BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkennek a mobileladások

A mobiltelefon-ipar történetében tavaly először csökkent az eladott készülékek száma. Míg a fejlett országok piaca telítődik, Magyarországon még van tere a fejlődésnek.

A mobiltelefon-készülékek eladott darabszáma tavaly első ízben csökkent - idézi a Gartner Dataquest adatait a Reuters. Öszszességében először fordult elő, hogy világszerte kevesebb mint 400 millió telefon kelt el, ami a piackutatók szerint a fő oka volt a második vonalhoz tartozó cégek közötti átrendeződésnek. A 2001-ben eladott 399,6 millió mobil 3,2 százalékos csökkenést jelez az egy évvel korábbi 60 százalékos emelkedés után.

Az eladások gátja, hogy Európában a mobilok elterjedtségi aránya a maximumhoz közelít, s teret nyer a használt készülékek piaca is. A gyártók és a szolgáltatók ugyanakkor nem tudtak olyan új készülékeket és hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat bevezetni, melyek újfajta mobilok vásárlására késztették volna a felhasználókat. Még a harmadik generációs - multimédiás alkalmazásokra képes - hálózati megoldások előfutára, a GPRS sem nyert nagyobb teret.

A piacvezető finn Nokia éves szinten 35 százalékos világpiaci részesedéssel zárt, részben a karácsonyi bevásárlásoknak köszönhetően. Az amerikai Motorola megállította piaci részének esését, és 14,8 százalékos eredményével megvédte második helyét.

Éles a verseny viszont a harmadik-ötödik helyen a német Siemens, a svéd-japán Sony Ericsson és a dél-koreai Samsung között. Ebben a második vonalban a Samsung lépett előre leginkább, 5-ről 7,9 százalékra növelte világpiaci részesedését, megelőzve a Sony Ericssont. A Sonyval a tavalyi év második felében egyesült Ericsson 2000-es 10 százalékos részesedése 5,5-re apadt. A japán Sonyval kötött házasság után a svédek arra számítanak, hogy az idén 8,5 százalékra emelik részesedésüket, s visszaszerzik a harmadik helyet. A legjobb ötbe 2000-ben betörő Siemens szerényen tavaly is emelte piaci részét. Szakértők szerint az idén döntő lesz a héten nyíló hannoveri CeBit szakkiállítás és a Nokia ez alkalomra tervezett új modelljeinek bemutatója. Ám a csökkenő világpiaci kereslet mellett a finn óriásnak minden eddiginél jobb mobilokkal kell megjelennie, ha pozícióját meg akarja tartani.

VG-Összefoglaló

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.