BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Continental bezárja a Semperitet

Jövő júliusban készül az utolsó gumiabroncs a Continental AG alsó-ausztriai, traiskircheni gyárában, ezzel megszűnik az abroncsgyártás Ausztriában. A német konszern a gyártást a csehországi Otrokovicébe helyezi át. Az átszervezések miatt veszteséges lesz. Magyarországon a francia Michelinhez tartozó egységekben készül mezőgazdasági és teherautó-abroncs, lanyhuló kereslet mellett.

A Continental közleménye szerint a jelenlegi 1350 munkahelyből 950 szűnik meg, de veszélybe került mintegy háromszáz beszállító is. A gyárbezárást a személyautó-gumik iránti kereslet csökkenése, a megnövekedett verseny, valamint a teherautó-gumik piacának telítettsége, s a konjunktúra lanyhulása tette szükségessé. Ausztriában magasak a termelési költségek is, emiatt a telephely nem tartható fenn hosszú távon gazdaságosan. Ezért döntött a konszern vezetése a termelés Csehországba helyezéséről. Hosszabb távon a gyártás felét alacsonyabb bérű országokba - elsősorban Kelet-Európába - viszik, ahol épp e céllal építették ki az elmúlt években kapacitásaikat.

Kérdés, a csehországi gyár átveszi-e a Semperit márkanevet, amit az osztrákok szeretnének átmenteni. A név 1902 óta az osztrák gumigyártás jelképe. A cég a hetvenes évek elején Ausztria második legnagyobb magánipari konszernje volt. 24 vállalatban 15 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, ebből Traiskirchenben 4500 főt. 1985-ben került a Continentalhoz, miután előzőleg évekig állami támogatásból tartották fenn. A Continental - amely Csehországban, Szlovákiában és Romániában épített új gyárakat - két-három éve csökkenti a traiskircheni termelést. Vizsgálja a svéd gislavedi és a mexikói guadalajarai gyár bezárását is, sőt több kisebb telephely is szóba került, így az Egyesült Államokban a Teves és a Temic. Németországi üzemeket azonban nem terveznek bezárni.

Az átszervezések miatt a német vállalat tíz év óta először veszteséges lesz, ezen költségekre 200 millió eurót szán. Viszont a Semperit megszüntetésével évi 30 millió eurót takarít meg. Jövőre legkevesebb 200 milliós nyereséget remél, ugyanannyit, mint 2000-ben.

Magyarországon a francia Michelin érdekeltségébe tartozó két egykori Taurus-gyárban, Nyíregyházán és Budapesten gyártanak abroncsokat mezőgazdasági gépek, illetve teherautók számára (személygépkocsi-abroncs Magyarországon nem készül). A társaság külföldi versenytársaihoz hasonlóan kissé megérezte a kereslet lanyhulását, ezért az idén a tavalyitól némileg elmarad a tonnában mért kibocsátás - tájékoztatta a Világgazdaságot a Michelin Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója. Szlaby Andrásné elmondta, hogy ezért az idén a tervezettnél valamivel kevesebb, 61 milliárd forintos árbevételt várnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.