BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dunaferr-MÁV megállapodás

Hosszas egyezkedés után tegnap megszületett a kereskedelmi és pénzügyi megállapodás a súlyos pénzügyi válságban lévő Dunaferr, illetve a MÁV között. Ha a vasmű túllépi a tartozási keretet, inkasszók sorozata indulhat meg. A Dunaferr új vezetésének azzal kell számolnia, hogy a tavalyi üzleti évből 9-10 milliárd forint veszteséget örököl.

Szerdán megszületett a megállapodás a MÁV és a Dunaferr között, az egyeztetett szerződéstervezet már csak a két részvénytársaság vezérigazgatójának, Kukely Mártonnak és Tóth Lászlónak az aláírására vár. A Dunaferr éves szinten 7-8 milliárd forintért szállíttat a MÁV-val, ez az államvasutak teherforgalmának 10 százalékát adja. Korábban a fizetési határidő tizenöt nap volt, a megállapodás szerint ez negyvenötre változik. A Dunaferr lejárt tartozásainak mértéke 3-400 millió körül mozoghat jelenleg - tudtuk meg Králik Gyula kereskedelmi vezérigazgató-helyettestől. Schneider Mihály, a tárgyalásokban részt vevő marketing- és logisztikai igazgató szerint is nehéz pontosan megmondani ezt az összeget, az azonban tény, hogy korábban 600 millió felett is volt.

A mostani módosítással megváltozó szerződésben szereplő 300 milliós keretösszeg 600 mil-lióra módosul, ha ezt az összeget meghaladja a Dunaferr tartozása, akkor a vasmű kereskedőháza vállal készfizető kezességet a keretösszeget meghaladó tételre. Az előbbiek miatt - és azért, mert a Dunaferr továbbra is nehéz pénzügyi helyzetben van - elképzelhető, hogy sor kerül majd inkasszók benyújtására. Ezzel a Dunaferr mozgástere csökken, fizetniük kell, ellenkező esetben pedig a MÁV akár a szállításokat is leállíthatja.

A fenti számokat Domokos Lajos, a MÁV kommunikációs igazgatója sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta, azt azonban elmondta, hogy nagyságrendjében körülbelül ekkora öszszegről van szó, a lejárt tartozás semmiképpen nem éri el a Népszabadságban közölt milliárdos nagyságrendet. Ugyanakkor - tette hozzá - gyorsan emelkedik, így a MÁV garanciát akar arra nézve, hogy a pénzéhez jut. Nehéz helyzetben lévő cégekről, nem ellenségekről van szó, tette hozzá.

A Dunaferr nehéz likviditási helyzetéről, az első negyedév veszteségeiről többféle adat kapott szárnyra az elmúlt időszakban. Sokan már azt az összeget is hatalmasnak tartották, amelyet Tóth László vezérigazgató a múlt héten említett az MTI-nek. Azonban valójában annak az összegnek a kétszerese a valós: 5,4 milliárd forint volt az első három hónapban képződött vesztesége a társaságcsoportnak, ennyit tartalmaz a cég kontrollingjelentése. Információink szerint az eltérést a menedzsment számára azzal indokolta a vezérigazgató, hogy valójában a valós és a tervezett veszteség különbségéről beszélt.

Az elmúlt év teljesítményét pontosító, konszolidált jelentés még készül, június 7-én tárgyalja a részvénytársaság igazgatósága, június 28-án pedig a közgyűlés. Így az abban szereplő számok még nem ismertek, azonban a cég jelenlegi első embere - Faragó Csaba lemondása óta -, Králik Gyula elnökhelyettes, aki egyben kereskedelmi vezérigazgató-helyettes, kérdésünkre elmondta: elképzelhető, hogy a 9-10 milliárdos összeg körül fog megállapodni. Hozzátette azonban, hogy ezt az összeget értékén kell kezelni: az éves forgalom 2-3 százaléka. A veszteséget elsősorban az energiaszektor termelte, a kokszolóval támadt, előre nem látható problémák következtében koksz és többletenergia vásárlására kényszerültek, emellett több technológia esetében más energiahordozóra kellett átállniuk. Egy tavalyi adóellenőrzés pedig - mely során az 1995-96-os éveket vizsgálták - 1,4 milliárd forint büntetést kellett megfizetnie az acélműveknek és a lemezalakítónak.

A Dunaferr elnöke, Faragó Csaba múlt hét végi, mindenki számára váratlan (bár április 22-ére datált levélben közölte az igazgatósággal) lemondása zavart és döbbenetet keltett. Az igazgatóság akkor megkezdett ülését pénteken folytatják, addig a jogászok vizsgálják a teendőket, a vezérigazgató pedig operatív intézkedési tervet terjeszt a testület elé.

Közben a szocialisták egyes többségi állami tulajdonú cégekkel - így az ÁPV Rt.-vel és a hozzá tartozó társaságokkal - kapcsolatos előkészítő munkát végző csoportja egyeztetett dr. Kálmán András dunaújvárosi polgármesterrel, aki közvetítette számukra, hogy mire jutott a számára kirótt feladat végrehajtásában. A polgármestertől javaslatot kértek a jelölt személyére. Kálmán András tárgyalt is Horváth István volt elnök-vezérigazgatóval, és az előkészítő csoport számára el is mondta, hogy milyen feltételekkel vállalná a jelölt az elnöki posztot. Ennek legfontosabb eleme, hogy ne jelképes funkciót lásson el, hanem valós ráhatása legyen a cégcsoport irányítására, a vezérigazgatót is ő kívánja kijelölni. Horváth István a Ganz Transelektro vezérigazgatói posztja mellett látná el ezt a feladatot. Kálmán András kérdésünkre elmondta, hogy még a héten ismét tárgyal a kérdésben az előkészítő csoport tagjaival, személyüket azonban nem kívánta megnevezni.

Kőhalmi Kálmán

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.