Egy napja nem közlekednek a belga Sabena légitársaság járatai, mivel a cég csődöt jelentett. Az alkalmazottak spontán sztrájkba kezdtek a brüsszeli nemzetközi repülőtéren, ahol óriási a káosz. Mivel a cég poggyászrakodói is beszüntették a munkát, más légitársaságok is megérzik az akciót.
Danks Emese, a Malév szóvivője lapunkkal közölte: a fejlemények miatt fennakadás volt a tegnap reggeli brüsszeli járaton, az estin már magyar rakodók is utaztak és a visszatéréshez is elegendő üzemanyaggal töltötték fel a gépet. Budapest és Brüsszel között napi két-két Malév-, illetve Sabena-gép közlekedett, utóbbi tegnap már nem járt. A magyar légitársaság természetesen fontolóra vette, hogy kihasználja a piaci lehetőségeket. Az erről szóló döntés várhatóan napokon belül megszületik -- fűzte hozzá a szóvivő, aki azt is elmondta, hogy a belga vállalat 250 ezer dolláros tartozást halmozott fel a Malévvel szemben.
Saját új járat indítását tervezi a brit Virgin Express, miután nem tudott megegyezni a Sabena átvételéről. Feltehetően más uniós országbeli vállalat is igyekszik üzleti hasznot húzni a belga cég megszűnéséből. Különösen azok, amelyek úgynevezett nemzeti légitársaságok, tehát a kétoldalú államközi egyezmények alapján kizárólagosan jogosultak repülni Brüsszel és az adott külföldi város között.
Kedden nyilvánosságra került, hogy a helyzetet elemző British Airways (BA) és a KLM kétoldalú puhatolózó tárgyalásokat folytat az elkerülhetetlen járatösszevonásokról, illetve leépítésekről. Rod Eddington, a BA vezérigazgatója elismerte: a lépésre az Európai Unió is áldását adta. Hasonló fejlemény várható a Star Alliance-hoz tartozó Lufthansa és a skandináv SAS között. Utóbbi tegnap újabb járatcsökkentést jelentett be, s emiatt 13 százalékos, összesen 3500 fős elbocsátás lesz.
Tegnap a belga miniszterelnöki hivatalban megkezdődtek a tárgyalások a szakszervezetek képviselőivel arról, milyen végkielégítést, illetve új állást tud ajánlani a Sabena ma már egyetlen tulajdonosa, a belga állam a vállalat 12 ezer dolgozójának. A társaság 150 alkalmazottja kétségbeesésében bírósági eljárást indított a kormány ellen csalárd csőd címén.
Egyelőre nem tudni, hogy melyik tervet fogadják el. Az elképzelések szerint a Sabena járatainak egy részét átmentik egyik leányvállalatához, a Delta Air Transport hoz (DAT), de reménnyel biztató befektető eddig nem jelentkezett sem Belgiumban, sem külföldről egy új belga légitársaság létrehozásához.
A múlt hónapban a belga cég egykori fő stratégiai befektetője, a svájci Swissair jutott csődbe méltatlan körülmények közepette; a társaság gépeit a végén már nem szolgálták ki üzemanyaggal az adósságok miatt, s ugyancsak a ki nem fizetett tartozások fejében több repülőtéren időlegesen le is foglalták a cég néhány repülőgépét. A Swissair maradványai felett azóta is folyik az alkudozás a svájci állam és a bankok között.
A Sabena csődjét nem kis részben a Swissairé okozta, a svájci vállalat ugyanis szeptemberben már nem tett eleget feltőkésítési kötelezettségének a belga állammal felesben tulajdonolt érdekeltségében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.