BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olajcserére készül a KKKSZ

Az elmúlt három-négy évben 200-250 millió dollárból épült ki az a tárolópark, amelyben a Kőolaj és Kőolajtermék Készletező Szövetség (KKKSZ) a törvényben előírt kilencvennapos stratégiai készletet tartja. A 2005-ben életbe lépő uniós környezetvédelmi normák miatt jövőre meg kell kezdeni a felkészülést az üzemanyag-tartalék cseréjére.

A készletezési költségek csökkentését és az uniós előírások átvételét tartják a következő évek fő feladatának a KKKSZ vezetői. Az előző minőségi csere mintegy 3 milliárd forintjába került a szövetségnek.
Az 1993-ban született készletezési törvény alapján létrejött szövetség főként önálló társaságoktól bérelt létesítményekben tartja a három hónapos stratégiai tartalékot. Egyedül a Kőolajtároló Rt.-nek százszázalékos tulajdonosa. Mint a napokban beszámoltunk róla, 26 százalékos részesedéséhez még megvette a Mol Rt. 51 százalékos, illetve egy harmadik tulajdonos kisebbségi részvénycsomagját. További négy tárolótársaságban kisebbségi részesedése van. Csernák József, a KKKSZ vezérigazgatója érdeklődésünkre elmondta, hogy ezeket 1995--1999 között létesítették, összesen 200-250 millió dollárból. A nemzetközi gyakorlat szerint az ilyen beruházásokat 80 százalékban hosszú lejáratú hitelből finanszírozzák, 10-15 éves megtérüléssel számolnak.
A KKKSZ idei 20 milliárd forint körüli költségvetésének zömét, 15-16 milliárdot a tárolóbérleti díjak viszik el, ezért is szorgalmazza a szövetség igazgatósága, hogy igyekezzenek bővíteni tulajdoni érdekeltségüket a tárolótársaságokban. A fennmaradó összeg a készletfeltöltéshez felvett bankhitelek kamata. Induláskor 12 milliárd forintra volt szükség, hogy 1994. január 1-jére rendelkezésre álljon az előírt 20 napos készlet.
A stratégiai tartalék össztételére vonatkozóan a magyar jogszabály csak az olaj és az olajtermék arányát határozza meg. 90 százalék lehet a kőolaj és a motorhajtó anyagok részesedése, a többi egyéb kőolajtermék lehet. Az egyes termékek arányáról a szövetség igazgatótanácsa dönt, az előző évi fogyasztás alapján. Magyarországon a stratégiai üzemanyag-tartalék 70 százaléka motorhajtó anyag, ennek harmada motorbenzin, kétharmada gázolaj. Csernák József hozzátette, hogy az uniós tagországokban arra törekszenek, hogy termékenként legyen meg a 90 napos tartalék, megengedve, hogy ennek egy részét olajban tartsák a tagállamok. Ehhez Magyarországon némi átrendezésre lesz szükség, amit úgy kell végrehajtani, hogy a tartalékból esetleg piacra kerülő üzemanyag nehogy piaci zavart okozzon. A szövetség az 1994. január 1-jei induló készlettől eltekintve kizárólag kőolajat vásárolt, s azt feldolgoztatva töltötte fel a gázolaj-, illetve motorbenzin-tartalékot.
A szövetségnek 700 tagja van, közülük az elmúlt egy évben 290 foglalkozott ténylegesen olaj-, illetve olajtermékimporttal. Közöttük legfeljebb 50 jelentős forgalmú cég van -- tudtuk meg Csernák Józseftől. A tagok a közgyűlés döntése szerinti készletezési díjat fizetnek a KKKSZ-nek, amely működését, illetve a készletezéshez felvett hiteleket is ebből finanszírozza.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.