BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Continental bezárja a Semperitet

Jövő júliusban készül az utolsó gumiabroncs a Continental AG alsó-ausztriai, traiskircheni gyárában, ezzel megszűnik az abroncsgyártás Ausztriában. A német konszern a gyártást a csehországi Otrokovicébe helyezi át. Az átszervezések miatt veszteséges lesz. Magyarországon a francia Michelinhez tartozó egységekben készül mezőgazdasági és teherautó-abroncs, lanyhuló kereslet mellett.

A Continental közleménye szerint a jelenlegi 1350 munkahelyből 950 szűnik meg, de veszélybe került mintegy háromszáz beszállító is. A gyárbezárást a személyautó-gumik iránti kereslet csökkenése, a megnövekedett verseny, valamint a teherautó-gumik piacának telítettsége, s a konjunktúra lanyhulása tette szükségessé. Ausztriában magasak a termelési költségek is, emiatt a telephely nem tartható fenn hosszú távon gazdaságosan. Ezért döntött a konszern vezetése a termelés Csehországba helyezéséről. Hosszabb távon a gyártás felét alacsonyabb bérű országokba - elsősorban Kelet-Európába - viszik, ahol épp e céllal építették ki az elmúlt években kapacitásaikat.

Kérdés, a csehországi gyár átveszi-e a Semperit márkanevet, amit az osztrákok szeretnének átmenteni. A név 1902 óta az osztrák gumigyártás jelképe. A cég a hetvenes évek elején Ausztria második legnagyobb magánipari konszernje volt. 24 vállalatban 15 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, ebből Traiskirchenben 4500 főt. 1985-ben került a Continentalhoz, miután előzőleg évekig állami támogatásból tartották fenn. A Continental - amely Csehországban, Szlovákiában és Romániában épített új gyárakat - két-három éve csökkenti a traiskircheni termelést. Vizsgálja a svéd gislavedi és a mexikói guadalajarai gyár bezárását is, sőt több kisebb telephely is szóba került, így az Egyesült Államokban a Teves és a Temic. Németországi üzemeket azonban nem terveznek bezárni.

Az átszervezések miatt a német vállalat tíz év óta először veszteséges lesz, ezen költségekre 200 millió eurót szán. Viszont a Semperit megszüntetésével évi 30 millió eurót takarít meg. Jövőre legkevesebb 200 milliós nyereséget remél, ugyanannyit, mint 2000-ben.

Magyarországon a francia Michelin érdekeltségébe tartozó két egykori Taurus-gyárban, Nyíregyházán és Budapesten gyártanak abroncsokat mezőgazdasági gépek, illetve teherautók számára (személygépkocsi-abroncs Magyarországon nem készül). A társaság külföldi versenytársaihoz hasonlóan kissé megérezte a kereslet lanyhulását, ezért az idén a tavalyitól némileg elmarad a tonnában mért kibocsátás - tájékoztatta a Világgazdaságot a Michelin Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója. Szlaby Andrásné elmondta, hogy ezért az idén a tervezettnél valamivel kevesebb, 61 milliárd forintos árbevételt várnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.