A cégbíróság elrendelte, hogy az Ikarus Rt. rendkívüli közgyűlést tartson -- erősítette meg a Budapest Business Journal értesülését Pallag Péter ügyvéd, az Atex Rt. jogi képviselője, hozzáfűzve: a november 30-án tartandó közgyűlés napirendje megegyezik azzal, amit a kisebbségi tulajdonos, az Atex egy évvel ezelőtt javasolt. Egy az Atexhez közeli forrásunk szerint erre azért került sor, mert az orosz tulajdonostárs egy éve tett kérelmét a rendkívüli közgyűlésre az Ikarus Rt. nem teljesítette, ám az Atex ez év januárjában a cégbírósághoz fordult.
A mátyásföldi társaságban 31,3 százalékos részesedéssel bíró Atex annak idején a rendkívüli közgyűlés napirendjei között javasolta, hogy egy független könyvvizsgáló cég ellenőrizze az rt. 1998--2000 közti tevékenységét és bizonyos leányvállalatainak értékesítését. Így az Imag Kft. eladását elsőként a Videoton Rt.-nek és a Műszertechnikának, majd a Rába Rt.-nek. Miután az Atex szerint az Imag eladása kapcsán mintegy 3 milliárd forintos kár érte az Ikarus Rt.-t, a rendkívüli közgyűlés napirendjei között szerepel még, hogy a közgyűlés határozzon egy 3 milliárd forint értékű kártérítési kereset benyújtásáról Széles Gábor elnök, Székely Zsolt vezérigazgató, Schmidt Balázs felügyelőbizottsági tag, valamint Vissi Mária volt igazgatósági tag ellen.
Az orosz és a magyar fél közt folyó perek közül egy részvényeladási jogvita is különösen figyelemreméltó. Ezt Széles Gábor mint magánszemély ellen indította az Atex, miután nem tudnak dűlőre jutni a 31,3 százalékos részvénycsomag vételárában. Lapunk értesülései szerint ugyanis Széles Gábor 1996 novemberében kötelezettséget vállalt arra, hogy ha az Atex értékesíteni kívánná tulajdonrészét, ő a részvénycsomagot megvásárolja piaci áron, de legalább 16,5 millió dollárért. Az Atex tavaly decemberben bejelentett eladási szándékára azonban -- kaptuk az információt -- Széles Gábor az Ikarus Járműgyártó Rt. elnökeként aláírt levélben tett egy ellenajánlatot 4,5 millió dollárról, de ebből 4 milliót 2004-ig az rt. remélt osztalékából fizettek volna ki.
Szerettük volna a fentiekkel kapcsolatban megkérdezni az Ikarus Rt. elnökének álláspontját, ám Széles Gábor e kérdésben elérhetetlennek bizonyult, így csupán az október 18-i számunkban megjelent cikkből idézhetünk, amikor Széles Gábor azt mondta lapunknak: "... a társtulajdonos változatlanul arra az 50 millió dollárra tart igényt, amelyet még 1991-ben az akkor ÁVÜ-tulajdonban volt cégbe fektetett be. ... Az Atex zsarolással akarja elérni, hogy az Ikarus a valós piaci árnál nagyobb összeget fizessen a szóban forgó pakettért."
Az Ikarushoz kapcsolódó további hírek szerint elképzelhető, hogy mégsem lesz semmi a cég több éve húzódó terepjáró-gyártási terveiből. Igaz, értesüléseink szerint napokon belül már tényleg átadják a Mol egyik leányvállalatának a három, Mátyásföldön összeszerelt Auverland terepjárót. Ezt az eredeti megállapodás szerint még a múlt év októberében kellett volna megtenni. Ám a sorozatgyártás nem indulhat meg addig, amíg az Ikarus ki nem fizeti a licencdíjat a francia Auverland-Sovamagnak. Amint a társaság kereskedelmi igazgatója, Gilles Servanin a Világgazdaságnak elmondta, a két fél már augusztusban aláírta a szerződést, s a franciák azóta a licencdíjra várnak.
Tulajdonképpen már lejárt a határidő is -- közölte Gilles Servanin, aki kérdésünkre, hogy szerinte lesz-e évi háromszázas tételben magyarországi Auverland-összeszerelés, csupán annyit mondott: reméli. A kapcsolattartás nehézségeit úgy jellemezte, hogy az Ikarus megkeresésükre hol válaszol, hol nem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.