Meglepetéssel vette tudomásul a piac, hogy a tavalyi 75 millió eurós harmadik negyedéves nyereség után a MAN-csoport az idén 87 milliós veszteséget jelentett. A bejelentést megelőzően az elemzők 26 és 105 millió euró közötti nyereséggel számoltak.
A társaság vezetése a visszaesést elsősorban a tehergépjármű-gyártó részleg nehézségeivel magyarázza. Ezen belül is elsősorban a brit ERF tehergépjárműgyár átszervezésének egyszeres, 140 millió eurót kitevő költsége bizonyult meghatározónak.
Az év első kilenc hónapjának teljesítménye nyomán a társaság 56 milliós veszteséggel kénytelen számolni, tavaly viszont ebben az időszakban már 167 millió eurónyi nyereséget tudhatott magáénak. Nem látni még az alagút végét, jelentős javulás legkorábban is csak 2003-tól várható -- fogalmazott egy Reuters által megszólaltatott berlini elemző.
Az MAN vezetősége mindazonáltal fogadkozik, hogy jövőre ismét elérik a tavalyi jövedelmezőségi szintet. Ennek nyomán további költségcsökkentős intézkedések bevezetése várható. Mint bejelentették, a korábban ígért 4000 fő helyett 2002-ben összesen 6000 alkalmazottól válik meg a német vállalatcsoport.
A MAN-csoport haszongépjármű-gyártó részlege, amely a konszern alkalmazottainak és forgalmának több mint felét adja világszerte, mintegy 60 ezer járművet értékesít évente, leányvállalata, a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. 450 darabos éves megrendelésállományával így a konszernen belül az egyszázalékos részarányt sem éri el -- mondta a Világgazdaság kérdésére Pákolicz Attila marketingvezető.
A cég nettó árbevétele várakozásaik szerint az idén jelentősen meghaladja a tavalyi 5,9 milliárd forintos szintet, közben a létszám is dinamikusan bővül, jelenleg mintegy 100 főt foglalkoztatnak. A magyarországi teljesítmény tehát gyakorlatilag a cég központi helyzetétől függetlenül alakul, amit a piaci részesedésben és a területi lefedettségben való jelentős bővülés is alátámaszt. A tavalyi győri regionális központ után az idén Tiszaújvárosban nyílt meg a MAN északkelet-magyarországi központja, s már elkezdődtek a pécsi képviselet építési munkálatai is. Egy ilyen központ mintegy 20 embernek ad munkát, a beruházás költsége pedig egyenként eléri a 700 millió forintot. Az MAN 1994-es magyarországi megjelenésekor összesen 3,5 milliárd forintos befektetéssel számolt, ennek fele mostanra már megvalósult.
Az importautóbuszok piacán jelenleg 55 százalékos a MAN részesedése, az év végére ez azonban a 70 százalékot is elérheti. Az idén várhatóan 120 buszt értékesítenek, de már jövőre is le van kötve 110 -- fogalmazott Pákolicz Attila. Meglátása szerint a tehergépjárművek terén is a kereslet növekedése várható, hiszen az uniós normák miatt néhány éven belül ki kell vonni a forgalomból mintegy 40 ezer, korszerűtlen teherautót, újak vásárlását pedig a Széchenyi-terv is segíti. A jelenleg értékesített évi 2500 teherautónál így jelentősen nagyobb kereslet várható a jövőben. Ez a tendencia kedvez a MAN Kft.-nek, annál is inkább, mert Magyarországon a haszongépjárművek piacán a jelenlegi 12 százalékról ők is szeretnék elérni az anyavállalat európai piacon meglévő 16 százalékos részesedését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.