A három nagy amerikai autógyár, a Ford, a GM és a DaimlerChrysler vezetői (William Clay Ford Jr., Richard G. Wagoner, Jürgen Schrempp) közös levélben kérték Bush elnököt, hogy gyakoroljon nyomást Japánra a jent gyengítő politika megállítására. A Japan Today című lap által idézett Stephen Collins, az Automotive Trade Policy Council elnöke szerint a levél komoly aggodalmat fejez ki az amerikai gyártóknak okozott károkkal kapcsolatban.
Collins hozzáfűzte, a három cég képviselői azt tervezik, hogy a jövő héten vezető fehér házi tisztségviselőkkel vitatják meg a kérdést - éppen Bush február 17-én kezdődő tokiói látogatása előtt.
Az amerikai gyártóknak az a véleményük, hogy meg kell értetni a japán vezetőkkel: az Egyesült Államok nem támogatja azt a stratégiát, amely a jen gyengén tartásával pótolja a szükséges belső reformokat.
E stratégia ellen a távol-keleti országban is felemelték szavukat az iparág vezetői. A Honda Motor Co. elnöke, Josino Hirojuki például kijelentette, hogy a jen gyengítésével túl messze mentek, s noha a bevételek nőnek, ilyen helyzetben nem lehet hoszszú távú terveket készíteni. A Reuters a Toyota szóvivőjét idézve pedig azt írta: a gyenge jen a japán gazdaság törékenységét tükrözi.
A GM Europe és a FIAT Auto megegyezett egy közös tervezőközpont torinói felállításában, amelynek feladata közös részegységek és rendszerek kifejlesztése jövőbeli kisautóik tervezéséhez. Az együttes fejlesztés kizárólag az olyan részegységekre és technológiákra irányul, amelyek nincsenek hatással a jövőbeli járművek márkajellemzőire, de lehetővé teszik, hogy a vállalatok jelentős hatékonyságjavulást érjenek el. A közös erőfeszítések eredményeit az Opel és a FIAT saját fejlesztési központjai alapként használhatják fel a márkákra jellemző autók tervezése során.
A részegységfejlesztő közös központ vezetője, Ulrich Schmalohr az Opel jelenlegi kisautó-fejlesztési részlegének főmérnöke lesz, míg az új fejlesztési csapat főmérnöke, Giorgio Comacchia a FIAT-tól érkezik. A két cégtől összesen mintegy 100 mérnök és egyéb dolgozó vesz részt a torinói központ munkájában.
A GM és a FIAT 2000 márciusában lépett stratégiai szövetségre, amelynek elsődleges célja jelentős szinergia elérése a beszerzés, motor- és sebességváltógyártás, valamint a pénzügyek területén. Emellett az együttműködés más területei is fejlődnek: a 100 százalékig a GM tulajdonában lévő SAAB-nál, Göteborgban, már működik egy közös tervezőközpont, amelynek feladata közös részegységek és rendszerek fejlesztése a jövő felső kategóriás autói részére. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.