Az OECD elemzői a felmérésben leszögezik, hogy az árkartell a versenyjogi előírások legdurvább megsértése, sőt néhány országban egyenesen bűncselekménynek minősül. Az árak emelésével, illetve az áruk "terítésének" mesterséges korlátozásával a vállalatok súlyos károkat okoznak a fogyasztóknak, s mivel az ilyen megállapodások a legnagyobb titokban köttetnek, a hatóságok is csak nehezen tudnak a nyomukra bukkanni.
Az OECD versenyügyi bizottsága azokat a kartellügyeket tekintette át, amelyek a tagorszá-gokban fordultak elő 1996-2000 között. A válaszadók 119 ilyen ügyről számoltak be - ami nem jelenti azt, hogy a térségben mindössze ennyi lett volna a kartellmegállapodások száma -, s azt sem lehetett pontosan kideríteni, hogy ezek az ármegállapodások milyen konkrét anyagi kárt okoztak. Mindamellett az OECD szakértőinek azt sikerült kiszámítaniuk, hogy a 16 "legdurvább" esetben - világméretekben - 55 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalmat érintett az ármegállapodás. A felmérésből kiderül az is, hogy a kartellmegállapodás nyomán kialakított árak olykor 50 százalékkal is meghaladták a jogos értéket.
A felmérés kitér a mai versenykorlátozó megállapodások jellegzetességeire. Eszerint a felmérésben szereplő ügyek között túlsúlyban voltak az olyanok, amelyek nem lépték át az országhatárokat, azaz a szereplők többnyire belföldi vállalkozások voltak, illetve néhány esetben külföldi cégek helyi leányvállalatai. Ilyen kartellek a gazdaság szinte minden ágazatában előfordultak, de gyakoribbak voltak az építő-, illetve építőanyag-iparban, az élemiszeriparban, közbeszerzéseknél, az elektromos berendezéseket gyártó iparágakban, a szolgáltatásban (elsősorban a helyi közlekedésben). Az utób-bi időben nagy nemzetközi kartellmegállapodások is kerültek a versenyhatóságok látószögébe, amelyek szereplői multinacionális társaságok - különböző országokban lévő központokkal -, ezek száma azonban egyelőre kicsi, mert meglehetősen nehéz a határokon átnyúló, piacfelosztó, árrögzítő konspirációkat felgöngyölíteni.
Magyarországon egyelőre még kevés kartellügy van, pontosabban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még kevés ilyen határozatot hozott - nyilatkozta a Világgazdaság érdeklődésére Tóth Tihamér versenytanácstag. A szakember elmondása szerint ennek nyilvánvaló oka, hogy az ilyen megállapodások a legnagyobb titokban köttetnek, s a hivatal csak nehezen tud az ilyen ügyek nyomára bukkanni. Éppen ezért a GVH-ban nemrégiben hozták létre azt a kartellcsoportot, amelynek a legfőbb feladata a titkos kartellek feltárása, s már dolgoznak azon is, hogy a kartellmegállapodások miatt kiszabott bírság az eddigieknél jóval nagyobb, ennélfogva elrettentő hatású legyen. Magyarországon a versenytörvény az árbevétel 10 százalékáig terjedő mértékű bírság kiszabását teszi lehetővé, de az eddigi bírságok ennél jóval kisebbek voltak. A legutóbbi ismert ügyben - amikor balatoni vendéglősök megállapodtak, hogy bizonyos ételekért minimum mennyit kérnek - a korábbi gyakorlathoz képest már nagyobb - az árbevétel 3-4 százalékát kitevő - büntetést szabott ki a hivatal.
Javíthatja a kartellgyanús ügyek felderítését az is, ha a versenyhatóság - az Európai Unióhoz hasonlóan - Magyarországon is bevezetné az "önfeladásos" módszert. Ez azt jelenti, hogy ha maga a kartelltag informálja a hatóságot az árkartellről, akkor vádalkut kötnek: neki nem kell büntetést fizetnie, vagy legalábbis kevesebb bírságra számíthat attól függően, hogy mikor, milyen információt ad a hatóságnak. Ezt a módszert az Európai Unió - az USA mintájára - több éve (legutóbb az idén februárban, módosított változatában) alkalmazza. Tavaly például a francia Aventis azért úszott meg egy tetemes büntetési tételt a gyógyszergyárak emlékezetes vitaminkartellügyében, mert együttműködött a hatóságokkal.
Az árkartell megítélésével öszszefüggésben Tóth Tihamér utalt arra, hogy a hazai szabályozás teljes egészében összhangban van az uniós előírásokkal. Ez azt jelenti, hogy a versenytársak közötti ármegállapodást a hazai versenytörvény is szigorúan tiltja, még akkor is, ha egyébként a piaci szereplők kis súlya (10 százalékos részesedés) miatt egyébként csekély hatású lenne. Tóth Tihamér elmondása szerint a hivatal többnyire akkor kezd el vizsgálódni, ha valahol abnormális árakat tapasztal, illetve ha a verseny korlátozására utaló információhoz jut.
Kvassinger Klára
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.