Hosszú évtizedek óta először fordul elő, hogy mind a három jelentős régióban - az USA-ban, Európában és Japánban - csökkenni fog a gépkocsik értékesítése. Bár a fejlődő országokban az idén még akár növekedhet is a forgalom, a legtöbb hasznot hozó piacon, az USA-ban előreláthatóan nem. Ez nemcsak a helyi gyárakat érinti érzékenyen, hanem az európai - elsősorban a német - cégeket is, amelyek az utóbbi időben igyekeztek hasznot húzni az amerikaiknak a prémiumautók iránti szenvedélyéből. A németországi autógyáraknak jelenleg árbevételük 25 százaléka származik az amerikai piacról, s ennek megfelelően nyereségük egy részét is itt realizálják. Az elemzők azonban úgy ítélik meg, hogy a jövőben ez változni fog. Nemcsak azért, mert a kereslet eleve csökkenni fog - az USA-ban például előreláthatóan (10 százalékkal) 15,4-15,6 millióra -, hanem azért is, mert Amerikában jelentős kedvezményekkel adják az autókat. S ehhez a tendenciához az európaiknak is alkalmazkodniuk kell - jóllehet Európában egyelőre még az amerikaihoz képest kisebb kedvezményeket adnak az személygépkocsik értékesítésekor -, így veszíthetnek a profitjukból.
Az autógyártásban kialakult helyzetért maguk a gyártók is okolhatók, hiszen óriási léptekkel építették ki kapacitásaikat, amikor a kereslet - a 90-es évek elején-2000-ben - a csúcson volt. A PriceWaterhouseCoopers felmérése szerint 1990-2000 között a személygépkocsi- és teherautógyártó kapacitás 78 millióra nőtt a korábbi 58 millióról. Tavaly azonban már mindössze 53 millió gépjárművet állítottak elő, s ez azt jelenti, hogy a termelőkapacitásoknak több mint 30 százaléka nincs kihasználva. Ami a személyépkocsi-gyártásban sem olcsó mulatság, hiszen drága gépek állnak kihasználatlanul, nem beszélve a dolgozók kényszerű szabadságolásával, illetve a leépítésekkel együtt járó tetemes költségekről.
Ebben a helyzetben az autógyáraknak gyakorlatilag három választása van. Az egyik az, hogy üzemeket zárnak be, munkásokat bocsátanak el - ahogyan ezt a General Motors, a Ford és a DaimlerChrysler tette 2001-ben. A másik lehetőség, hogy szinten tartják a termelést, különböző kedvezményekkel - árleszállítás, kamatmentes hitel - ösztönzik az értékesítést még akkor is, ha csökkennek az árak, s gyakorlatilag semmi profitra nem tesznek szert. Végezetül a harmadik út - s ennek éppen az elkövetkező napokban lehetünk szemtanúi - lélegzetelállító, új modelekkel megjelenni a piacon, olyanokkal, amelyeknek a vásárlók nem tudnak ellenállni. Mert ebben a szakmában is érvényes a megállapítás: a megfelelő időben, a megfelelő helyen, a megfelelő áron gyakorlatilag mindent el lehet adni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.