BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vitatott távközlési szerződések

Az informatikai szolgáltatók között egyre kiélezettebb a harc, s mivel a tarifákban és a műszaki színvonalban nincs lényeges eltérés, a cégek a fogyasztókat az alkalmazott szerződési feltételekkel, illetve az ügyfélszolgálati és panaszügyintézésük színvonalával tudják megtartani - áll a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) most elkészült jelentésében.

A tavaly október-novemberi vizsgálat során 12 távközlési szolgáltatót ellenőriztek országszerte. A fogyasztóvédelem tapasztalatai szerint a legtöbb szolgáltató hajlamos arra, hogy a szerződések módosításáról az előfizetőket csak részben próbálja tájékoztatni, vagy a módosítás tényét elhallgatja. Előszeretettel tesznek ajánlatot a fogyasztónak telefonon, vagy nyilatkozatot küldenek. Ha ezt az előfizető nem küldi vissza, akkor úgy értékelik, hogy elfogadta a módosítást. A polgári törvénykönyv (Ptk.) szerint azonban a hallgatás nem beleegyezés. Eszerint csak az előfizető írásbeli nyilatkozata jelenti a szerződés módosításának elfogadását, az ettől eltérő forma jogszerűtlen.

A kifogások jellemzően műszaki, illetve számlapanaszok. Ez utóbbiak túlnyomó többsége az emelt díjas szolgáltatásokból adódik. A felügyelőségekre érkező bejelentések alapján sok szolgáltató nem tartja be a határidőket, a panaszügyek intézése néha hónapokon át tart.

A vizsgálat döntően a vezetékes műsor-, illetve az internetszolgáltatóknál talált alapvető hiányosságokat és súlyos jogsértéseket, s ezek miatt több esetben bírságot is kiszabtak. A 76 vezetékes műsorszolgáltató ellenőrzése során kitűnt, hogy a nagyobb szolgáltatók már csillagpontos rendszert építettek ki, és 2-3 programcsomagot kínálnak. A kisebbek gyakran még soros rendszerben üzemelnek, és általában egy programcsomagot kínálnak, de lényegesen olcsóbban. Az elmúlt évben a keresettebb magyar nyelvű ismeretterjesztő csatornákat a szolgáltatók áttették a bővített programcsomagba. A fogyasztók körében ez nagy felháborodást váltott ki, de a jogszabályok nem tiltják. A Gazdasági Versenyhivatal egy döntésében azt viszont kimondta, hogy a magyar nyelvű kereskedelmi adásokat nem lehet kizárólag a bővített csomagban értékesíteni.

Harminchárom internetszolgáltatónál megállapították, hogy az előfizetők jellemzően műszaki okok miatt panaszkodnak, ez vonatkozik a számlagondokra is. A fogyasztók tájékozatlanságból vagy figyelmetlenségből nem lépnek le a hálóról.

Kecskés Ágnes

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.