BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó tanácsok hotelkereséshez

A főszabály, hogy az utazók társadalmi helyzetüknek, otthoni életvitelüknek megfelelő szintet képviselő szállodát keresnek maguknak. Ugyanakkor a hűség ezen a területen is múlandó: a többség az adott pillanatban legkedvezőbb árfekvésű szállodában foglal szobát. A kérdés inkább az, hogy magánszemélyként, netán céges utazóként miként találhatjuk meg a számunkra legjobb hotelt és szállodai árat. Erre próbál választ adni alábbi összeállításunk szerzője, Érsek M. Zoltán, Az Utazó magazin főszerkesztője.

A képlet egyszerű: a legjobb szállodák mindig az adott korban adható maximumra törekedtek. A legnagyobb változást a technikai eszközök és a telekommunikáció fejlődése hozta - magyarázza Kálmán Péter, aki a Jardinette kertvendéglőben kamatoztatja több mint negyvenéves szállodás pályafutásának - amelyből mintegy negyedszázadon át, 2000-ig a Hotel Olimpia igazgatójaként tevékenykedett - tapasztalatait. A szakember a régi idők varázsának az állandóságot tartja: például azt, hogy akkortájt a szállodák bejáratánál, évtizedeken át, nap, mint nap ugyanazok az emberek köszöntötték az érkezőket. A személyzet minden tagja pontosan ismerte a törzsvendégek szokásait, elvárásait. Kálmán Péter ezért tartja ma is egyik kedvenc szállodájának a bécsi Vienna Plaza Hiltont. Az Opera közelében található szálloda séfje, a világszinten is kiválóságnak számító, több évtizedes törzsgárdatagsággal rendelkező Werner Matt. Vele együtt az egész személyzet - amelynek természetesen magyar tagja is van - saját vendégének tekinti az érkezőt. A portán például arra is ügyelnek, hogy vendégeik érdekében a bécsi éttermek színvonalváltozását, is naprakészen kövessék.

A nagy, amerikai típusú szállodaláncok megjelenésével, a tömegturizmus elterjedésével a szakma elszemélytelenedett. A legtöbb helyen megszűnt a fent említett állandóság érzete: miközben a személyzet önmagától is könnyebben igazol más helyre, a nagy láncok maguk is élenjárnak a szakemberek hálózaton belüli mozgatásában. Mindemellett a biztosra törekednek: a nagy márkákhoz tulajdon szerint, vagy franchise-szerződéssel kötődő hotelekben egységes arculat, követelményrendszer uralkodik. Jellemző, hogy amíg például az európai Hiltonokban egyre inkább a modern technológiával átitatott letisztult arculat terjed, addig mondjuk a Marriott- házakba betérve a konzervatívabb ízlésnek megfelelő szín- és bútorvilágot találunk. Szakemberek szerint hoszszú távon kétféle hoteltípusnak van életképessége: a személyreszabott kiszolgálást adó, kisebb családias hoteleknek, valamint a nagy hotelláncok tagjainak.

A nagy láncok előnye a minőségi azonosság, a rezervációt megkönnyítő, több országra-földrészre kiterjedő jelenlét mellett a hűségprogram, amellyel a gyakran utazó vendégek lojalitását díjazzák. Utóbbiak elkötelezettsége azonban egyre inkább a minden kikötőben kedvest tartó matrózokéhoz hasonló: irattartójukban több légitársaság és autókölcsönző plasztiklapja mellett nem egy szálloda hűségkártyája is megtalálható. Mindez érthető, hiszen a számlát az utaztató cég fizeti, a kedvezmények viszont személyre szólóak. A cégek csak annak örülhetnek, hogy ha folyamatos, nagyobb megrendelést garantálnak, akkor az éves szerződés alapján az átlagosnál kedvezőbb árra számíthatnak.

A nagy szállodaláncok azonos kategóriájú tagjainak hivatalos árai és szolgáltatásai között nincs nagy különbség - állítja a téma szakértője Strompf Klára, a Hilton International évtizedek óta Frankfurtban dolgozó "Special Markets & Airlines" regionális értékesítési igazgatója. - A fő kérdés, hogy milyen időszakban érkezünk. Nem sok jóra, vagyis semmilyen árengedményre nem számíthatunk, ha mondjuk egy konferencia miatt szinte minden szoba foglalt. Még ennél is rosszabb a helyzet, ha az egész városban ki lehet tenni a "megtelt" táblát. Ugyanígy kevés az esély, ha főszezonban vagy ünnepek idején - főként szilveszter táján - érkezünk. Az sem mindegy, milyen céllal indulunk: az üzleti szállodákban a hétvégéken, a nyaralóhelyeken a holt szezonban számíthatunk jelentősebb árengedményekre. Vannak azonban olyan városok - ilyen volt New York, ilyen most is például Amszterdam, és London -, ahol szinte mindig teltház van.

A kedvező lehetőségek után kutatva nem árt a földrajzórán tanultakra, vagy az interneten fellelhető adatokra támaszkodni. Máskor van nyár Dél-Amerikában, máskor Európában és megint máskor mondjuk a Távol-Keleten. Azt is látni kell, hogy a szeptember 11-ét követő visszaesés már múlóban van. Ma már főként csak az USA-ban számíthatunk a korábbinál 20-40 százalékkal olcsóbb árakra. Indulás előtt akár az interneten - a hotelek, vagy a nagy utazási portálok címét beütve - akár az utazási irodáknál mindig érdemes megnézni a legfrissebb ajánlatokat. A kevésbé felkapott időszakban, vagy a rosszabb üzletmenet idején mindenki kedvezményes ajánlatokkal, főként speciális csomagokkal próbálkozik. Ezek általában hétvégére vagy egyhetes tartózkodásra vonatkoznak. Büféreggelivel, esetleg a fitneszhelyiségek ingyenes használati jogával, netán a városban érvényes közlekedési jeggyel, ingyenes múzeumi belépővel, a vásárláshoz szóló, árengedményre jogosító kuponnal megtoldva. Az éberség azért sem árt, mert lehet, hogy amíg az egyik utcában a telt ház okán semmi kedvezmény nincs, addig kicsit odébb minden kedvezményt megkapunk.

A kiélezett versenyben a hotelláncok törzsutasprogramok összekapcsolásával is próbálják magukhoz kötni látogatóikat. A versenytársak hasonló típusú partnerekkel - főként légitársaságokkal és autókölcsönzőkkel - társulva szinte azonos ajánlatokat adnak. Az európai és amerikai Hiltonok közös, a szakma által tavaly "a legjobb vendéghűségprogram"-nak nyilvánított rendszere anyiban más, hogy a szállodai vendég akkor is ponthoz jut a partnereknél - mondjuk egy légitársaságnál - ha a hotelbe menet nem is ült repülőre. A legtöbb szállodacsoport a hozzá tartozó, különböző nevű és kategóriájú hotelekben eltöltött éjszaka után is ad hűségpontot. A törzsutasok, a pontszámok alapján elért kategóriáknak megfelelően többféle kedvezményt, főként árengedményt, ingyenes éjszakákat könyvelhetnek el maguknak.

A kiélezett versenyben a cég márkaneve és az adott hotel hírneve a döntő, vallja Peter Kaelli, a Le Meridien Budapest igazgatója, aki Ázsiától a Seychelle-szigetekig már több, a lánchoz tartozó hotelben töltött be vezető pozíciót. Megítélése szerint nagyon fontos a szálloda fekvése: a vendégek szeretik a biztonságot, a jó megközelíthetőséget, a családias fogadtatást. A természetességre törekvést jelzi, hogy a budapesti szálloda bejárata előtt álló virág ágain fészket vert rigópár zavartalansága is biztosított. Ma már kulcskérdés a technikai felszereltség is, például az, hogy minden szobában rendelkezésre álljon az internetelérhetőség. A Le Meridien egyéni arcát a könnyed francia elegancia mellett a személyreszabott, magas szintű szolgáltatás teremti meg. A vendégekkel közvetlen kapcsolatban álló munkatársak általában több nyelven beszélő, diplomás szakemberek.

Az üzletemberek mindenütt kedvelt helye, az átlagnál némiképp magasabb áron elérhető, úgynevezett Executive emelet. Aki itt lakik, az reggelijét a hagyományos étterem helyett a klubszinten is elfogyaszthatja. Külön előny, hogy ezen a szinten nemcsak napi- és hetilapokat találunk, hanem reggeltől estig a napszaknak megfelelő falatkákat és - üdítő, valamint szeszes - italokat is kínálnak. Mindezt az emeletre invitált üzleti partnereinkkel együtt is grátisz elfogyaszthatjuk. Vagyis a felár könnyen megtérül. A szobai minibárból vett italokért viszont még itt is fizetni kell. Eddigi utazásaim során a legbőségesebb Executive kínálattal az USA-beli Louisville város The Camberley Brown Hoteljében, valamint a főként üzletemberekre szakosodott Hilton Frankfurtban találkoztam.

A legjobb árakhoz akkor juthatunk, ha az esetleg már meglévő rezervációs, hűségpontjainkat lehívjuk. Foglalásnál előny, hogy a legtöbb szállodalánc az internetes honlap mellett ingyenesen hívható rezervációs központot üzemeltet. De ne feledjük, hogy a legjobb árnak is ára van. Érte csak hitelkártyával fizethetünk, az összeget pedig azonnal leemelik a számlánkról és semmilyen indokkal nem adják vissza. Az ilyen kedvezményes tarifa általában nem tartalmaz reggelit. A legjobb árak után kutatva az egyes szállodák honlapjai mellett az internetes utazási portálokat is érdemes megtekinteni. Ilyen például a www.ehotel.de, a www.start.de, a www.travel-overland.de, a www.travelocity.com, a www.airlines.thelinks. com. Az internetes utazási nagykereskedők nagy tételben kötnek le - főként az adott hotelen belül gyengébb minőségű - szobákat. A legesélytelenebbek akkor vagyunk, ha a helyszínen próbálkozunk árengedménnyel.

Általában a szállodáknál is igaz, hogy a nagyobb költés nagyobb kedvezménnyel jár. Ugyanakkor a magasabb kategóriájú, 4-5 csillagos hotelekben mindig nagyobb engedményekre számíthatunk, mint a kisebb haszonkulccsal dolgozó 1-2-3 csillagosoknál. Végezetül Az Utazó két jó tanácsa: ha minimális a kategóriakülönbség, inkább egy újonnan nyitott hotelt válasszunk, mint egy patináns, de általában kopottabb régit. Ne csak az árat figyeljük, hanem a szálloda fekvését is. Lehet, hogy olcsón kapunk szobát a külvárosban, de ha rossz a megközelíthetősége, könnyen lehet, hogy nemcsak időt, hanem sok pénzt is veszítünk az oda-vissza utazással.



















Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.