BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szövetségben a vízi szállítók

Új szövetségek körvonalazódnak a nemzetközi hajózásban. A világ legnagyobb hajóstársaságai az ömlesztett áruk fuvarozására szövetkeznek, mások a vasérc szállítására hoznak létre közös vállalatot. De nem akarnak lemaradni a luxusutakat szervező hajózási társaságok sem.

A világ öt vezető hajóstársasága Cape International néven egyesíti erejét és hajóparkját, s ezzel a világ első számú fuvarozói szövetsége lép színre -- számol be a Reuters. Az ABC (részben a P&O tulajdona) mellett benne van a szövetségben a Belships, a Bocimar, az AP Moeller, az OSG és a Zodiac Maritime. A 75 hajóból álló vállalkozás a 90 ezer tonnás és e fölötti hajós szállítási kapacitás egyötödét tartja kézben. Az ügyfelek között egyebek mellett acélgyárak, erőművek, nyersanyag-kereskedők vannak.
A szövetség létrehozatalát legfőképpen a belga Bocimar szorgalmazta azzal a céllal, hogy annak révén javítsák a társaságok piaci pozícióját. A fuvardíjak ugyanis mélyponton vannak -- az év eleje óta 56 százalékkal csökkentek az ömlesztett áruk szállításában --, s egyelőre nincs kilátás arra, hogy emelkednének. Az egyetlen lehetőség a szolgáltatás színvonalának javítása, s ezt a célt szolgálja a most létrehozott szövetség -- jelentette ki a belga társaság ügyvezető igazgatója.
Körvonalazódik egy másik együttműködés is: a norvég Bergesen a Los Angeles-i székhelyű befektetési társasággal, a General Ore-ral hoz létre vegyes vállalatot vasérc fuvarozására. Ennek a társaságnak 17 nagy befogadóképességű, 200 ezer tonnás hajója lesz, s ebben a kategóriában ez az egész világon rendelkezésre álló flotta egyharmada. Az LR-Fairplay hajózási adatbázis szerint az egész világon 52 darab 200 ezer tonnás befogadóképességű hajó van, ugyanakkor az új társaság tulajdonában lesz a világ összes (nyolc) 300 ezer tonnás hajója. Mindamellett szakmai körökben általános a nézet, hogy a közös cégnek ez a kivételezett helyzete nem lesz elegendő arra, hogy feljebb srófolja a fuvarvállalási díjakat.
A luxusutakat szervező társaságoknál is érzékelhető a fenti tendencia. Legutóbb például a világ két legnagyobb hajóstársasága jelentette be egyesülését: a P&O Princess Cruises Plc. és a Royal Caribbean Cruises Ltd. A két társaság ily módon akarja jövedelmezőbbé tenni tevékenységét egy olyan piacon, amelyen az utóbbi időben -- elsősorban az USA elleni terrorakciók hatására -- drámai mértékben visszaesett a kereslet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.