Szerdán megszületett a megállapodás a MÁV és a Dunaferr között, az egyeztetett szerződéstervezet már csak a két részvénytársaság vezérigazgatójának, Kukely Mártonnak és Tóth Lászlónak az aláírására vár. A Dunaferr éves szinten 7-8 milliárd forintért szállíttat a MÁV-val, ez az államvasutak teherforgalmának 10 százalékát adja. Korábban a fizetési határidő tizenöt nap volt, a megállapodás szerint ez negyvenötre változik. A Dunaferr lejárt tartozásainak mértéke 3-400 millió körül mozoghat jelenleg - tudtuk meg Králik Gyula kereskedelmi vezérigazgató-helyettestől. Schneider Mihály, a tárgyalásokban részt vevő marketing- és logisztikai igazgató szerint is nehéz pontosan megmondani ezt az összeget, az azonban tény, hogy korábban 600 millió felett is volt.
A mostani módosítással megváltozó szerződésben szereplő 300 milliós keretösszeg 600 mil-lióra módosul, ha ezt az összeget meghaladja a Dunaferr tartozása, akkor a vasmű kereskedőháza vállal készfizető kezességet a keretösszeget meghaladó tételre. Az előbbiek miatt - és azért, mert a Dunaferr továbbra is nehéz pénzügyi helyzetben van - elképzelhető, hogy sor kerül majd inkasszók benyújtására. Ezzel a Dunaferr mozgástere csökken, fizetniük kell, ellenkező esetben pedig a MÁV akár a szállításokat is leállíthatja.
A fenti számokat Domokos Lajos, a MÁV kommunikációs igazgatója sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta, azt azonban elmondta, hogy nagyságrendjében körülbelül ekkora öszszegről van szó, a lejárt tartozás semmiképpen nem éri el a Népszabadságban közölt milliárdos nagyságrendet. Ugyanakkor - tette hozzá - gyorsan emelkedik, így a MÁV garanciát akar arra nézve, hogy a pénzéhez jut. Nehéz helyzetben lévő cégekről, nem ellenségekről van szó, tette hozzá.
A Dunaferr nehéz likviditási helyzetéről, az első negyedév veszteségeiről többféle adat kapott szárnyra az elmúlt időszakban. Sokan már azt az összeget is hatalmasnak tartották, amelyet Tóth László vezérigazgató a múlt héten említett az MTI-nek. Azonban valójában annak az összegnek a kétszerese a valós: 5,4 milliárd forint volt az első három hónapban képződött vesztesége a társaságcsoportnak, ennyit tartalmaz a cég kontrollingjelentése. Információink szerint az eltérést a menedzsment számára azzal indokolta a vezérigazgató, hogy valójában a valós és a tervezett veszteség különbségéről beszélt.
Az elmúlt év teljesítményét pontosító, konszolidált jelentés még készül, június 7-én tárgyalja a részvénytársaság igazgatósága, június 28-án pedig a közgyűlés. Így az abban szereplő számok még nem ismertek, azonban a cég jelenlegi első embere - Faragó Csaba lemondása óta -, Králik Gyula elnökhelyettes, aki egyben kereskedelmi vezérigazgató-helyettes, kérdésünkre elmondta: elképzelhető, hogy a 9-10 milliárdos összeg körül fog megállapodni. Hozzátette azonban, hogy ezt az összeget értékén kell kezelni: az éves forgalom 2-3 százaléka. A veszteséget elsősorban az energiaszektor termelte, a kokszolóval támadt, előre nem látható problémák következtében koksz és többletenergia vásárlására kényszerültek, emellett több technológia esetében más energiahordozóra kellett átállniuk. Egy tavalyi adóellenőrzés pedig - mely során az 1995-96-os éveket vizsgálták - 1,4 milliárd forint büntetést kellett megfizetnie az acélműveknek és a lemezalakítónak.
A Dunaferr elnöke, Faragó Csaba múlt hét végi, mindenki számára váratlan (bár április 22-ére datált levélben közölte az igazgatósággal) lemondása zavart és döbbenetet keltett. Az igazgatóság akkor megkezdett ülését pénteken folytatják, addig a jogászok vizsgálják a teendőket, a vezérigazgató pedig operatív intézkedési tervet terjeszt a testület elé.
Közben a szocialisták egyes többségi állami tulajdonú cégekkel - így az ÁPV Rt.-vel és a hozzá tartozó társaságokkal - kapcsolatos előkészítő munkát végző csoportja egyeztetett dr. Kálmán András dunaújvárosi polgármesterrel, aki közvetítette számukra, hogy mire jutott a számára kirótt feladat végrehajtásában. A polgármestertől javaslatot kértek a jelölt személyére. Kálmán András tárgyalt is Horváth István volt elnök-vezérigazgatóval, és az előkészítő csoport számára el is mondta, hogy milyen feltételekkel vállalná a jelölt az elnöki posztot. Ennek legfontosabb eleme, hogy ne jelképes funkciót lásson el, hanem valós ráhatása legyen a cégcsoport irányítására, a vezérigazgatót is ő kívánja kijelölni. Horváth István a Ganz Transelektro vezérigazgatói posztja mellett látná el ezt a feladatot. Kálmán András kérdésünkre elmondta, hogy még a héten ismét tárgyal a kérdésben az előkészítő csoport tagjaival, személyüket azonban nem kívánta megnevezni.
Kőhalmi Kálmán
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.