BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elégedetlen a piaccal az Irisbus

Az Irisbus ugyan nem vonul ki Magyarországról, de nem is kívánja folyamatosan támogatni veszteséges magyar leányvállalatát, az Ikarusbus Rt.-t. A cég talpra állításához az is kell, hogy a kormány értse meg a tömegközlekedés fontosságát, és a közlekedési vállalatoknak biztosítson költségvetési forrást új járművek beszerzésére, hiszen a magyar autóbusz-állomány elöregedett - jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatóján Elios Pascual, az Ikarusbus Rt. tulajdonosa, az Irisbus csoport elnöke. Szerinte ha a magyar kormány nem érzi ennek szükségességét, az Ikarusbus székesfehérvári üzemében elmaradnak az újabb modellek gyártását célzó beruházások, és inkább az Irisbus csehországi és török gyáraiból importálnak majd buszt Magyarországra.

Ennek elkerülésére Elios Pascual tárgyal a városi önkormányzatokkal, a Volán-vállalatokkal, valamint a gazdasági élet vezetőivel, amelyek során két évre szóló szolidaritási paktum megkötését javasolta. Ez optimális körülményt teremtene a vállalat fejlesztéséhez. Az Irisbus a nyárig dönt arról, milyen stratégiával kívánja fejleszteni az Ikarusbus működését.

Elios Pascual szerint - miután az Ikarusbust 1999-ben sokkal rosszabb állapotban vették át az Ikarus Rt.-től, mint a tárgyalások idején gondolta - a székesfehérvári gyár termelési színvonala alacsony, de a beszerzési árak magasak. A hazai beszállítók a cseheknél 25-30 százalékkal drágában kínálják termékeiket, sőt drágábbak a francia vagy az olasz beszállítóknál is. Ehhez járul a tartósan gyenge magyar piac. A társaság számításai szerint az Ikarusbus Rt. és az Ikarus Egyedi Autógyártó Kft. belföldi piaci értékesítési aránya ugyanakkor 57 százalék. Az Ikarusbus piaci részesedése a BKV nélkül pedig csupán 35 százalékos.

Az elmúlt évben az Ikarusbus Rt. és 66 százalékos tulajdonú leányvállalata, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. együttes nettó árbevétele 27,1 milliárd forint volt. Az előzetes adatok szerint a 2001-es évet veszteséggel zárják. A rossz eredmény oka a tartósan gyenge magyar piac, valamint hogy mérséklődik a FÁK-kba, és ezen belül is Oroszországba irányuló export, ahol csupán 364 járművet sikerült eladni, s ebből 304-et Moszkvában. Az Ikarusbus január 1. óta 95 százalékban az Irisbus tulajdona, s 5 százalék maradt az egykori magyar főtulajdonosnál, az Ikarus Rt.-nél, amely továbbra is az Ikarusbus alkatrész-beszállítója.

Demeter Kálmán

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.