv még nem számolt a légi közlekedés általános visszaesésével. A Sabenát hátrányosan érinti az a körülmény is, hogy Brüsszel nem jelentős átszállóhely az észak-amerikai célpontokra igyekvők szemében, illetve az innen európai városokba induló járataival több kisebb, jóval rugalmasabb légi cég verseng, mégpedig sokkal alacsonyabb árat kínálva.
Pénzügyileg tisztázatlan az Alitalia helyzete, és a hét végén sem sikerült dönteni a cég újratőkésítéséről. Szakértők szerint október második-harmadik hete sorsdöntő lehet az olasz vállalat számára, hiszen ha továbbra is alacsony lesz a járatok kihasználtsága, akkor a vetélytársak elorozhatják előle a tengerentúli és észak-afrikai célpontokat. Különösen az Air France és a Lufthansa lehet veszélyes az olaszokra. Az Alitalia már az amerikai terrortámadások előtt is veszteséges volt, s a múlt héten hárommilliárd lírás (1 dollár = 1936 líra) tőkeinjekciót kellett volna kapnia, legalábbis ezt szellőztették meg Rómában.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.